שני אלופים במיל' יהיו אחראים על השיקום האזרחי של הדרום והצפון

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע בישיבת הממשלה על מינוי האלוף במיל' אליעזר מרום לפרויקטור הצפון ועל האלוף במיל' יפתח רון-טל לפרויקטור הדרום • המינויים לוו בסערות, מחלוקות והאשמות במינויים פוליטיים • ברקע הדברים, לאחרונה תקף רון-טל בראיון את הרמטכ"ל הנוכחי הרצי הלוי וכינה אותו "הכושל ביותר בתולדות צה"ל"

אליעזר מרום ויפתח רון טל / צילום: יוסי כהן, יוסי וייס
אליעזר מרום ויפתח רון טל / צילום: יוסי כהן, יוסי וייס

בישיבת הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על מינוי אליעזר מרום ("צ'ייני") לפרויקטור הצפון ועל יפתח רון-טל לראש מינהלת "תקומה", האחראית על השיקום האזרחי של אזור עוטף עזה ולמתג אותו מחדש כ"חבל תקומה". המינויים לוו בסערות, מחלוקות והאשמות במינויים פוליטיים. כך, שר הנגב הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) מחה על מה שהוא הגדיר כ"מינוי פוליטי" של פרויקטור הצפון, ואף איים שלא יצביע עם הממשלה. נתניהו השיב שהוא לא מוכן ששרים יאיימו על ראש הממשלה, והמינוי אושר. מי הם הבכירים שייקחו על עצמם את החזרה לשגרה האזרחית במלחמה שעדיין לא הסתיימה?

חיזבאללה שם על הכוונת את המפעלים הביטחוניים
עסקת המיליונים של משרד הביטחון עם חברה משדרות

פרויקטור הצפון: אליעזר מרום

אליעזר מרום, המכונה "צ'ייני" בשל חזותו האסייתית ואמו ילידת סין, היה מפקד חיל הים בין השנים 2007 ל-2011, ופיקד על החיל במהלך מבצע עופרת יצוקה והשתלטות חיל הים על אוניית ה"מרמרה". קודם לכן גם פיקד על מבצע ההשתלטות על אוניית הנשק "קארין איי" ב-2002 ושימש כנספח צבאי ישראלי במדינות בחו"ל. בשנת 2009 העיר לו הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי לאחר שנתפס מבלה במועדון חשפנות. לאחר הקריירה הצבאית שלו, עבר לתפקידי ניהול בכירים במגזר הציבורי, לרבות כיו"ר רשות שדות התעופה. את התפקיד מילא בחצי משרה בלבד, בעודו ממשיך בעסקיו הפרטיים שכללו בין השאר ניסיונות (כושלים) לתיווך בין חברות מאסיה לישראל בכל הנוגע לעסקאות רכש לאבנים לשוברי גלים בנמל אשדוד וקטרים חשמליים לרכבת ישראל.

מרום גם היה אחד החשודים בפרשת הצוללות שעסקה בעסקת התיווך שבין המספנות הגרמניות שבנו את הצוללות לבין חיל הים, דבר שהוביל לסיום כהונתו ברשות שדות התעופה. עם זאת, 4 שנים לאחר פתיחת החקירה נגדו, שהובילה בין השאר אף להגשת כתב אישום, נסגר בסופו של דבר התיק לאחר שלא הצליחו להוכיח מעשים פליליים מצידו כאשר היה מפקד חיל הים. כיום, מרום מחזיק במספר חברות, וחבר תנועת "הביטחוניסטים" בעלת האוריינטציה הניצית-ימנית.

מרום הוא לא המועמד הראשון לתפקיד פרויקטור הצפון. קודם לכן היה אמור להתמנות לתפקיד מנכ"ל משרד התפוצות אבי כהן סקלי, שכיהן בעבר גם כמנכ"ל משרד ירושלים ומורשת. אך מינוי זה סוכל, על פי חשיפה ב"כאן חדשות", בשל התערבות של חברת הכנסת לשעבר אסנת מארק, המקורבת לשרה נתניהו, וחברת הכנסת קטי שטרית. זאת בטענה שכהן סקלי מפגין חוסר נאמנות לכאורה כלפי הליכוד.

פרויקטור הדרום: יפתח רון-טל

יפתח רון-טל גם הוא מגיע מהפיקוד העליון בצבא. רון-טל היה מפקד זרוע היבשה בין 2001 ל-2006 והוביל בין היתר את פרויקט "צבא יבשה דיגיטלי" ונחשב לאלוף המתגורר ביהודה ושומרון הראשון בשל מגוריו בעופרה באותן שנים. הוא נחשד במהלך שירותו הצבאי בקבלת הטבות שלא כחוק מצה"ל, אך בסופו של דבר זוכה והרמטכ"ל דאז אמנון ליפקין-שחק קבע שלא היה פסול בהתנהלותו. 

לאחר שירותו הצבאי שימש בין השאר כיו"ר חברת נמלי ישראל. בין 2010 ל-2021 היה יו"ר דירקטוריון חברת החשמל. הוא גם ניסה להיכנס לפוליטיקה דרך מפלגת "הבית היהודי", אך תא"ל במיל' רפי פרץ הביס אותו והגיע לראשות המפלגה. בסוף כהונתו בחברת החשמל, מונה ליו"ר דירקטוריון חברת הביטוח מגדל, אך פרש ממנה לאחר שנה בלבד, בין היתר בעקבות חילוקי דעות מול בעל השליטה שלמה אליהו. 

בסוף 2023, רון-טל הכריז שהוא "לא פוסל" התיישבות יהודית מחודשת בעזה בסוף המלחמה, מכיוון שבעיניו "איפה שיש יישוב - יש בטחון". בנוסף, בראיון לגלי ישראל תקף את הרמטכ"ל הנוכחי הרצי הלוי, כינה אותו "הכושל ביותר בתולדות צה"ל", השווה אותו לרמטכ"ל מלחמת לבנון השנייה דן חלוץ ואמר "יש תחרות גדולה בין שני הכישלונרים האלה". כיום הוא גם משמש כפרשן הצבאי של ערוץ 14. הוא יחליף את תא"ל במיל' משה אדרי כראש מינהלת "תקומה".