{25} {26} {29} {30} {27} {28}
מייסדים: ענת שקד, ליאור שקד
משקיעים: פיטנגו, סבן ונצ'רס, ורטקס, באטרי, אינטל קפיטל
שנת הקמה: 2017 עובדים: 50 גיוסי הון: 83 מיליון דולר
המסחר המקוון צבר אומנם תאוצה אדירה בתקופת הקורונה, אך בכל זאת לפי התחזיות, ב-2024 האנושות תבצע רק כ-22% מהרכישות אונליין. הסטארט-אפ נקסייט (Nexite), שנוסד בסוף 2017, מנסה לתת לחנויות אופנה פיזיות חלק מהפונקציות שיש לאתרי מסחר מקוון ולצמצמם את הנחיתות ממנה הן סובלות מבחינת המידע ורמת השירות.
מאחורי הסטארט-אפ עומדים ענת וליאור שקד, זוג נשוי והורים לחמישה ילדים (ששניים מהם נולדו מאז יצאה נקסייט לדרך). ליאור (CTO) הוא מהנדס בוגר תלפיות ויוצא אינטל וענת (מנכ"לית) עבדה במשך שנים כמנהלת מותג בשופרסל ומנהלת קטגוריה בתנובה, תפקידים בהם חשה על בשרה את המחסור במידע זמין. "חוץ מכמה הם מכרו, לא ידעתי על המוצרים בקטגוריה שלי כלום. ההחלטות איפה למקם מוצרים למשל התקבלו על סמך תחושות בטן ובמקרה הטוב על בסיס סקרי שוק", היא אומרת.
נקסייט שואפת לספק לבעלי חנויות פיזיות מידע באמצעות תגים שנתפרים לבגדים בתהליך הייצור. התגים מספקים נתונים מידיים על מה נמצא במלאי ואיפה, מבלי צורך לנבור במחסן. הם יכולים לתת גם תובנות עסקיות לגבי איזה אזור בחנות מקבל את רוב הלקוחות ולאן אף אחד לא מגיע. לבסוף התגים של נקסייט מיועדים להחליף את הזמזמים המוצמדים לבגדים בחנויות לצורכי אבטחה ולאפשר ללקוחות לרכוש ואפילו להחזיר מוצרים בנוהל מזורז של סריקה, מבלי לעמוד בתור ולהיפגש עם המוכר.
פתרונות קיימים מבוססי מצלמות, המשמשים למשל בסופרמרקטים אוטונומיים, לא מתאימים לעולם האופנה, שבו המוצרים דומים מדי כדי שניתן יהיה להבחין, למשל, בין שתי חולצות שחורות עם מחירים שונים. בעולם האופנה התבססו על תגים בטכנולוגיית RFID שמשדרים מידע בגלי רדיו לקוראים הפזורים במחסן או בחנות. מחיר תגי RFID זול, כ-10 סנט לתג, אך החיסרון המרכזי הוא טווח קצר למדי שמקשה על קריאה ממרחק של יותר מחצי מטר, ומצריך להציב קוראים רבים ויקרים בחנות.
נקסייט מפתחת תגים המבוססים על תקן בלוטות', בדומה לאייר טאג, תגי האיתור לחפצים שהשיקה השנה אפל. הם יקרים יותר, אך מאפשרים קריאה ממרחק גדול בהרבה של עד 5-10 מטרים. בניגוד לאייר טאג של אפל, התג של נקסייט אינו כולל סוללה ושואב את האנרגיה לפעולתו מהשראה אלקטרומגנטית ממכשירים בסביבה. במרכז תגית הבלוטות', שבב שמיוצר לפי התכנון של נקסייט במפעל TSMC בטיוואן. פיתוח התגים הושלם השנה ואז התחילה נקסייט פיילוטים בחנויות אמיתיות, שדרשו גם הם התאמות.
"בחנות אמיתית גילינו למשל שהתגים לא שולחים מידע מג'ינסים, כי הבד של הג'ינס עבה מדי. אז היינו צריכים לשנות את הזווית של האנטנה בתג. היינו צריכים גם למצוא פתרון מערכתי כדי להתמודד עם מדפי מתכת שממסכים גלי רדיו", שקד מספרת.
לאחרונה נקסייט חתמה נקסייט על הסכם גדול עם רשת Guess לחמש שנים, שיכלול פריסה של עד 75 מיליון תגים במעל 1,000 חנויות. החברה החלה גם בפריסה בחנות ראשונה של רשת פקטורי 54 הישראלית ונמצאת בתהליך פיילוט עם מספר לקוחות גדולים נוספים בעולם.
מתחרה ישראלי בתחום הוא הסטארט-אפ וויליוט, שגייס ביולי השנה 200 מיליון דולר בהובלת סופטבנק היפנית. בניגוד לנקסייט, וויליוט פונה למגוון תעשיות כמו תרופות, מזון וקמעונאות.
המודל העסקי של נקסייט בנוי על הכנסות ממכירת התגים ובנוסף על מכירת מנוי לתוכנה שמספקת לקמעונאים מידע על מלאי ואופטימיזציה של המדפים והמכירות בחנות. המוצר השני של נקסייט, שיהיה זמין בתחילת השנה הבאה, יאפשר ללקוחות החנות לרכוש ואפילו להחליף ולהחזיר מוצרים בחנות על ידי סריקה שלהם, ללא עמידה בקופה. "אנחנו מנסים למכור תגים במרווח רווח נמוך, אבל עד 2025 מקווים להגיע לרווח של 30% על התג. עדיין עבור החנויות העלות של תג נמוכה מזו של זמזם אבטחה", אומרת שקד.
בעתיד מתכננת נקסייט לאפשר ללקוחות שרוכשים את המוצרים בחנויות לרשום את התגים המובנים לרשת כדי ליצור לעצמם ארון חכם, שיודע להציע מה ללבוש בבוקר, להזכיר פריטים נשכחים שלא נלבשו מזמן ואולי אפילו להתריע מתי צריך לעשות כביסה.
נקסייט מעסיקה כ-50 עובדים, כולם בישראל. לאחרונה השלימה נקסייט גיוס 50 מיליון דולר נוספים בהובלת הקרנות פיטנגו וסבן ונצ'רס, שהעלה את היקף הגיוסים הכולל של החברה ל-83 מיליון דולר. משקיעים נוספים של נקסייט הם ורטקס, באטרי ואינטל קפיטל.