הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בת"א; ישרס אחזקות זינקה ב-6%, מיטרוניקס ב-5%

מדד ת"א 35 ננעל ביציבות • בחודש מאי טיפס מדד ת"א 35 בכ-2.5%, עלה ב-7.1% מתחילת השנה • בפוריה פיננסים מעריכים כי בטווח הארוך השקל יתחזק מול הדולר • תשואות האג"ח הממשלתיות בישראל ובארה"ב ממשיכות לטפס • בהראל צופים: "כלכלות בעולם בדרך להפחית את הריבית, בדגש על אירופה - לה השפעה על ישראל"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:32

המסחר בת"א ננעל השבוע במגמה מעורבת, וזאת לאחר שברוב היום נרשמו ירידות. מדד ת"א 35 ננעל בירידה מזערית ומדד ת"א 90 עלה ב-0.9%. ברוב הענפים נרשמו עליות ובעיקר בענפי האנרגיה - מדד נפט וגז ומדד תעשיות אנרגיה עלו ב-1.5%, מדד הקלינטק עלה ב-2.5%. 

יום המסחר האחרון לחודש מאי בבורסה של תל אביב מציב באור חיוור את ביצועי מדדי המניות המובילים ברחוב אחוזת בית. החודש התאפיין בחששות מחודשים מהתעוררות האינפלציה, הותרת הריבית השקלית ידי בנק ישראל על כנה, ושחיקה מדאיגה בכוחן של איגרות החוב של ממשלת ישראל. על רקע כל אלה מדד המניות המוביל של הבורסה, ת"א 35, ננעל היום ביציבות, אך המדד עדיין בטריטוריה חיובית במאי ומתחילת השנה. 

בחודש מאי טיפס מדד ת"א 35, שכולל את 35 המניות הגדולות בבורסה התל אביבית, בכ-2.5%, כשמדובר גם בעלייה של 7.1% מתחילת השנה. מי שנשאר בבורסה ב-12 החודשים האחרונים מאז סוף מאי אשתקד הצליח לרשום תשואה חיובית של כ-13%. לא רע במונחי תשואה בהתחשב במלחמה ובמאורעות הקשים שעברנו בישראל בשנה הזאת. 

16:20

בהמשך לדיווחים קודמים של החברה, אאנרג'יקס  הודיעה כי התקשרה הבוקר בהסכם מסגרת לשיתוף פעולה אסטרטגי ארוך טווח, למכירת חשמל, תעודות ירוקות והשקעת שותף מס ביחס לפרויקטים עתידיים של החברה בארה"ב בהספק של לפחות 1.5GW.

16:17

קומפיוג'ן  תקבל תשלום בגין אבן דרך נוספת בעקבות מתן טיפול ב- Rilvegostomig לנבדק ראשון בניסוי קליני שני הנמצא בשלב 3. 

ניסוי קליני שלב 3 להערכת rilvegostomig כטיפול יחיד ובשילוב עם datopotamab deruxtecan של אסטרזנקה ושל דאיצ'י סנקיו ( Daiichi Sankyo ), כטיפול קו ראשון בסרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים שאינו סרטן קשקשי

הרחבת היקף הניסויים עם rilvegostomig תומכת באסטרטגיית שיתופי הפעולה של קומפיוג'ן שמטרתה לייצר הזדמנויות נוספות עבור צנרת התרופות שלה. קומפיוג'ן תקבל תשלום אבן דרך בסך של 5 מיליון דולר מאסטרזנקה. 

14:54

הירידות בתל אביב מתמתנות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 איבד מערכו 0.7%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנייה בולט לשלילה ומשיל מערכו 1.6%.

