שלוש שנים למעבר בקליק: כמה החליפו חשבון בנק?

223 אלף לקוחות עברו בין הבנקים בשלוש השנים מאז כניסת הרפורמה "מעבר בקליק" • כשליש מהבקשות שלא הושלמו, בוטלו ביוזמת הלקוח ובפיקוח על הבנקים רואים זאת כנתון חיובי • דניאל חחיאשוילי: "הרפורמה מגדילה את האיום התחרותי ובכך גורמת לבנקים לשמר את לקוחותיהם ולשפר את השירות"

מה יהיה עתיד הבנקאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה יהיה עתיד הבנקאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הפיקוח על הבנקים מפרסם הבוקר (ב') נתונים על תוכנית "מעבר בקליק", אשר נכנסה לתוקף בספטמבר 2021. תוכנית שנועדה לאפשר לציבור לעבור בקלות בין הבנקים, מתוך מטרה להגביר את התחרות.

מנתוני בנק ישראל עולה כי מתוך 319 אלף בקשות להעברת הפעילות הפיננסית מבנק לבנק, עברו בפועל 223 אלף לקוחות. קצב המעבר הלך והתגבר עם השנים. בשנה הראשונה עברו 56 אלף לקוחות, בזו שאחריה 63 אלף לקוחות ובשנה השלישית להשקת התוכנית - עברו 104 אלף לקוחות.

נכון לספטמבר 2024, מתוך כ-92 אלף בקשות ניוד בין חשבונות הבנקים שהוגשו אך לא הושלמו כשליש (32 אלף בקשות) בוטלו ביוזמת הלקוח. ביטולים אלה הם סימן מעודד מבחינת הפיקוח על הבנקים, משום שמשמעותם שהם נבעו "מפעולות שימור של הבנקים ומהצעות לשיפור תנאי ניהול החשבון שהובילו את הלקוחות לבטל מיוזמתם את בקשת המעבר", נמסר בהודעת הפיקוח.

שאר הבקשות שבוטלו (60 אלף) נעשו מיוזמת הבנק. כ-59% מהן נדחו מסיבות טכניות שונות (כגון אין זהות בעלים, מספר חשבון אינו קיים או חשבון אינו פעיל וכיו"ב), כ-27% נוספים נדחו מכיוון שהלקוח לא הסדיר את התחייבויותיו בבנק שאותו הוא מעוניין לעזוב וכ-15% נוספים הינם מקרים בהם קיימת מניעה או מורכבות משפטית לביצוע הניוד באמצעות המערכת המקוונת.

10 מיליון תנועות בשירות "עקוב אחרי"

בנוסף הופעל שירות "עקוב אחרי", שהוא ניתובים של הוראות חיובים וזיכויים במערכת המקוונת, כך שלקוח שעבר לבנק החדש, עדיין יזוכה או יחוייב בהוראות שניתנו לחשבון הישן שלו. במסגרת שירות "עקוב אחרי", שניתן לשלוש שנים לאחר העברת הפעילות מהבנק הישן לבנק החדש, בוצעו כ-10 מיליון תנועות.

בהפרש של שלוש שעות: שני הנתונים שיסמנו לאן הולכים השווקים
האינפלציה והאפשרות לעסקת חטופים: למה הסערה בוול סטריט לא הגיעה לת"א
הפגישה הסודית בהרצליה והתדהמה בשוק: מאחורי הקלעים של מאבק השליטה בישראכרט

מתוך אותן תנועות שבוצעו הועברו אוטומטית כ-3.8 מיליון זיכויים (משכורות, העברות כספים וכיו"ב), וכ-5.7 מיליון חיובים (חיובי כרטיסי אשראי בנקאיים, הוראות לחיוב חשבון וכיו"ב) ונותבו 300 אלף שיקים. בפיקוח על הבנקים ציינו כי ניתוב התנועות באופן אוטומטי, אשר מתבצע ברובו בהצלחה וללא תקלות, מהווה פתרון לחסם המשמעותי שהיה למעבר בין הבנקים.

המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי מסר כי הרפורמה המדוברת היא חלק מהצעדים "לעידוד התחרות במערכת הפיננסית ולחזק את כוח המיקוח של הלקוח בהתנהלות מול הבנק. הרפורמה מאפשרת ללקוח לעבור בנק בקלות ובנוחות ומסייעת לשפר את מצבו ובמקביל מגדילה את האיום התחרותי ובכך גורמת לבנקים לשמר את לקוחותיהם ולשפר את השירות".