ב־21 באוגוסט 2015, בוקר יום שישי, התקבצו מאות בני אדם וצפו בשר התחבורה ישראל כ"ץ לוחץ בארשת פנים אריאל־שרונית על הכפתור שגרם לקריסת גשר מעריב. "אין דרך חזרה עד לשמיעת צפירת הרכבות", הוא אמר, והפעם, צדק. הפיצוץ סימל את תחילת העבודות על הרכבת לאחר שנים של עיכובים. 8 שנים אחרי, ביום שישי הבא, יתחיל לנסוע הקו האדום של הרכבת הקלה. עיתוי סמלי כמעט מושלם.
● רחוב אלנבי בת"א סגור לתנועה. כך יראו מסלולי האוטובוסים
תוכניות הקו האדום אושרו בממשלה כבר ב־2002, אך במשך שנים לא יצא לפועל. כך, לאחר שכבר הייתה קבוצה שזכתה במכרז אך לא הצליחה להשיג מימון, הפרויקט הולאם והונחת על חברת נת"ע הממשלתית שלא הייתה ערוכה לכך, והדחיות המשיכו להיערם. גם לאחר תחילת העבודות, בשל סכסוכים בין ההנהלה לדירקטוריון, נקלעה החברה שהובילה את פרויקט התשתית הלאומי היקר והמורכב ביותר בהיסטוריה של ישראל, לסחרור.
ולמרות זאת, לישראלים יכולה להיות כעת סיבה לגאווה - הסנונית הראשונה למהפכה התחבורתית המיוחלת בגוש דן יוצאת לדרך. הקו האדום הוא אומנם לא הגיים צ'יינג'ר שכולנו מצפים לו, אבל הוא כן יקל על חייהם של מאות אלפי בני אדם, יסייע לנגישות וישפיע על כל תחומי הכלכלה. בסופו של דבר, הקו מסמן את הכיוון שאליו יש לצעוד: תחבורה ציבורית להמונים.
הרכבת נפתחה היום בבוקר, ורק היום הנסיעה בה לא תעלה כסף. לאחר מכן היא תעלה לנוסעים 5.5 שקלים, אך אם תרצו לנסוע לאורכו של כל הקו תשלמו כמעט 12 שקלים על הנסיעה, שתעריפה מחושב לפי מרחק. בשנה הבאה צפוי מחיר כרטיס הנסיעה לעלות לשמונה שקלים. הרכבת תסיים את פעילותה ביום שישי, שעה לפני כניסת השבת, ותיפתח שוב במוצאי שבת. בימי חול תצא הרכבת הראשונה בשעה 05:40, והאחרונה תצא בין השעות 22:00־23:00. בהמשך שעות ההפעלה אמורות להתרחב.
בתחנות העיליות שבקו בפתח תקווה ובבת ים מוצבים מכשירים בהם ניתן לתקף את הרב קו, אבל בתוך הרכבת יהיה ניתן לשלם רק באמצעות אפליקציות תשלום. מכונות התיקוף יוצבו גם בתחנות התת־קרקעיות בין פתח תקווה ליפו, לאורך ציר ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן, וכן לאורך התוואי בתל אביב. בכניסה לתחנות אלו גם תהיה אבטחה, ולפי ההבטחות תהיה בהן גם קליטה סלולרית.
על תשתית הקו האדום יופעלו בסופו של דבר שלושה קווים. קו R1 מפתח תקווה לבת ים ייסע במסלול המלא, קו R2 מקריית אריה לבת ים - שלא יופעל עם פתיחת הקו - וקו R3 שיופעל מקריית אריה לאליפלט. במקטע התת־קרקעי, שאמור להיות השוקק ביותר, תחלוף רכבת בכל שש דקות - זאת במקום בכל שלוש דקות כפי שאמור היה להיות בתכנון המקורי - ובמקטע העילי תעבור רכבת בכל 10 דקות. להפעלה המלאה תגיע נת"ע לפי התוכניות בתוך כשנה ובכמה פעימות.
חווית הנסיעה עלולה להיות צפופה, בוודאי בספטמבר, עם החזרה ללימודים. נסיעה מקצה אחד של הקו לקצה השני תארוך שעה ועשרים דקות, אך הזמנים אמורים להתקצר בהמשך. אם מסלול נסיעתכם הוא במקטע התת־קרקעי, זמן הנסיעה צפוי לעמוד על 25 דקות.