חברת אלקטריאון , העוסקת בפיתוח טכנולוגיית "כביש חכם", דיווחה כי ההכנסות והרווח גולמי של החברה לרבעון הראשון לשנת 2024 הסתכמו בכ-9 מיליון שקל, לעומת כ-3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בחברה הסבירו כי הגידול נובע מהכרה בהכנסה בגין פרויקטים בגרמניה, ישראל וצרפת. החברה הציגה רווח גולמי של כ- 2.437 מיליון שקל לרבעון הראשון לשנת 2024, לעומת כ-0.756 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

לצד זאת, החברה רשמה הפסד כולל לרבעון הראשון לשנת 2024 שהסתכם בכ-18.3 מיליון שקל, לעומת כ-16.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה דאשתקד.

13:46

חברת רני צים  דיווחה כי הכנסות החברה ברבעון צמחו בכ-26.8% לכ-31.9 מיליון שקל, לעומת כ-25.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בדוחות החברה צוין כי העלייה נובעת בעיקר מפתיחת ורכישת מרכזים חדשים בטייבה וים המלח במחצית השניה של 2023, וכן התחזקות מתמשכת של מתחמים קיימים.

במקביל, בחברה דווח על הפסד ברבעון הראשון לשנת 2024 שהסתכם בכ-20.6 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-21.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה הדגישו כי ההפסד ברבעון נבע מהוצאות אחרות נטו, בסך כ-20 מיליון שקל המיוחסות להפסד הון בגין מכירת השקעה בחברה כלולה מגידו, וכן להפסד בסך כ-6.6 מיליון שקל שנרשם בגין ההתקשרות במזכר עקרונות למכירת מחצית הנכס במעלות. כמו כן צוין כי ברבעון נרשמה הכנסה בגין עליית ערך נדל"ן להשקעה נמוכה יותר לעומת אשתקד.

12:35

בשוק המט"ח, השקל נחלש בשעה זו מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק ב-0.8% מול השקל ונסחר סביב 3.72 שקלים. האירו מתחזק ב-0.6% מול המטבע הישראלי ונסחר סביב 4.02 שקלים.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מתייחס למגמה: "פיחות הדולר היום ראוי לציון משום שהוא מתרחש למרות שבשער הדולר בעולם (מול האירו) אין שינוי ולמרות הירידה בציפיות שהריבית כאן תרד בקרוב.

"להערכתי, היחלשות השקל היום נתמכת בהחמרה ביטחונית (חשש מהתרחבות של ההסלמה לזירת יהודה ושומרון והדיווח על טיל השיוט שיורט ברמת הגולן, לדוגמא),
טלטלות פוליטיות (כגון התקרבות מועד היציאה המשוערת של המחנה הממשלתי מהממשלה ודברי אייזנקוט) וגם בהקשר של הירידות החדות בשוק איגרות החוב הממשלתיות ועליית פרמיית הסיכון של המשק.

"הדיווחים על כך שבמשרד האוצר סבורים כי הגירעון הפיסקאלי (במונחי תוצר) יהיה גבוה מרמת היעד (שהוקפצה גם היא כידוע), פוגעים גם הם בשער השקל ויש לזכור כי הם מהווים שיקול חשוב בדירוג החוב של מדינת ישראל. לכל אלו מצטרפות תחושות בציבור ומן הסתם הכיסוי התקשורתי של מכתב הכלכלנים שעשה גם כן את שלו.

"היות ופיחות השקל נרשם גם כנגד האירו, נראה כי מדובר גם הפעם בסיפור שרובו מקומי. אולם, יש לציין כי שוקי המניות בארה"ב רשמו, אתמול, ירידה והחוזים מצביעים על כך שהירידה תימשך. מעת לעת יש קשר עקיף בין ירידות בשוקי המניות בחו"ל לבין היחלשות השקל. לכן, חלק מהפיחות נובע גם משוקי חו"ל.

