{25} {26} {29} {30} {27} {28}
מייסדים: רונן לביא ושי פררה
משקיעים: קרן אלייב, וורטקס ונצ'רס, גרוב וונצ'רס ו-Schusterman Family Investments
שנת הקמה: 2018 עובדים: 65 גיוסי הון: 44 מיליון דולר
המוצר של חברת נבינה מטפל ברגע הזה שבו אתם נכנסים למשרד של הרופא, והוא מתחיל לשאול אתכם המון שאלות ששאלו אתכם בעבר. עד שהוא מסיים לשאול את כל השאלות שכבר נענו, כמעט ואין לו זמן לשמוע איך אתם מרגישים, מה מביא אתכם אליו הפעם, ומה השתנה מאז הביקור הקודם. עד שהוא מרים את העיניים מהמחשב, לפעמים כבר יצא לכם החשק לספר לו איך אתם מרגישים.
נבינה מכינה מראש מידע לרופא לקראת מפגש עם כל מטופל. לאחרונה גייסה החברה 22 מיליון דולר. את הגיוס הובילה קרן אלייב בהשתתפות וורטקס ונצ'רס, גרוב וונצ'רס ו-Schusterman Family Investments. בסך-הכול גייסה החברה עד היום 44 מיליון דולר.
נבינה נוסדה בשנת 2018 על-ידי יוצאי יחידת 8200, רונן לביא ושי פררה, שהקימו יחד את מעבדת ה-AI באגף המודיעין. במסגרת תפקידם הם פיתחו מערכות תומכות החלטה, וכעת הם מיישמים את הידע הזה עבור העולם הרפואי.
"כשפרשתי, ושי השתחרר אחרי שנים רבות ב-8200, בחנו את היישום האפשרי של הידע ושל הניסיון שצברנו בשוק הרפואי", מספר לביא. "זיהינו כי עומס המידע על הרופא הוא עול, אך התעלמות ממנו עלולה להוביל לתביעה. לכן היחס של רופאים למערכות מידע חדשות הוא חשדני. הם מעריכים את המידע, אך גם עייפים ממנו".
כך הוקמה חברת נבינה, שתפקידה לאסוף מידע מהרשומה הרפואית של המטופל, כולל מידע ממסמכים סרוקים, ולסדר אותו מול עיני הרופא בצורה ברורה, תמציתית וידידותית להפקת תובנות, בלי לפספס פרטים שיכולים להיות קריטיים. "הרופא יכול להכיר את המטופל תוך 20 שניות עד דקה", אומר לביא.
האם הרשומה הרפואית שקיימת היום בידי הרופא באמת מכילה את כל המידע שהוא צריך כדי להכיר את המטופל, או שהתהליך שלכם כולל גם איסוף ואינטגרציה של מידע ממערכות רבות?"אנחנו פונים תחילה לרופא המשפחה בשוק האמריקאי, שחייב על-פי התקנות לשמור אצלו את כל המידע הרפואי של המטופלים שלו. הרשומה הרפואית היא מאוד מלאה, אבל המידע לא מובנה. אנחנו מעשירים את הרשומה במידע נוסף, למשל מידע מרווחה, ריפוי בעיסוק וכדומה. אנחנו גם חושבים כיצד להעשיר את הרשומה עוד יותר".
משיחות עם רופאים התרשמנו שתהליך התשאול מאוד חשוב להם. הם מאמינים שמהתהליך מופק מידע שלא ניתן לקבל מהרשומות, ונוצרת גם הזדמנות ליצירת אמון, והמטופל יכול לשאול שאלות ולהביע את עצמו. "זה בדיוק העניין. הרופאים מאוד אוהבים את התשאול, והם שונאים את הבירוקרטיה ולחזור על עצמם. כשיש להם מראש את כל המידע הבסיסי, הם יכולים לגשת ישר לעניין ולשאול את המטופל איך הוא מרגיש כעת, מה השתנה ועם מה הוא מרגיש שהוא צריך עזרה.
"רופאי משפחה היום נדרשים יותר ויותר לעשות רפואה מונעת. לכן הם לפעמים צריכים להכיר את המטופל גם לא בהקשר של הפרטים שדחוף לו לספר על המצב שלו כרגע. המערכת שלנו מאפשרת לראות גם את הדברים הללו, וליזום מול המטופל עיסוק בהם".
נשמע שהמערכת שלכם עושה חלק מן התהליך של מערכת תומכת החלטה. איפה אתם עומדים מול חברות נוספות בתחום?"כרגע המערכת שלנו אינה מציעה לרופא מה לעשות, אלא רק מציעה מידע, אבל זה יכול להשתנות בעתיד. כרגע הכאב הנתפס של הרופאים הוא לא ביכולת שלהם לקבל החלטה".
עצם איסוף המידע בצורה מסוימת, לא משפיע גם על ההחלטה?"ישנה שאלה פילוסופית האם הרופא צריך בכלל לדעת משהו על המטופל לפני שהוא נכנס לחדר. יש שאומרים שלראות את גיליון המחלה לפני שרואים אדם, מוביל לחשיבה סטראוטיפית. אחרים יאמרו שאם אני רואה את האדם ומחליט מה אני מרגיש לגביו - לפני שאני רואה את הפרטים הרפואיים שלו - דווקא אז אני עלול להיסחף לסטראוטיפים. כך או כך, הצפת המידע לפני תחילת הטיפול הוכחה כחוסכת זמן - 61% מהזמן שנדרש היום לרופא להתכונן לביקור".
החברה אינה מוסרת היום את היקף ההכנסות שלה, אך לדבריה, המוצרים שלה כבר מותקנים באלפי קליניקות של רופאי משפחה. "הצמיחה של נבינה היא בלתי רגילה", אומר פרופ' ארי שמיס, שותף מנהל בקרן ALIVE, שבעקבות ההשקעה בחברה, הצטרף לדירקטוריון שלה. "החברה הצליחה לחדור לקליניקות ולמוסדות רפואיים מתקדמים בארצות-הברית. החברה הצליחה לפתח טכנולוגיה חדשנית, לפרוס אותה בהיקף רחב ולבנות צוות רב-תחומי ברמה עולמית".