ערוץ 14 יוצא מעידן פלוס. זו הסיבה

עפ"י מידע שהגיע לגלובס, בערוץ 14 ביקשו לרדת מעידן פלוס כדי שהחוב שלהם לרשות השנייה לא ימשיך לגדול • ככל הנראה, אם לא יהיה שינוי במדיניות מצד משרד התקשורת, ביום חמישי הקרוב השידור של ערוץ 14 כבר לא יהיה זמין דרך השירות • נכון לעכשיו, החוב של ערוץ 14 עומד על 6.5 מיליון שקל

עידן פלוס / צילום: יח''צ
עידן פלוס / צילום: יח''צ

בערוץ 14 פנו לרשות השנייה ולמשרד התקשורת בבקשה להפסיק להיות מופצים על גבי פלטפורמת עידן פלוס. עידן פלוס הוא מערך שידור המופעל על-ידי הרשות השנייה ומופץ לקליטה בחינם בכל רחבי הארץ. על-פי מידע שהגיע לגלובס, בערוץ 14 ביקשו לרדת מהשירות כדי שהחוב שלהם לא ימשיך ויגדל. ככל הנראה, אם לא יהיה שינוי במדיניות מצד משרד התקשורת, ביום חמישי הקרוב כבר השידור של ערוץ 14 לא יהיה זמין בעידן פלוס.

בלעדי | מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"
להיות מספר שתיים: המאבק בין ערוצים 13 ו-14 עולה הילוך

כל הסוגיה נחה על חוב ישן שהצטבר אצל הרשות השנייה מול ערוץ 14. ערוץ 14 עלה לעידן פלוס בשנת 2017, ובמסגרת העובדה שהיה ערוץ חדש, הוא קיבל פטור מתשלום דמי ההפצה. עם זאת, לאחר סיום התקופה, ערוץ 14 לא שש לשלם את דמי ההפצה. בערוץ ניסו כמה מהלכים כדי לבטל את התשלומים, אך ברשות השנייה לא אפשרו זאת, ודרשו בכל זאת את התשלום.

נכון לעכשיו, החוב שיש לערוץ 14 מול הרשות השנייה הוא 6.5 מיליון שקל, כך לפי התביעה שהוגשה על-ידי הרשות נגד ערוץ 14. התביעה הגיעה לאחר שבערוץ 14 סירבו לשלם על הפצת התכנים בעידן פלוס.

קרעי מנסה למחוק לערוץ את החוב - על חשבון תאגיד השידור

נזכיר כי משרד התקשורת פעל אחרי תחילת המלחמה כדי לבטל את דמי ההפצה בתקופת מלחמת "חרבות ברזל". העלות המוערכת בשנה היא 2 מיליון שקל לערוץ 14. העלות הכלכלית של עידן פלוס בשנה עומדת על כ-42 מיליון שקל, ותאגיד השידור הציבורי משלם כבר 30 מיליון שקל. בתאגיד מתנגדים לכסות את העלויות של גופי שידור מסחריים ולקחת עליהם את כל הנטל.

אחת מהצעותיו של שר התקשורת שלמה קרעי היא לייצר אפליקציה זולה במקום המערך הקיים, וכך לבטל את העלויות הכלכליות הגבוהות של עידן פלוס. בשלב זה, כשהעלויות יהיו נמוכות יותר, רק אז העלות תהיה כולה על התאגיד.

במסגרת המהלך הזה יש כרגע מגעים בין משרד התקשורת לבין התאגיד. זה לא יהיה במסגרת חוק השידורים שהשר קרעי מקדם, אלא סביר שהוא יקדם זאת בחקיקה נפרדת. במובן הזה, בתאגיד הבהירו כי הם מוכנים להפצת שידורים שתהיה באחריותם, אם הדבר יוביל מהלך שיחסוך כספי ציבור - ואותו יוכלו להשקיע בתוכן חדש.

נזכיר כי המהלך הגיע אחרי הצעת חקיקה של ח"כ אריאל קלנר מהליכוד בחודש יולי 2023, על-מנת להחזיר את שידורי ערוץ 14 לפלטפורמה. במילים אחרות, שר התקשורת קרעי מנסה למחוק לערוץ 14 את החוב ולהקל את העלות הכלכלית על ערוץ 14, על חשבון התאגיד השידור הציבורי.

הבעייתיות כרגע מבחינת הרשות השנייה היא שהיא פועלת לפי מה שמאפשר לה החוק. כל עוד משרד התקשורת לא פועל כדי לשנות את המצב הקיים, ברשות השנייה עדיין דורשים את תשלום החוב. סביר להניח שבערוץ 14 נתלים בטענה שנכתבה בכתב התביעה נגדו, לפיה בערוץ 14 יבקשו את הסרת הערוץ מהפלטפורמה, כך שלא ישלם יותר על דמי ההפצה. עם זאת, ירידת הערוץ מעידן פלוס לא תגרום לכך שהחוב יימחק.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "המשרד בהליך חקיקה להסדרת עידן פלוס".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "העלאת הערוצים נעשתה בשים לב לפניית שר התקשורת בעקבות מצב החירום ולבקשת הערוצים. החוק ותקנות דמי הפצה נמצאים בסמכות שר התקשורת ושר האוצר. למיטב ידיעתנו, משרד התקשורת בוחן הסדר לשינוי או תיקון דמי ההפצה למימון העלאת הערוצים השונים בזמן החירום. מאחר שטרם גובש הסדר חקיקתי חלופי בעניין דמי ההפצה בזמן חירום, הרשות השנייה מחויבת לפעול על-פי הדין הקיים, ואין בסמכותה לפטור אף גורם מתשלום דמי הפצה. הרשות תכבד את בקשת ערוץ 14 לחדול מהפצתו באמצעות מערך עידן פלוס, וככל שייקבע הסדר חקיקתי חלופי, תפעל לפיו".