לפגוש רובוט בסופרמרקט נשמע כמו סרט מדע בדיוני? המציאות הזו עשויה להשתנות בקרוב מאוד: רשת המזון הגדולה בישראל, שופרסל, בוחנת לפרוס בשנה הקרובה רובוטים בסניפיה בפריסה ארצית - כך נודע ל"גלובס".
מדובר ברובוטים של חברת הסטארט-אפ טראקס (Trax), שאחד מהם כבר פועל היום כפיילוט בסניף של החברה בקניון עזריאלי בתל-אביב ומסוגל לעקוב אחרי המלאי במדפים ומאפשר לייעל את המילוי והניהול שלהם.
כחצי שנה לאחר שהרובוט החל לפעול בסניף של שופרסל, בוחנים בחברה להרחיב את הנוכחות של הרובוטים הללו לסניפים נוספים בפריסה ארצית. בטראקס, המפתחת של הרובוטים, מעריכים כי המהלך צפוי להתרחש כבר בשנה הקרובה בחנויות הגדולות של הרשת, ואולם בשופרסל סירבו להתייחס לדברים.
שופרסל, בניהולו של איציק אברכהן, החלה כאמור כבר לפני חצי שנה להפעיל פיילוט של רובוט לניהול ומעקב בזמן אמת אחר המלאי במדפי המוצרים, זאת במקביל למערכת חכמה של מצלמות. אך כעת מדובר בגרסה משוכללת ומתוחכמת יותר של הרובוט שמכונה "יגאל". עד לאחרונה פעל הרובוט רק בשעות שבהן החנות סגורה ללקוחות, או בליווי של מפעיליו, וכעת הכוונה היא שיהפוך לעצמאי יותר.
כמו כן, הרובוט החדש מאפשר איסוף חכם יותר של מידע בתוך החנויות, ובוצע שיפור באמצעים הטכנולוגיים שלו. הוא מסוגל לראות לתוך עומק המדף גם בתאורה בעייתית, באופן כזה שיאפשר לראות בצורה טובה יותר את המלאי גם כשמוצרים עומדים אחד מאחורי השני. כלומר, הרובוטים החדשים מאפשרים לקחת תמונה בין המדפים גם ב"תנאים קשים" ולהסתכל פנימה ברזולוציה גבוהה, ובנוסף לקרוא גם את תוויות התמחור או המבצעים שנמצאות על המדפים.
בשיחה עם "גלובס" אומר שלומי דיין, סמנכ"ל קמעונאות בחברת Trax, כי "בשנה הנוכחית אנחנו נתחיל לראות יותר ויותר רובוטים מסתובבים בסניפים של שופרסל, בשלב זה בעיקר בסניפים הגדולים ולא בסניפים השכונתיים".
לדברי דיין, תחום הרובוטים מתחזק בחנויות הגדולות, ואילו בחנויות קטנות יותר ובחנויות נוחות נעשה שימוש בטכנולוגיה של מצלמות.
כמו כן, לדברי דיין, בעתיד הרובוטים ייקחו חלק גם בשיפור השירות ללקוחות באופן ישיר, מתוך כוונה לייצר אפשרות לשרת את הלקוח כמו קבלת מידע על מחירם או מיקומים של מוצרים.
כך תיראה פעילות הרובוטים בסניפים
שיתוף-הפעולה בין קבוצת שופרסל, שמפעילה כ-365 חנויות, לבין חברת טראקס, המפתחת טכנולוגיה לראיית מחשב וניתוח נתונים של חנויות פיזיות, החל לפני כשנה ומתבסס על שתי טכנולוגיות של החברה.
איך זה נראה בפועל? הרובוט מנווט בחנות ומבצע מיפוי פיזי של הסניף וצילום של קטגוריות בין פעמיים לארבע פעמים ביום. הדאטה שנאספת עולה לענן ועוברת הליך של זיהוי תמונות, ולאחריו מקבלת הרשת אינפורמציה על נתוני צריכת הלקוחות בזמן אמת, כולל התראה למחסן בנוגע לחוסרים ומיקומם.
הן הרובוט והן המצלמות מסוגלים לספק נתונים הנוגעים לספירת מלאי וסימון של מדף שעומד להתרוקן. ברשת מתכננים לשדרג בהמשך את המערכת, כך שתוכל לקבל נתונים לגבי המלאי שקיים במדפים ובמחסן ביחד.
ברקע: סוגיית פרטיות הלקוחות
מבחינת שופרסל מדובר בטכנולוגיה שמקצרת את זמן החוסר של המוצרים במדף, ובחברה מעריכים כי היא משפרת בכ-5% את זמינות המוצרים. לדברי טראקס, בגלל סוגיות פרטיות ורגולציה באירופה, הרובוט והמצלמות לא מצלמים בני אדם.
המהלך הנוכחי של שופרסל מצטרף לפיתוח טכנולוגי נוסף שהטמיעה לאחרונה הרשת עם חברה טכנולוגית אחרת, טריגו ויז'ן, במסגרתו היא מפעילה פיילוט של חנות ללא קופות וללא קופאיות, בדומה לטכנולוגיה של אמזון בחנויות אמזון גו.
שופרסל אינה היחידה שפועלת להטעמת טכנולוגיות חדשניות בחנויות הפיזיות שלה. לאחרונה דיווחנו כי סופר-פארם החלה בהפעלת פיילוט של רובוט-רוקח בבתי המרקחת שלה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.