שיטת הקסמים של אל על: תבטל את האופציות למנכ"לית וליו"ר – אך השכר יעלה באותו הסכום

המוסדיים אותתו, והמנכ"לית בן טל-גננסיה והיו"ר עמיקם בן צבי כבר לא יקבלו אופציות בשווי כולל של 19 מיליון שקל • עם זאת, שכרם החדש יזנק בכל זאת בשנה הקרובה במיליון שקל לכל אחד, לאותו סכום שחישבה החברה כבר בפעם שעברה. כיצד זה ייתכן?

דינה בן-טל גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: דוברות אל על
דינה בן-טל גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: דוברות אל על

ניצחון מסוים לגופים המוסדיים. חברת התעופה אל על  החליטה לבטל את תוספות השכר למנכ"לית החברה דינה בן טל-גננסיה וליו"ר החברה עמיקם בן צבי, באסיפת בעלי המניות הקרובה של החברה שצפויה להתכנס ב-21 בינואר. המהלך מגיע לאחר שהחברה דחתה פעמיים את אסיפת בעלי המניות שלה בעקבות "שיחות עם בעלי המניות של החברה" - כלומר, התנגדות של המוסדיים לאישור תוספת שכר כפולה לצמד המנהלים הבכירים.

מניית אל על קפצה 40% בחודש; בשוק צופים דוחות חזקים גם ברבעון הראשון
רגב וסמוטריץ נעדרו מהדיון, והניסיון להגדיל את היצע הטיסות לארה"ב נכשל

על־פי הבקשה המקורית של אל על, שכרה של בן טל-גננסיה היה אמור לזנק ב-25% לסכום של 150 אלף שקל בחודש, צמוד למדד, לצד קבלת אופציות בשווי של 10.5 מיליון שקל, במחיר של 7.55 שקלים, שכבר היום נמצאות "בתוך הכסף" - כלומר, ללא צורך במאמץ מיוחד מצידה כדי שהמניה תעלה והיא תוכל לממש אותם. על־פי חישוב שביצעה אל על, שכרה של בן טל-גננסיה צפוי היה לזנק ל-6.8 מיליון שקל בשנה בעקבות השדרוג, כולל הקדמת מענק בשווי של 600 אלף שקל שכבר אושר לה במהלך 2024, במהלך שנוי במחלוקת שנחשף בגלובס, שכלל ביטול של סעיף תגמול נדחה, שנועד לייצר להנהלה מחויבות ארוכת־טווח להצלחת החברה.

בנוסף, ביקשה החברה לתת למנכ"לית ליהנות ממעמד של לקוח TOP למשך כל תקופת כהונתה, "וכן לאחר פרישתה" - לא ברור לכמה שנים לאחר הפרישה. מדובר בהטבה שהופכת אותה למי שהייתה נהנית מהמעמד היוקרתי הגבוה ביותר של מועדון הנוסע המתמיד של החברה, שמאפשר לה ליהנות מהטבות כמו מנהל לקוחות אישי, צבירת נקודות גבוהה, דלפק בידוק ייעודי לצ'ק אין מהיר, שני שדרוגי טיסה מראש בשנה במתנה, כניסה לטרקלין ללא הגבלה, שדרוג מחלקה חינם, הטבת מזוודה בחינם ועוד.

גם שכרו של יו"ר החברה, עמיקם בן צבי, היה אמור להשתדרג ל-5.1 מיליון שקל בשנה, זאת בעקבות הקפצת שכרו החודשי ב-19% לסכום של 121.5 אלף שקל, צמוד למדד, וכן הענקת אופציות בסכום של 8.5 מיליון שקל. גם במקרה שלו, התוספת היא בנוסף לאותו ביטול סעיף תגמול נדחה והקדמת התגמול בהיקף של יותר מ-400 אלף שקל.

תוספת השכר בוטלה - אבל שכר הבכירים בכל זאת יזנק

אלא שבכל זאת, גם אחרי ביטול תוספות השכר, שכרם של שני המנהלים צפוי להשתדרג משמעותית, ואף לסכום גבוה יותר מזה שביקשה החברה לאשר. הסיבה לכך היא שאל על מבקשת להחליף את אותה תוספת של אופציות במענק, כך שבן טל-גננסיה ובן צבי בכלל לא יצטרכו לממש את האופציות, אלא יקבלו את המענק בצורה ישירה.

אל על מבקשת לאשר סעיף חדש לתקנון (סעיף 8.5), לפיו הדירקטוריון יוכל לאשר לשני המנהלים "מענק מיוחד בגין שנת 2024" לשני המנהלים הבכירים, בהיקף שכר חודשי של ארבעה חודשים, זאת "על רקע פעילות בלתי־שגרתית ומאמץ מיוחד של נושאי המשרה בשנת 2024". בנוסף, כל אחד מהסמנכ"לים בחברה ייהנה גם הוא מבונוס מיוחד של שישה חודשי שכר.

על־פי החישוב של אל על, יעמוד בעקבות כך השכר השנתי הכולל ל-2024 של בן טל-גננסיה ובן צבי על 6.83 מיליון שקל ו-5.14 מיליון שקל, בהתאמה - כלומר, אפילו מעט גבוה יותר מהחישוב המקורי של החברה לגובה השכר החדש, אילו היו מאשרים אותו המוסדיים המחזיקים במניות החברה. המוסדיים הללו, אגב, כוללים את כלל ביטוח (כ-4% על־פי נתוני חברת סמארטבול שפיתחה מערכת לניתוח שוק ההון), מנורה (כ-3%), הפניקס דרך קסם (2%), הראל (1.7%), מיטב ומגדל (1.4% כל אחת) ומור (1.2%).

כמובן, מדובר בשינוי גדול בכל זאת מבחינת המנהלים, שכן אם ירצו המנכ"לית והיו"ר לקבל כל שנה מענק כזה, שיחליף למעשה את האופציות, הם יצטרכו לבקש זאת מחדש; לא מדובר על צ'ק פתוח שמחכה למימוש, בהיקף של 19 מיליון שקל, כמו במקרה של האופציות.

כזכור, כפי שנחשף בגלובס, באל על ביטלו בחודש מרץ אשתקד סעיף בתקנון של מבחן "התשלום הנדחה", כך שבמקום לבחון האם החברה רשמה רווח לפני מס של 60 מיליון דולר במצטבר בשלוש שנים, הבחינה מתבצעת מעתה ואילך עבור כל שנה בנפרד בה ייבדק האם החברה מרוויחה לפני מס סכום של 20 מיליון דולר. בפועל, המהלך הביא להגדלת המענק השנתי של שני בכיריה במאות אלפי שקלים לכל אחד עבור שנת 2024, וכן צפוי לאפשר לסמנכ"לי החברה לקבל גם כן מענק של מאות אלפי שקלים עבור השנה שהסתיימה זה עתה.