המהלך הראשון של מנכ"ל סלקום החדש: שיתוף־פעולה אסטרטגי עם הוט

סלקום הודיעה על שיתוף־פעולה עם הוט, במסגרתו ישתפו ביניהן תוכן וייצרו ממשק משותף • לאחרונה הודיעו yes ופרטנר על מהלך דומה • בשני המקרים דרוש אישור של רשות התחרות • החשש: פגיעה בשירות ועליית מחירים כתוצאה מהתכווצות מספר השחקנים בשוק

אלי אדדי / צילום: רמי זרנגר
אלי אדדי / צילום: רמי זרנגר

בדרך למפץ בשוק הטלוויזיה? סלקום חוברת להוט ותקיים עמה שיתוף־פעולה אסטרטגי. מי שעומד מאחורי המהלך הוא מנכ"ל סלקום החדש, אלי אדדי, שנכנס לתפקיד באוגוסט האחרון. בשלב הראשון, הפקות המקור של הוט, כגון "מחוברים" ו"שבבניקים", יוטמעו בממשק של סלקום. בשלב מתקדם יותר יציעו שתי החברות ממשק מאוחד שכולל תכנים וממשקים של כל חברה.

ברשות התחרות בוחנים את הסכם פרטנר־yes. מה עומד על השולחן?
5 הטעויות הבולטות של מיזם הטלוויזיה רלוונט שנסגר החודש

בסלקום הדגישו כי "המהלך של השקת הממשק החדש, לצד שילוב חבילת NEXT TV מבית הוט, יתבצע באופן הדרגתי ואוטומטי לכל לקוחות סלקום TV, ללא תשלום נוסף".

ההודעה של סלקום מגיעה לאחר שלפני מספר חודשים yes ופרטנר הכריזו על שיתוף־פעולה דומה. בשני המקרים, שיתוף־הפעולה בין החברות טעון אישור של רשות התחרות.

על־פי הדיווח של סלקום לבורסה, סלקום תשלם להוט תשלום חודשי קבוע על כל מנוי שיהיה רשום בחבילה החדשה, ובהתבסס על מספר המנויים בחבילה - משמע, התמורה החודשית לא יכולה להיות נמוכה יותר מסכום שהוסכם בין הצדדים אך לא פורסם.

יתרה מכך, בין החברות נקבע כי ההסכם מוצמד למדד שככלל, "יחול החל מהשנה השישית להסכם, מנגנון לעליית מחיר בתנאים מסוימים (החל מחלוף כ־3 שנים ממועד הפצת החבילה למנויים) וכן מנגנון הגנה לחברה להתאמת התמורה בתנאים מסוימים".

על־פי הערכות בשוק, סכום העסקה זהה לעסקת פרטנר־yes בהתאמות הנדרשות של מספר הלקוחות. ההערכות הן שפרטנר תשלם ל־yes סכום של כ־13 מיליון שקל, שמורכב מכ־69 שקל על כל מנוי מתוך כ־200 אלף מנויים שלה.

רשות התחרות בתמונה

הסוגיה הזו כבר נמצאת בפתחה של רשות התחרות בשל בקשת הפטור של yes ופרטנר. ברשות התחרות, ובדומה לעסקת yes־פרטנר, יצטרכו לענות על כמה שאלות - האם עסקה כזו מהווה פגיעה בתחרות בתחום שידורי הטלוויזיה או שלא? בנוסף, האם יש השפעה על תחומים נוספים שהצדדים מתחרים בהם, כמו פריסת סיבים? ברשות התחרות יצטרכו להסתכל על השוק בכלל, כשברקע yes־פרטנר ביקשו עסקה דומה, מה שיכול לשנות את השוק הישראלי.

בין מומחי הגבלים העסקיים שעסקו בנושא, עלתה השאלה המרכזית מהו השוק אותו בוחנים. אם ברשות התחרות מסתכלים על שחקניות בינלאומיות כשחקניות שמשפיעות על השוק, כמו נטפליקס ודיסני, אז שיתופי־פעולה שכאלה לא מאתגרים את השוק.

גישת החברות שרוצות בשיתוף־הפעולה הזה היא ברורה - לסלקום ולפרטנר אין כיום בשורה אמיתית בתוכן שהן מציעות לצרכנים, ושיתוף־פעולה כזה יאפשר לכל אחת מהן להתחרות בשוק המדיה באופן כללי - גם כשחקנית סלולר, כשחקנית אינטרנט וכעת גם טלוויזיה. נוסף על כך, מי שיתמוך בעסקאות האלה יטען כי השוק הישראלי הוא שוק לא רווחי, קטן ולא באמת יכול להכיל את כל השחקנים, ולכן מהלך שמצמצם שחקניות יכול לשפר את הרווחיות בשוק.

חשש מעליית מחירים

מנגד, החשש מהשינויים הטקטונים הללו בשוק הטלוויזיה הוא התכווצות דה־פקטו של מספר השחקנים בענף, שתוביל בסופו של דבר גם לעליית מחירים. אם עד לפני מספר שנים היה מדובר בשוק שנשלט על־ידי שני שחקנים מרכזיים, הוט ו־yes - כיום הוא נחשב תחרותי מאוד בעקבות כניסת שורת שחקנים כגון פרטנר, סלקום ו־FreeTv והשקת מותגי "לואו קוסט" של yes (סטינג) והוט (NEXT TV).

לשם המחשה, אם עד לפני מספר שנים מחירה של חבילת כבלים או לוויין היה מגיע למאות שקלים בחודש, כיום ניתן למצוא חבילות חודשיות בפחות מ־50 שקל. עליית המחירים יכולה להתבטא גם בשירותים הנלווים כמו אינטרנט וסלולר, שכן סלקום ופרטנר יכולים להיות תלויים בתמחור ובשינויים מצד הוט ו־yes (בהתאמה), אם יהיו שינויים מהותיים.

עבור סלקום ופרטנר תחום הטלוויזיה אינו נחשב לרווחי במיוחד. לפי דוחות סלקום למחצית הראשונה של 2024, לחברה יש כיום 269 אלף לקוחות בטלוויזיה. עלייה מתונה ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אז עמד המספר על 260 אלף. הוט אינה נסחרת בישראל ועל כן מספר הלקוחות שלה אינו פומבי, אך לפי ההערכות יש לה כ־650 אלף מנויים לשירותי הטלוויזיה השונים. כך, לשתי החברות יחד מעל 900 אלף מנויים.

התחרות בשוק מושפעת גם מעוד שחקנית צעירה שעולה לאט־לאט, מיזם הטלוויזיה FreeTV של קשת ו־RGE. הפלטפורמה, שמספקת אך ורק שירותי טלוויזיה ומנסה להתחרות בפלטפורמות הגדולות, שיווקה את עצמה לציבור כמוצר עם מחיר "לואו קוסט" נמוך במיוחד בהשוואה לאלטרנטיבות בשוק. על־פי הערכות שפורסמו בגלובס, FreeTV הצליחה למשוך לאחר כשנה כ־100 אלף לקוחות.