"יחד עם זאת יש לציין שני סייגים. ראשית, לא מדובר בפיחות רצוף של השקל, אלא בפיחות שקורה תוך תנודתיות גבוהה. לראייה, בשבוע האחרון פוחת השקל ב-1.3% "בלבד " ובחודש האחרון אף תוסף ב-0.8%. יש לזכור זאת. שנית, בנק ישראל עומד על המשמר ואם וככל שיגיע למסקנה כי הפיחות הנוכחי אינו מתיישב עם הסביבה הכלכלית (פיחות יתר) יוכל לשוב ולהפעיל את כלי מכירת יתרות הדולרים שלו, כפי שהכריז רשמית.

"בשורה התחתונה, פיחות השקל משקף הרעה במספר גורמי סיכון, ביטחוניים וכלכליים, אך יש להתבונן בו בראי של תנודתיות גבוהה מהרגיל ולא בהכרח להסיק ממנו על המשכיות/פיחות חד יותר בהמשך".

12:05

הירידות בתל אביב נמשכות. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.8% ות"א 90 יורד ב-0.9%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 נסחר בירידות של 1.2%. ת"א נדלן יורד בכ-1.5%.

במסגרת עונת הדוחות, קרן קיסטון , ששולטת בין היתר בחברות אגד ובסאנפלאואר, דיווחה כי הרווח הנקי ברבעון הראשון לשנת 2024 הסתכם לכ- 47.5 מיליון שקל, ביחס לרווח נקי של כ-110 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

עוד דיווחה החברה כי אגד, המהווה את האחזקה הגדולה ביותר של קיסטון, רשמה ברבעון הכנסות של כ-1.38 מיליארד שקל, עלייה של כ-14% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ה-EBITDA של אגד עמד ברבעון על כ-298 מיליון שקל, נתון המשקף עלייה של כ-15% ביחס לאשתקד. עוד צוין כי פעילות התחבורה הציבורית בישראל רושמת הכנסות של כ-957 מיליון שקל, נתון המשקף עלייה של כ-6.5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. סך ה- EBITDA של פעילות התחבורה הציבורית בישראל עמד על כ-235 מיליון שקל ברבעון, עלייה של כ- 12% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, הנובעת מהתייעלות בעיקר בגין פרישת עובדים וותיקים, הצערה וחשמול הצי. 

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות ממשיכות לטפס. התשואה על אג"ח ל-10 שנים נסחרת בשעה זו סביב רמה של 5.1% והתשואה עומדת על 4.55%.

10:36

במסגרת עונת הדוחות, מניית טיב טעם  קופצת בכ-6% לאחר שהחברה הציגה את תוצאותיה הכספיות הבוקר: סך הכנסות הקבוצה ברבעון הסתכמו בכ-431.1 מיליון שקל, בהשוואה לכ-394.6 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של כ-9.3%. במקביל, הרווח הנקי הסתכם ברבעון לכ-10.4 מיליון שקל, בהשוואה לכ- 10.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-1.5%.

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות שערים: מדד ת"א 35 יורד ב-0.9% ות"א 90 משיל מערכו 0.6%. מדד ת"א נדל"ן משיל מערכו 0.8% ות"א בנקים 5 יורד בשיעור דומה.

בולטות לשלילה מניות טאואר , קבוצת אקרשטיין , עזריאלי קבוצה  והראל השקעות .

מנגד, אל על , דלתא מותגים , פריון נטוורק , אנרג'יקס  וקמטק .

08:22

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר האחרון לשבוע בבורסה המקומית צפוי להיפתח בירידות קלות. אמש (ד'), המסחר בבורסה בת"א ננעל בעליות שערים קלות - מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ומדד ת"א 90 ב-0.1%. מדדי הפיננסים בלטו לחיוב: מדד מניות הביטוח עלה ב-1.7% ומדד הבנקים הוסיף 1.3% לערכו. מנגד, מדדי הנדל"ן ירדו עד 1.6% עקב המשך העליה בתשואות האג"ח.

