בחודש שעבר זכיתי להשתתף במפגש מיוחד של 20 מנכ"ליות של חברות אמריקניות מובילות בעולם, לצורך דיון בדרכים לקדם נשים בעסקים.
תחילתו של המפגש היתה מרוממת נפש: 20 נשים מרשימות, מהן אחת אפרו-אמריקנית ואחת ממוצא אסייתי, המייצגות טריליון דולר. לרגע יכולתי לדמות שעולם העסקים הופך להטרוגני יותר, שנשים מתחילות לתפוס את המקום הראוי גם בצמרתו, לפחות בארה"ב.
אולם האשליה התפוגגה ברגע שקיבלתי לידי נתונים עדכניים לגבי חלקן של נשים במגזר העסקי.
סקרי ‘קטליסט', אשר נערכו בארה"ב בשנתיים האחרונות בקרב 500 התאגידים המובילים על פי FORTUNE מעלים את העובדות הבאות:
נשים מהוות 46% מכוח העבודה של ארה"ב. למרות זאת, רק 15% מבעלי המשרות ב-500 התאגידים הן נשים. כשמדובר באיוש הדירקטוריונים, יורד שיעור הנשים ל-14.6% בלבד. אם נעלה במעלה הפירמידה המקצועית נגלה שרק 9.4% מנושאי המשרות הבכירות הן נשים. מבין המשתכרים טוב ביותר חלקן אף נמוך יותר: 6.7%.
המדהים ביותר הוא שמתוך 500 התאגידים המובילים של ארה"ב, רק 2.6% הן נשים. רק 13 מנכ"ליות! זאת למרות שמבחינת השאיפות המקצועיות ואסטרטגיות הקידום המקצועי האישיות - לא אותר כל הבדל בין נשים לגברים או בין אמהות לנשים שאינן אמהות.
אין זה פלא, לכן, שבהצהרת המילניום של האו"ם (Millennium Development Goals), הוגדרו קידום שוויון מגדרי והעצמת נשים בין שמונה היעדים המרכזיים העומדים בפני הקהילה הבינלאומית.
חינוך החברה ותוכניות להעצמת נשים הם חיוניים, אך פעולתם, מסתבר, היא איטית מידי. אין מנוס מלבחון דרכים שיניבו תוצאות מהירות ומשמעותיות יותר.
בין הנתונים המעניינים ביותר הקשורים לאפליית נשים בעסקים, בולט זה המצביע על כך שלנשים חסר "רישות" (נטוורקינג) לא פורמלי, ממנו נהנים גברים בעסקים.
המשמעות העמוקה שלו היא שכדי שתהיינה יותר נשים בחזית עולם העסקים, צריך יותר נשים בחזית עולם העסקים. בעולם שמבין כל כך טוב את הכוח הטמון ברשת, בשיווק ויראלי, ב'חבר מביא חבר' - יש בודאי מקום גם ל'חברה מביאה חברה'.
חיזוק הרשת הנשית יכול להתהוות מיוזמות כמו הפרויקט הגלובאלי שמשיקה שרי בלייר, שעיקרו הידוק הקשרים בין נשות עסקים מובילות בעולם. אולם לצד יוזמות כאלו יש לעשות עוד כדי לקדם נשים לעמדות בהן הן תוכלנה לקדם נשים אחרות, כדי לצופף את הרשת. איך לעשות זאת? מתן תמריצים כלכליים. כך, בהשקעה מוגבלת, ניתן יהיה ליצור גידול אקספוננציאלי של מספר הנשים המצליחות.
הייתי רוצה, למשל, שמדינות יכריזו על שילוב נשים בשוק העבודה וקידום נשים בעולם העסקים כעל יעד לאומי ויעניקו לנשות עסקים, שכירות ועצמאיות תמריצים והקלות מס ניכרות. קוראים לזה אולי אפליה מתקנת. אבל, כולנו זקוקים לתיקון הזה.
בל נשכח גם שכל הסקרים מצביעים על כך שהחברות בהן הייצוג הגבוה ביותר לנשים בצוותי הניהול, הוכיחו ביצועים פיננסיים גבוהים באופן ניכר מביצועי החברות בהן הייצוג הנשי נמוך. לכן, אין לי ספק שגם המדינות, גם עולם העסקים, גם הכלכלה הבינלאומית וגם החברה יצאו נשכרים מכך.
הכותבת היא יו"ר קבוצת שטראוס
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.