{25} {26} {29} {30} {27} {28}
מייסדת: יעל אליש, יוסי סיגנט
משקיעים: D10, 83north, Bessemer
שנת הקמה: 2018 עובדים: 44 גיוסי הון: 34 מיליון דולר
לקטלג את המידע של חולים כרוניים ובעזרת בינה מלאכותית ללמוד אילו טיפולים עובדים ואילו לא, על סימנים מוקדמים למחלה או כאלה שמנבאים את המהלך שלה: חברת Stuff that Works רוצה לעשות את כל זה, ויותר.
היא הוקמה על ידי היזמת יעל אליש, בעבר מנהלת המוצר של ווייז (Waze), שהייתה חברה בצוות הניהולי של החברה מתחילת דרכה. אחת הבנות שלה סבלה ממצב רפואי כרוני, שהחמיר לאורך שנים. היא מצאה טיפול מבטיח בבלוג שכתב אחד החולים במחלה - ותוך שלושה שבועות חזרו חיי הילדה לקדמותם. אחרי מכירת ווייז היא פיתחה תחביב, שבו איתרה טיפולים לעצמה ולקרובים ברחבי הרשת. אבל לא כל אחד זוכה למידען ברמה כזו. "אין מרכז מידע אחיד שסוקר ומשווה את הטיפולים האפשריים לכל מחלה, שזה בממוצע 300 טיפולים אפשריים", היא אומרת.
Stuff that works הקימה אתר שבו מקוטלגות היום 560 מחלות, כשהמטרה היא בסופו של דבר למפות כ-10,000 מחלות, רוב המחלות שקיימות בעולם. בינתיים רשומים בו כ-2 מיליון משתתפים, מהם מיליון נחשבים למשתתפים שתרמו מידע רב.
כל משתתף ממלא תחילה שאלון על מחלתו. "חשוב לנו מאוד להתחיל באיסוף המידע מאפס", מדגיש יוסי סינט, סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה, שמגיע מתחום ניתוח הנתונים והיה סמנכ"ל המחקר בחברת Kenshoo. "ככל שיש יותר מידע, הדגש עובר לאפקטיביות. בהתחלה אנחנו עושים רק רשימה של כל ההתערבויות שהחולים באותה קהילה ניסו. אחרי שיש 500 תוצאות, אנחנו מתחילים לסדר אותן לפי מה שיותר אפקטיבי. אחרי 1,000 משתתפים, אפשר להתחיל לזהות תת-קבוצות שעבורן טיפול מסוים הוא אפקטיבי יותר מאחרים. הכוונה היא שבעתיד, תהיה התאמה עוד יותר מדויקת לאדם המסוים".
המלצה על טיפול רפואי היא תהליך שיש לו מגבלות רגולטוריות מורכבות. החברה מדגישה שההמלצה שלה היא לא סוף פסוק, אלא שאותה יש לקחת להתייעצות עם רופא. ובכלל, זו לא המלצה אלא רק דירוג.
בנוסף לשאלון ולמידע, מוצעת למשתתפים אפשרות להשתתף בקהילת תמיכה וירטואלית. הקהילות הפעילות ביותר היום הן דיכאון, חרדה, הפרעות קשב ומחלות דלקתיות כמו דלקת מפרקים וקרוהן.
ל-Stuff That works אין היום מתחרים ישירים במודל זהה. עם זאת, כל הרפואה המותאמת אישית במידה מסוימת מתחרה בה. כל ענקיות הטכנולוגיה מנסות לפתח שיטות לכרייה של מידע במטרה להבין אילו טיפולים רפואיים הם יעילים יותר מאחרים - עד היום, ללא הצלחה מזהירה.
"אנחנו החברה היחידה שאוספת את המידע ישירות מהצרכן ומחזירה אותו אל הצרכן", אומרת אליש. "המערכת הרפואית היא מאוד ענייה, ואילו אנחנו חברה שגייסה 35 מיליון דולר אך ורק כדי לבנות את המאגר הזה".
המתחרה הדומה ביותר לדברי אליש הייתה קבוצת Patients like me, שהדגישה את נושא המידע בקהילות, והמודל שלה התבסס על הנגשת ניסויים קליניים למטופלים. אליש: "הצטברה להם כמות מידע לא גדולה, ולבסוף הם נאלצו להימכר במהירות לחברת ביטוח, כי השלטון בארה"ב בתקופת דונלד טראמפ לא הסכים שיהיה מידע רגיש של אזרחים אמריקאים בידי חברות שיש להן משקיעים סיניים. זה די הקריס אותם".
מה שעוד לא סגור הוא שאלת המודל העסקי - מי ישלם על השירות. "סביר שזה לא יהיה הצרכן, אומרת אליש, "בוודאות לא חברות הפארמה. כנראה מבטח או מעסיק". כרגע אין לחברה הכנסות, ולדבריה לא יהיו בזמן הקרוב: "אנחנו קודם כל בונים פה משהו משמעותי שיעשה שינוי". הצד המסחרי, היא מאמינה, ינבע מכך.