גילעד אלטשולר גילה: זו המגמה שמפחידה אותו 

אל על  ריכזה עניין אמש וירדה בכ-4% במהלך המסחר למרות שחברת התעופה פרסמה תוצאות כספיות חזקות גם ברבעון הראשון של 2024 לאור השפעות מלחמת "חרבות ברזל". עד כמה מדובר ברבעון חזק, יכולה ללמד השורה התחתונה: אל על הרוויחה ברבעון הראשון של 2024 לא פחות מ-80.5 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 34.4 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.

מדובר בתוצאה הטובה ביותר של אל על ברבעון בודד, ולמעשה בתוצאות כה חזקות ששקולות לשני שלישים מרווחי השנה שעברה, 2023, שהייתה גם היא טובה מאוד עבור החברה.

קבוצת הביטוח הפניקס  הציגה ברבעון הראשון רווח כולל של כ-284 מיליון שקל, המשקף תשואה להון לבעלי המניות של 11.2%. זאת בהשוואה לרווח של 81 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ותשואה של כ-3.3%. בין הגורמים לזינוק ברווח: שיפור בביטוח הכללי ותרומת סוכנויות הביטוח שבבעלות הקבוצה. הרווח מפעילויות הליבה (ללא השפעות לא תפעוליות, השפעת הריבית והשפעות מיוחדות) גדל ברבעון לסך של כ-322 מיליון שקל (לעומת כ-301 מיליון שקל ברבעון המקביל). מניית הפניקס הגיבה בעלייה קלה של כ-1% במהלך המסחר ברביעי.

אצל קבוצת הביטוח והפיננסים הראל  הרווח הכולל ברבעון הראשון עמד על כ-233 מיליון שקל, ושיקף תשואה להון של 11%. זאת לעומת רווח כולל לאחר מס של כ-33 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2023. בהראל הסבירו זאת בהמשך שיפור חיתומי בתחומי הפעילות וכן מתשואת נוסטרו ריאלית חיובית לעומת תשואה שלילית שנרשמה בתקופה המקבילה. החברה מדווחת על שיפור חיתומי מפעילות הליבה שלה - ביטוח וניהול נכסים. בעסקי הביטוח נרשם שיפור חיתומי של כ-178 מיליון שקל ברווח לסך של כ-269 מיליון שקל. בניהול הנכסים, כלומר בעולמות הפנסיה, הגמל ובתי ההשקעות, נרשם רווח כולל של כ-62 מיליון שקל.

במהלך היום (ה') צפויות לפרסם דוחות חברות מבנה , פתאל , מנורה מבטחים , נופר אנרג'י , ג'נריישן קפיטל , קיסטון  וטיב טעם .

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים בירידות שערים. הניקיי יורד ב-1.4%, ההנג סנג משיל מערכו 1.2%, בורסת שנגחאי יורדת ב-0.1%, והקוספי משיל מערכו 1.4%.

איך הצליחה בעלת TEMU להביס את עליבאבא ולהפוך לחברת האיקומרס עם שווי השוק הגבוה ביותר בסין 

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה שלילית.

אמש (ד') בוול סטריט, המסחר ננעל בירידות שערים: מדד ה-S&P 500 ירד ב-0.6%, הדאו ג'ונס ירד ב-1% והנאסד"ק ירד ב-0.6%.

נטפליקס  ריכזה עניין אמש (ד') במסחר לאחר שבמורגן סטנלי עידכנו את המלצתם על מניית החברה ל"משקל יתר". לפי בית ההשקעות, נטפליקס עשויה להציג צמיחת הכנסות בת שתי ספרות. שווי השוק של נטפליקס עומד על 285 מיליארד דולר, מניית החברה זינקה ב-74% ב-12 החודשים האחרונים. מכפיל הרווח החזוי של החברה הוא 45. 

אנבידיה  לא עוצרת. ענקית השבבים שברה אמש שיא נוסף כשנסחרה במחיר של  1,148 דולר למניה. בשנתיים האחרונות נראה שאין שיא שאנבידיה לא יודעת לשבור. פעם אחר פעם, דוח אחר דוח, היא מפתיעה את השוק ובשבוע האחרון היא עשתה זאת שוב - פעמיים. 

