עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?

סכסוך העבודה הוכרז בעקבות מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 • הכרזה על סכסוך עבודה היא שלב ראשון בשורת צעדים שיכולים לנקוט עובדים במקום עם יחסי עבודה קיבוציים • האם צעדים אלה יכולים לכלול גם התפטרות קולקטיבית, ומה הדין לגבי פיטורים של מי שמתנגד כעת למינוי?

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

בעקבות ההודעה על מינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, בחברת חדשות 13 הוכרז היום (א') סכסוך עבודה. עיתונאי החברה ציינו כי בכוונתם "לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו נגד החלטתו המבישה של הדירקטוריון". במכתב שנשלח על-ידי הוועד לעובדים הוזכר גם כי "ככל שלא יתקבל מענה הולם ומהיר לפנייתנו, נעתור לבג"ץ על-מנת להגן על עיתונאי חדשות 13 מפני הסכנות החמורות לעתידם התעסוקתי ולחופש העיתונות, הגלומות במינוי פסול זה". 

עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט-נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"
● יוליה שמאלוב-ברקוביץ' מונתה למנכ"לית חברת חדשות 13

הכרזה על סכסוך עבודה היא השלב הראשון בשורה של צעדים שיכולים לנקוט עובדים במקום שבו מתקיימים יחסי עבודה קיבוציים. מרגע ההכרזה ישנם 14 ימים שאחריהם ניתן לצפות, למשל, להשבתה של פעילות החברה, ובהתאמה - גם לדיון בבית הדין לעבודה בבקשה לצו מניעה. "במידת הצורך", נכתב על-ידי ועד עיתונאי חדשות 13, "נוכל לנקוט צעדים ארגוניים בתחילת חודש יולי ולהיאבק כגוף אחד נגד המינוי".

האם בין הצעדים המתוארים יכולה להיות גם התפטרות קולקטיבית, כפי שהוצע בימים האחרונים? עו"ד עירית אולמן ממחלקת דיני עבודה במשרד גורניצקי GNY, מסבירה כי "הפסיקה מבחינה בין התפטרות אישית ואותנטית הנובעת משיקולים אישיים של כל עובדת ועובד, שהיא כמובן מותרת - לבין 'התפטרות קולקטיבית', שהיא צעד ארגוני במאבק העובדים וצריכה להיעשות בהתאם למגבלות הדין בכל הנוגע לצעדים ארגוניים כגון שביתה או עיצומים".

לדבריה, "התפטרות קולקטיבית אינה מביאה לסיום יחסי העבודה האישיים בין העובדים למעסיק, ועם סיום סכסוך העבודה, מתחדש החוזה, וההתפטרות 'מתבטלת'".

כך או אחרת, היא מסבירה, החשש שהועלה גם הוא - מפני פיטורים עתידיים של מי שמתנגד כעת למינוי, במקרה שמאבק העובדים ייכשל - אמור להיות מוסר, לפחות מבחינה משפטית. "פיטורים על רקע עמדות פוליטיות או משיקולים זרים אחרים הם פיטורים אסורים ופסולים בכל מקום עבודה, ובמקום עבודה מאורגן יש לעובדים כלים קיבוצים וארגוניים שהם רשאים לנקוט נגד פיטורים מעין אלה", היא מבהירה.