האיחוד האירופי הכריז על מלחמת סחר נגד סין: מטיל מכס של עד 38% על רכבים חשמליים

האיחוד האירופי פותח במלחמת סחר נגד סין ומודיע על הטלת מכסים בגובה עד 38% על כלי רכב סינים שמיוצאים לאירופה • באיחוד מסבירים כי הסיבה לכך נובעת מ"מדיניות אנטי-תחרותית של ממשלת סין"

תצוגה של BYD
תצוגה של BYD

נציבות האיחוד האירופי הורידה היום את הכפפות ופתחה במלחמת סחר גלויה נגד יצוא הרכב החשמלי מסין לאירופה. אחר חקירה מקיפה, שהחלה באוקטובר אשתקד בחשד למדיניות היצף בה נוקטת ממשלת סין ביחס ליצוא רכב חשמלי לאירופה, הודיעה נציבות האיחוד כי נמצא שממשלת סין נוקטת בטקטיקה אנטי-תחרותית וכתוצאה, הכריזה על הטלת שורה של מכסי עונשין נגד מותגי רכב חשמלי מתוצרת סין.

באוקראינה לא האמינו שהנשק הזה יהפוך לכלי שיתאבד נגדם 
היזמים שמספקים גז בישול ירוק לעשרות אלפי משפחות במדינות נחשלות 

המכסים יהיו בגובה שונה בהתאם לכל יצרן ולטענת הנציבות גובה המכס נקבע בהתאם למידת שיתוף הפעולה של היצרנים השונים עם החקירה האירופית. שיעור המס ינוע בין 17.4%, שיוטל על כלי הרכב החשמליים של BYD; החל ב-20% על המותגים של קבוצת GEELY; וכלה ב-38.1% על SAIC, שהיא גם היצואנית גדולה ביותר של רכב חשמלי לאירופה. כל שאר יצרני הרכב הסינים המייצאים לאירופה, שלא שיתפו פעולה עם החקירה, יספגו גם הם מכס בגובה המירבי של 38.1%. המכסים הללו יוטלו בנוסף למכס הקיים כיום בגובה 10% שמוטל על רכב חשמלי שמיובא מסין לאירופה.

באיחוד האירופי טוענים שניסו לדון בפתרון עם שלטונות סין

לטענת הנציבות, היא יצרה קשר עם שלטונות סין לפני פרסום ההחלטה וניסתה לדון בדרכים לפתרון הבעיה, שלטענתה נובעת מסבסוד מאסיבי של הסוללות וכלי הרכב על ידי הממשלה. אולם מכיוון שהדיונים לא הובילו לפתרון הוחלט להטיל את המכסים באופן חד צדדי החל מה-4 ביולי. עדיין לא ברור מה תהיה מדיניות המכס באירופה ביחס לכלי הרכב של טסלה, שמיוצרים בסין ומיוצאים לאירופה, כמו גם ביחס לכלי רכב של יצרנים אירופים דוגמת פולקסווגן וב.מ.וו, שמיוצרים בסין.

יצוין כי מכסים בגובה כזה, אם אכן יוטלו בפועל, עלולים לפגוע באופן יסודי בתוכניות העסקיות של רוב יצרני הרכב הסינים ליצוא לאירופה ובתחרותיות של כלי הרכב שלהם. כתוצאה, עלולות להיפגע גם תוכניות היצוא שלהם לישראל בטווח הארוך, אם כי לפחות בטווח הקצר עשויה ישראל לספוג "שיטפון" של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין, שליצרנים לא יהיה כדאי לייצא לאירופה. במקביל יואצו הניסיונות של יצרנים סינים לבסס לעצמם בסיס לייצור והרכבה של כלי רכב חשמליים וסוללה בתוך האיחוד האירופי.

עם זאת בענף מעריכים כי המילה האחרונה במלחמת הסחר החדשה טרם נאמרה וכי אם ממשלת סין תחליט לנקוט ב"פעולת תגמול" נרחבת נגד יצרני רכב אירופים ומוצרים אירופים בכלל שמיוצאים לסין, עשוי האיחוד האירופי לסגת מהחלטה או למתן אותה. יצוין כי ממשלת גרמניה כבר הביעה התנגדות פומבית למהלך.