מניית אנבידיה לא מפסיקה לזנק? זאת התחזית של בנק אוף אמריקה 

אחרי פרסום הדוחות הכספיים של ענקית השבבים בשבוע שעבר, מניית החברה עקפה את רף ה1,000 דולר למניה ומאז היא רק ממשיכה לעלות. בשבוע האחרון מניית אנבידיה זינקה בכ-20% לשווי שוק של 2.8 טריליון דולר. בינתיים המספר הזה מציב את אנבידיה בתור החברה השלישית בשוויה בארה"ב, והיא נושפת בעורפן של מיקרוסופט (3.2 טריליון דולר) ואפל (2.9) טריליון דולר. נזכיר כי את רף 2 טריליון הדולר עקפה אנבידיה לפני שלושה חודשים בלבד. 

מניית סיילספורס  צללה אמש בכ-16% לאחר שפספסה את התחזיות בשורת ההכנסות לראשונה מאז שנת 2006. הרווח למניה הסתכם בכ-2.44 דולר לעומת הצפי המוקדם שעמד על 2.38 דולר והכנסות החברה הסתכמו סביב 9.13 מיליארד דולר לעומת תחזית של 9.17 מיליארד דולר.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח ההיצעים נמשכו אמש (ד') וכך גם עליית התשואות - לאחר שחצתה את אתמול את רף ה-5%, הוסיפה אמש תשואת האג"ח הממשלתית ל-10% 8 נקודות בסיס, 5.06%. תשואת האג"ח לשנתיים ב-4.5%. 

הנתון החריג שהגיע לשיא של 13 שנה והסכנות 

תשואות איגרות החוב הממשלתיות בארה"ב עלו אמש. נתוני המאקרו האחרונים אינם מעודדים ועיני המשקיעים נשואות לנתון החשוב השבוע שיתפרסם בעוד יומיים, מדד ה-PCE, מדד הוצאות הצריכה הפרטיות, זהו מדד האינפלציה המועדף על הפד. תשואת האג"ח ל-10 עלתה ל-4.61% ותשואת האג"ח לשנתיים נסחרה סביב רמה של 4.97%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הבוקר (ה'), השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק מול השקל ונסחר סביב 3.7 שקלים. האירו נחלש ב-0.1% ועומד על 4 שקלים.

אור פוריה, יו"ר פוריה פיננסים סבור כי בטווח הארוך השקל צפוי להמשיך ולהתחזק מול המטבעות המובילים: "בשנתיים האחרונות, השקל סבל מ"סערה מושלמת" - שלושה אירועים קיצוניים ורצופים שהביאו לתנועה משמעותית של היחלשות השקל:

"העלאות הריבית בשנת 2022 שהביאו לירידות חדות בשווקים, מה שתרם להתחזקות של הדולר מול כל המטבעות בעולם, כולל השקל. הרפורמה המשפטית - כששווקי המניות החלו להתאושש, יחד עם עליית ממשלת הימין, החלו הדיבורים בישראל על הרפורמה המשפטית, שהביאה לחשש בקרב המשקיעים מפני שינוי אופייה וצביונה של המדינה, מה שגרם לעלייה בפרמיית הסיכון של ישראל ולהיחלשות משמעותית של השקל בכ-50 אגורות מול הדולר".

"מלחמה - מלחמת הפתע שנכפתה על ישראל הביאה לעלייה משמעותית נוספת בפרמיית הסיכון של ישראל והחלישה את המטבע, בהמשך שער הדולר ירד בחזרה, גם כתוצאה מההבנה שהרפורמה המשפטית אינה על הפרק בעתיד הנראה לעין, גם עם "התייצבות" הלחימה וגם כתוצאה מתוכנית למכירת דולרים עליה הכריז בנק ישראל בהיקף של כ-30 מיליארד דולר, ממנה הוא הספיק להוציא לפועל ולמכור כ-8 מיליארד דולר".

