תקדים: הממונה להליכי חדלות פירעון קיבל שירות מילואים כהצדקה להקלות

לרוב, תוכנית שיקום כלכלי ניתנת למי שהראו תרומה כלכלית מיוחדת בהסדר • הפעם - ביהמ"ש, הנאמן והממונה הסכימו כי יש לראות בשירות צבאי כתרומה כזו

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

האם שירות מילואים קרבי של בעל שליטה בחברה המצויה בהליכי חדלות פירעון עשוי להביא לאישור של הסדר חוב בעניינו? בקשה שהגיש נאמן לבית המשפט המחוזי בתל אביב בתיק של ווייט דרס, המשווקת של מותג שמלות הכלה "ריקי דלאל" בחו"ל ובעיקר בארה"ב ובישראל, וזכתה לתמיכת הממונה על הליכי חדלות פירעון, מלמדת שבהחלט כן.

נתן לבתו דירה במתנה ודרש אותה בחזרה לאחר גירושיו. מה קבע בית המשפט? 
● החיפוש אחר מאות מיליוני דולרים של עמיתי סלייס בחו"ל העלה עד כה פירורים

וואייט דרס שיווק שמלות כלה (ובשמה הקודם - קבוצת ריקי דלאל), היא חברה למכירת שמלות ערב ושמלות כלה שנקלעה לסחרור כלכלי. באוקטובר 2022 היא פנתה באמצעות בעלי השליטה שלה לשעבר בבקשה למתן צו לפתיחת הליכים לשם שיקום כלכלי, ובהמשך מונה לה נאמן, עו"ד עידן מילר, מנהל תחום חדלות פירעון והבראת חברות במשרד ברנע ג'פה לנדה.

שיקולים נוספים

ביולי האחרון אישר בית המשפט תוכנית הפעלה זמנית לחברה, ובהמשך גובש עבורה הסדר חוב, אשר מתייחס הן לחברה והן לבעלי השליטה בה. ככלל, כאשר מוגשת תוכנית שיקום כלכלי הנוגעת ליחידים בעלי שליטה, מתבקש להראות תרומה מיוחדת שלהם להסדר. הטעם לכך הוא ההקלה שניתנת לבעלי השליטה במסגרת האפשרות לסיים את ההליך כך, ללא כלל השלבים הכרוכים בהליך חדלות פירעון מלא. לרוב, התרומה המדוברת היא כלכלית.

הפעם, במסגרת השיקולים שמנה הנאמן בקידומה של התוכנית, צוין על־ידי מילר - ששירת בעצמו במילואים במהלך המלחמה - ועל־ידי עו"ד הדר איילון, כי "הובא בחשבון שאחד מבעלי השליטה לשעבר - מר עידו שושן, משרת בחודשים האחרונים כקצין קרבי, בשירות מילואים פעיל באוגדה מתמרנת. הנאמן סבור כי במציאות המורכבת שבה נתונה המדינה בחודשים האחרונים ראוי להביא בחשבון גם שיקולים מסוג זה ובפרט - גם תרומה של בעל השליטה לשעבר, שאיננה כלכלית גרידא".

השופטת עירית וינברג נוטוביץ נעתרה לחלק מסעדי הבקשה, תוך שציינה כי הטעם לכך הוא "נימוקי הבקשה". יחד עם זאת, ביקשה השופטת את תגובתו של הממונה על הליכי חדלות פירעון, אשר (אשי) אנגלמן. בעמדה שהגיש לבית המשפט ציין הממונה כי "שם ליבו להנמקת הנאמן בדבר שירות המילואים של בעל השליטה כקצין קרבי בשירות מילואים פעיל", וכי הוא "מצדד בעמדה זו וסבור אף הוא כי נכון להביא בחשבון תרומתו של בעל השליטה בשירותו הצבאי". משמעות הדבר היא כי באופן חריג ובמידה רבה תקדימי, שירות מילואים פעיל עשוי להיחשב שיקול המצדיק הקלה ליחידים שנקלעו להליכי חדלות פירעון, גם כאשר הם בעלי שליטה בחברות.

יצוין כי מאז המלחמה הוגשו לממונה על הליכי חדלות פירעון יותר מ־50 בקשות ליחידים להתחשבות והכרה בנסיבות אישיות שנגרמו להם עקב המלחמה, כאשר ארבע מהן נוגעות לשירות מילואים פעיל.