{25} {26} {29} {30} {27} {28}
מייסדים: עודד זהבי וערן קטוני
משקיעים: אלפא ווייב, טייגר גלובל, TLV פרטנרס, מירון קפיטל ואנטרי קפיטל
שנת הקמה: 2018 עובדים: 150, מתוכם 100 בתל אביב גיוסי הון: 123 מיליון דולר
מגפת הקורונה הפכה את אחת הבעיות הבולטות ביותר בניהול חברות לכואבת במיוחד: העובדים מפוזרים בבתיהם על פני הגלובוס, מקבלים החלטות כבדות-משקל ומשתמשים בכרטיס האשראי של החברה בה הם עובדים ללא פיקוח ובקרה מספקת. לא חסרות להם סיבות מוצדקות לכך: הזמנת נסיעות עסקיות, רכישת תוכנות לצורך פיתוח, ניהול או עיצוב ותשלום לספקים. לכל רוכש יש סיבה טובה משל עצמו, אבל לא תמיד הדבר מגיע לידיעת המנכ"ל או סמנכ"ל הכספים, ולא בכל פעם הדבר חופף למטרות הארגון או נמצא במסגרת התקציב.
עבור חברות ההייטק מהירות-הצמיחה של שנות הקורונה, שגייסו עובדים רבים והתמקדו בגדילה בכל מחיר, היה פתרון כמו זה שהציעה מאש פיימנטס, של יוצאי פייפאל ופיוניר עודד זהבי וערן קטוני, נחוץ מאי-פעם. במקום לעשות שימוש בכרטיס האשראי של סמנכ"ל הכספים או המנכ"ל, מציעה מאש כרטיס אשראי וירטואלי נפרד מטעם החברה לכל עובד, לעתים אף מספר כרטיסים לעובד למטרות שונות, כמו שיווק רב-ערוצי או ניהול ספקים שונים. כל כרטיס שכזה ניתן למטרות שונות עם סדר עדיפות שונה ומסגרות אשראי שונות, אך כולם מנוהלים באמצעות תוכנה אחת המאפשרת שקיפות בין הצוותים, ובעיקר: מפוקחים טוב יותר על-ידי ההנהלה.
השנה, כשטרנד הצמיחה-בכל-מחיר מאחורינו, נהנית מאש ממגמה חדש: הצורך לחסוך ולקצץ. "הפכנו ממוצר שנמצא בתחום חם למוצר שפותר בעיה חשובה", אומר עודד זהבי, המנכ"ל וממייסדי החברה. "החברות רוצות לחסוך - ולמרות שההוצאות שלהן יורדות בשיעור שנע בין 20% ל-50%, קצב ההצטרפות לשירות נותר מהיר. חברות שלקח להן זמן להעביר אלינו את מערכת התשלומים, דווקא האיצו את המעבר - והיום אנחנו צומחים במושגים של 2021".
מה שעומד מאחורי הצמיחה של מאש בזמנים הקשים הוא הצורך של מחלקות הכספים בחברות ההייטק - אולי אחרונת המחלקות שטרם זכתה לחדשנות אמיתית - להפסיק לרדוף אחרי הוצאות סוררות. "אנחנו מעלימים את הבעיה הזו מהשטח", אומר זהבי. "המערכת מסייעת להם לשים קץ לבזבוזים, וסמנכ"לי הכספים זוכים לשקט נפשי. אנחנו רואים דור חדש של מנהלים צעירים שמקבלים תפקידים בכירים, שכבר לא צריך להסביר להם את הצורך במוצר כמו שלנו. הם פשוט מבינים את זה".
העובדה שההתקנה של המוצר שלה היא חינמית ולא דורשת תשלום חודשי, עוזרת לה. את ההכנסות היא גוזרת מעמלה שהיא נוטלת מן העמלות הצולבות על כל עסקת אשראי.
כתו-תקן קיבלה מאש את אמון המשקיעים שלה. בניגוד גמור למגמה הרווחת בענף, החברה הצליחה להעלות את שוויה בחודש ספטמבר האחרון, ועוד בהשתתפות טייגר גלובל, אחת הקרנות החבולות ביותר מהמשבר הכלכלי, שממשיכה לספוג הפסדי ענק בהשקעותיה הציבוריות והפרטיות ולסבול מנטישת שותפים. זו נאחזה בהשקעתה בחברה הישראלית בזכות העובדה שגם בחודשי המשבר הכלכלי היא הצליחה לשלש את הכנסותיה, ככל הנראה לאזור ה-40-50 מיליון דולר בשנה.
יחד עם זאת, במאש לא מרגישים חסינים בפני המשבר. כמו הרוב המוחלט של חברות ההייטק, גם היא עצרה גיוסים של עובדים חדשים. זה לא מפתיע, היות שמאש החלה את דרכה כספקית תוכנה בעיקר לחברות הייטק - בהן מאנדיי, ריסקיפייד, פפאיה גלובל ומליו. "למזלנו, אנחנו משתמשים במוצר של עצמינו", אומר זהבי. "יש לנו ויזיבליות מוחלטת לכל הארגון, ואנחנו רואים שהיום אנחנו במצב שאין בחברה שומנים".
כחלק מגיוס 60 מיליון הדולר בחודש ספטמבר, במאש החליטו שלא לקצץ בחדשנות, אלא להרחיב את אסטרטגיית הפיתוח והשיווק לכיוון חברות הענק, לאחר שנים בהן החברה חיה בנוח עם חברות בינוניות בגודלן. עבור אותן חברות ענק היא מפתחת בימים אלה מערכות ניהול תשלומים המיועדות למחלקות בארגון כמו מחלקת ניהול הנסיעות העסקיות ומחלקת הרכש הטכנולוגי. בין השאר, החברה הכריזה על שותפות עם פפאיה גלובל הישראלית בתחום.
במאש אופטימיים לקראת 2023: השנה טומנת בחובה סיכון למתחרות שלה, שלא השכילו לגייס סיבובי גיוס גדולים, וגם מהעובדה שרוב השוק עוד בתולי: רק 2% משוק היעד אימץ מוצרים דומים, ובחברה מאמינים כי יוכלו להתחרות בהצלחה לא רק במערכות ניהול הוצאות, אלא גם במערכות דומות של ענקיות כגון סאפ הגרמנית ואמריקן אקספרס.