בשורה התחתונה פוריה מסביר: "בטווח הארוך השקל צפוי לחזור ולהתחזק, בטווח הקצר השקל צפוי להמשיך ולהיסחר בתנודתיות ובהתאם לאירועים. מחד, דיבורים על הפסקת אש ו/או הפסקת המלחמה כליל צפויים להערכתי להוריד את שער הדולר ל-3.5 ואף מתחת לזה. מאידך, הסלמת המלחמה עלולים להוביל לעלייה של שער הדולר לאזור 3.8 ואף למעלה מכך.

"ניתן לראות, אם כך, כי הסיבות שהביאו לעלייה בשער הדולר/התחזקות השקל הן קצרות מועד, ואכן ללא הרפורמה המשפטית וללא המלחמה, בהתבסס על הנעשה בשווקים, שערו הריאלי של הדולר "צריך" להיות סביב 3.2-3.3 שקלים. קשה עד בלתי אפשרי לנבא תנועות מט"ח בטווח הקצר אך הכיוון לטווח הארוך בהיעדר שינויים קיצוניים הוא די וודאי".

המטבע החזק בעולם בדרך לנקודת מפנה, ואיך זה ישפיע על השקל 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרו בעלייה כשחבית מסוג ברנט נמכרה ב-84 דולרים, ומחיר הנפט הגולמי עלה ל-80 דולרים לחבית.

4. מאקרו

בבנק ניהול העושר השוויצרי, פיקטה, מתייחסים למדיניות המוניטרית בארה"ב. לפי הכלכלנית הבכירה שיאו צ'ואי השפעתה נחלשת, אך עדיין מגבילה: "נתוני המאקרו תואמים את ציפיותינו. הצמיחה נותרת איתנה אך לא מאיצה מחדש, וישנם סימנים ראשוניים לחידוש ההתקדמות לקראת דיסאינפלציה, לאחר עלייה ברבעון הראשון. עם זאת, נאומי בכירי הפדרל ריזרב מצביעים על כך שהסף להורדת ריבית עלה, כשהם נותרים סבלניים לגבי תחילת מחזור ההקלה.

"העיתוי של ההפחתה תלוי בתוואי האינפלציוני, ונע בין יולי לספטמבר. אנו צופים שתי הפחתות ריבית של 25 נקודות בסיס, בספטמבר ובדצמבר. אם האינפלציה תתגלה כדביקה יותר מהערכתנו, הסיכון להורדה אחת בלבד בדצמבר, או בלי הפחתת ריבית כלל השנה, יעלה משמעותית. באשר להעלאת ריבית עתידית, אנו דבקים בהשקפה שהרף לכך גבוה, שכן תידרש האצה חזקה באינפלציה, ולא רק שיעור שנתקע מעל היעד, כדי להצדיק העלאת ריבית".

5. תחזית

עפר קליין, ראש חטיבת המחקר בהראל, מספק תחזיות למגמות הריבית והאינפלציה בישראל: "השווקים מצפים להפחתה של כרבע נקודת אחוז בלבד ב-12 החודשים הבאים. אך להערכתנו ישנה הסתברות טובה שנראה הפחתת ריבית משמעותית יותר. לאור העובדה שאנו צופים התמתנות בצמיחה ובצריכה בישראל, ושחלק מהאינפלציה בפועל והצפויה מקורה בכלל בפעולות הממשלה (בתחום מיסי הבלו, מע"מ, סיגריות וכד') שיתרמו לצמצום הביקושים. לצד זאת, אנו מצפים שבמהלך התקופה נראה מדינות בעולם שמפחיתות את הריבית, במיוחד באירופה, שיש לה השפעה שנוטים כאן לשכוח על הריבית בישראל".