הכלכלה הסינית מדשדשת, וכל העיניים נשואות לישיבה שתכריע לאן הממשלה מכוונת

תוכנית התמריצים הובילה לעליות חדות בשווקים בסין, אך מומחים עדיין לא אופטימיים: "צריך פעילות פיסקלית" • ישיבת פרלמנט בסוף החודש עשויה לשנות את יעד הגירעון והוצאות הממשלה

הולכי רגל חולפים על פני מסך תצוגה פיננסי בהונג קונג / צילום: Shutterstock
הולכי רגל חולפים על פני מסך תצוגה פיננסי בהונג קונג / צילום: Shutterstock

הכלכלה הסינית חווה טלטלה משמעותית בשבועות האחרונים. השווקים הראו עליות חדות שלא נראו שנים במדינה, אחרי פרסום תמריצים על ידי הבנק המרכזי - הפחתות ריבית, פתרונות מימון לענף הנדל"ן ושורה של הטבות למשקיעים.

המהפך של שוק השבבים: המניה זינקה פי 50, והחוב הפך לרווח של מיליארדים
בני 50 ומעלה? בקרוב תקבלו הודעה מפתיעה בנוגע לפנסיה שלכם

עם זאת, מומחים עדיין לא אופטימיים לגבי עתיד הכלכלה, ונראה כי התמריץ הגדול שיאושש את המערכת עדיין לא הגיע. התחזיות הכלכליות מצביעות על כך שהיעד השאפתני של המפלגה הקומוניסטית לצמיחה השנה - העומד על 5% - אינו ישים. רמת המחירים במדינה יורדת והתמריצים הכלכליים לא סייעו לשינוי בצריכה במדינה.

תגובה מהירה בשווקים

לקראת סוף ספטמבר הציג הבנק המרכזי של סין (PBOC) תוכנית תמריצים שכללה בין היתר הורדת ריבית והורדה של 0.5% ביחס הרזרבה בבנקים (היחס בין הכסף שהבנק מחויב לשמור ככסף מזומן או בנכסים נזילים אחרים לבין סך כל הפיקדונות של לקוחותיו), מה שאפשר להם להגדיל את היקף ההלוואות ולהעניק יותר אשראי.

התגובה הייתה מהירה. בשבוע שלאחר ההכרזה על התוכנית, שוקי המניות בסין רשמו את השבוע הטוב ביותר שלהם מזה 16 שנה. "המשקיעים בשווקים המתינו לתמריצים הללו תקופה ארוכה, והם ציפו לתמריצים מוניטריים ופיסקליים כאחד", אומרת אניה גימן, מנהלת דסק מניות חול בלידר שוקי הון.

אולם לדברי ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי בבנק לאומי, קיים ספק רב לגבי היכולת של התמריצים המוניטריים להצליח להרים את הפעילות הכלכלית לאורך זמן. "השוק מצריך פעילות פיסקלית, ובייחוד כזו שתגדיל את הביקושים המקומיים. עד כה לא נראו מהלכים כאלו ולכן העידודים שנראו בתחום המוניטרי לא החזיקו מעמד".

עדיין פגועה מהקורונה

הכלכלה הסינית, השנייה בגודלה בעולם, לא הצליחה לצאת מהטלטלה שהביא עמה משבר הקורונה. "אסטרטגים רבים טוענים ששוק המניות הסיני אינו בר השקעה, בין היתר בגלל רגולציה מוגברת שפגעה בחברות הפרטיות", אומרת גימן, ומוסיפה: "הקורונה הכניסה אותם לסחרור שהם לא הצליחו להתאושש ממנו. הכלכלה הסינית דיפלציונית, הדמוגרפיה בעייתית, המשקיעים הזרים לא סומכים על הממשל והסנטימנט נפגע".

הכלכלה הסינית חוותה משבר נוסף בתחום הנדל"ן בשל קריסת אוורגרנד. קבוצת אוורגרנד הייתה חברת הנדל"ן השנייה בגדולה בסין, ונקלעה בשנת 2021 לקשיים פיננסיים עם חוב של כ־300 מיליארד דולר לפחות. בתחילת השנה בית המשפט בהונג קונג הורה לפרק את החברה. קריסתה של החברה שהעסיקה כ־200 אלף עובדים והייתה בהליכי בנייה של כ־1.6 מיליון דירות, הובילה לסחרור מתמשך בשוק הנדל"ן הסיני - אחד מאבני הייסוד של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

המשקיעים התאכזבו

מסיבות אלו, משקיעים רבים ציפו גם לצעדים ממשלתיים, לצד אלו שהוביל הבנק המרכזי. אולם, לא כך קרה. בשבועות האחרונים הכריזה הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה (NDRC) של סין על תוכנית להשקיע 100 מיליארד יואן בפרויקטים אסטרטגיים ותחום הביטחון הלאומי, שתוכננו במקור ל־2025. "החלטה זו גרמה לאכזבה גדולה בקרב המשקיעים, שכן הם ציפו להודעה לגבי מדיניות פיסקלית", מציינים בבנק ההשקעות יוליוס בר. הצפי, לפי הבנק השוויצרי, היה לתמריצים גבוהים מהצד הפיסקלי, וכתוצאה מכך, השווקים בסין רשמו ירידות.

"משרד האוצר בסין אמנם אותת שהוא מוכן להגביר במידה משמעותית את ההוצאות, אך הוא סירב לומר בכמה", מסביר ד"ר בפמן. "היעדר מספר קונקרטי מאכזב את השוק ומדדי המניות הסיניים משקפים זאת. ההערכות היו בכיוון של חבילת צעדים ענקית של 10 טריליון יואן (1.42 טריליון דולר, א"כ), או 7% מהתוצר".

ביוליוס בר ממשיכים לצפות התמתנות בגידול בתוצר, עם 4.5% בלבד השנה, ואף 4% בשנת 2025.

מן הצד השני של המתרס, יש גם מי שרואה את הצעדים בסין באור אופטימי. בבנק גולדמן זאקס העלו את תחזית הצמיחה של סין מ־4.7% ל־4.9%, מעט מתחת לתחזיות של המפלגה הקומוניסטית.

כך או כך, בשוק ממשיכים לקוות כי הצעדים הפיסקליים בסוף יגיעו. העיניים נשואות כעת לישיבת הפרלמנט בסוף החודש, בתקווה שהם יודיעו על הגדלת הגירעון והוצאה כספית גבוהה יותר מצד הממשלה במטרה לחזק את הכלכלה. פגישה דומה שנערכה בשנה שעברה, הגדילה את הגירעון מ־3% ל־3.8%, כך המשקיעים עוד מקווים למהלך שיאושש את הכלכלה הסינית.