גייסה 10 מיליון דולר לפי שווי של 350: החברה שעבדה שנים מתחת לרדאר והפכה לשותפה של גוגל

היזמים אוהד אלחלו ואורי כהן העומדים מאחורי חברת הסטארט-אפ אוגמנטד אינטליג'נס מכריזים היום על עלייה אל מעל לפני השטח, עם מה שנראה בתור בינה מלאכותית שמותאמת לעולם הקניות • מודל הבינה המלאכותית שלהם מבוסס על מנוע של סיבתיות ועל חוקים של "עשה ואל תעשה"

אוהד אלחלו ואורי כהן, מייסדי Augmented Intelligence / צילום: דייויד ואנס, עיינה קפלן
אוהד אלחלו ואורי כהן, מייסדי Augmented Intelligence / צילום: דייויד ואנס, עיינה קפלן

אוהד אלחלו ואורי כהן לא הלכו לפי הספר: את חברת הסטארט-אפ שלהם, אוגמנטד אינטליג'נס (AUI) הם הקימו כבר לפני שבע שנים מתחת לרדאר, גייסו לה כמה עשרות מיליוני דולרים ממשקיעים פרטיים ושקדו בחשאי על מה שנראה בתור בינה מלאכותית שמותאמת לעולם הקניות.

למרות המלחמה: עלייה של יותר מ-30% בהשקעות בסטארט-אפים ישראליים
השכונות המועדפות על ההייטקיסטים, ומה הקשר למחירים

בעוד שמודלי השפה שפותחו ב-OpenAI, גוגל ואנתרופיק מסוגלות להפיק תשובות חכמות משאלות מורכבות, לסרוק מיליוני פריטי מידע ולנהל שיחה חכמה עם משתמש, היכולת שלהן לתמוך בקבלת החלטה הכרוכה בקניית מוצר - משימה שהיא הגביע הקדוש של כל חברת ביג טק - לוקה בחסר, כך לפחות לפי אלחלו, וכהן שמכריזים היום (ב') על עלייה אל מעל לפני השטח עם גיוס לפי שווי חברה של 350 מיליון דולר וחוזה הפצה משותף עם גוגל קלאוד. 

מודל "נירו-סימבולי"

מודל הבינה המלאכותית של אוגמנטד אינטליג'נס לא מבוסס על המודל הנפוץ בשנים האחרונות מאז השיקה OpenAI את ChatGPT לפני פחות משנתיים, הטרספורמרים, אלא על מנוע המבוסס על סיבתיות ועל חוקים של "עשה ואל תעשה" - תוצר של מחקר רב שנים שערכו המייסדים על קבלת החלטות של צרכנים.

"מודלי השפה המבוססים על טרנספורמרים טובים בניתוח שפה ובהצגה של מידע, אבל הם לא הוכיחו את עצמם בתמיכה בקבלת החלטות", אומר אלחלו לגלובס. בחברה פותח במהלך השנים מודל המכונה "נירו-סימבולי", כלומר חשיבה כמו עצבית המבוססת על חוקים המאפשרים, לדבריו של אלחלו, לסייע בתמיכה בקבלת החלטה, למשל בתחום המכירות. אם תרצו, מדובר בסוכן מכירות או שירות חכם, הגביע הקדוש של חברות כמו גוגל, אמזון וסיילספורס. 

"אם תנסה לקבל החלטה איזה מסך טלוויזיה לרכוש או איזו טיסה להזמין בהתבסס על GPT4 או אפילו מנוע המכירות של אמזון, 'רופוס', תתקל בקושי משמעותי", אומר אלחלו וטוען כי פעולות כמו השוואת מחירים של מוצר לפי דרישות מסוימות או אפילו הזמנת טיסה לפי קריטריונים מסוימים הם פעולות קשות מדי למודלי השפה הקיימים. "איך תסמוך על כך שהסוכן האוטומטי יזמין לך טיסה שאכן נוחתת בניו יורק ושאתה יושב ליד החלון כמו שרצית? הטכנולוגיה שקיימת בשוק לא מספקת לך אמינות בהיבט הזה". 

הסוכן החכם שפותח בחברה שלו ושל כהן, טוען אלחלו, גוברת על מנועים מתחרים כמו "רופוס" של אמזון או הסוכנים האוטומטיים של סיילספורס קלאוד. 

לראיה, החברה מודיעה על שותפות עם גוגל בהפצת המוצר. בחברה מסרבים למסור פרטים נוספים, אך ההערכה בתעשייה היא כי היא תגזור מכך הכנסות שינועו בין 15 ל-20 מיליון דולר בשנה הראשונה. גוגל לא רק תעלה את סוכני ה-AI של AUI לחנות האפליקציות שלה בפלטפורמת ענן (גוגל קלאוד), אלא היא גם תשווק אותם באמצעות הסכמי מכירה משותפים מול לקוחות פוטנציאליים בתחום הקמעונאות והתיירות. AUI הישראלית תהנה מערוץ הפצה מרכזי, אך גם מעבודה על גבי המעבדים הגרפיים בשרתי הבינה המלאכותית של גוגל. "בעוד שמודלי השפה הקיימים המבוססים על טרנספורמרים מסייעים לשפר את הפריון של העובדים, יש צמא אמתי למודלי בינה מלאכותית ממוקדי פעולה כמו קבלת החלטות על קנייה ברשת. הצורך למכור את מלאי המוצרים שלך הוא גדול יותר בקרב ענקיות הביג טק", אומר אלחלו. ככל שנודע, ההסכם איננו אקסקלוסיבי, כלומר הוא מאפשר למי מהחברות לחתום על הסכמים דומים עם חברות מתחרות. 

גייסו 40 מדעני נתונים

אוהד אלחלו ואורי כהן נפגשו ב- 2017 בעמותה שהקים הראשון בזמן לימודיו באוניברסיטת ברנדייס בבוסטון בשם Our Generation Speaks, שדוגל בדיאלוג בין ישראלים לפלסטינים. תחילה הקימו את החברה תחת השם Delegate, כשהם מבקשים לפתח "עוזר אישי וירטואלי". "ויתרנו על המסלול הרגיל של גיוס הון מקרנות הון סיכון והשקה מהירה של מוצר", אומר אלחלו. "במקום זאת, גייסנו 40 מדעני נתונים והחלטנו לפתח את המודלים שלנו בצורה קצת אחרת: הסתכלנו על עולם הסוכנים האנושיים, דגמנו כ-60 אלף איש בארה"ב שפתרו משימות באופן מובנה, הסתכלנו על הדרכים שבהם הם פותרים בעיות באמצעות שיחה ויצרנו מעין שפה משלנו שהיא פרוצדורלית לחלוטין, כלומר עוסקת בפתרון משימות על בסיס חוקיות ושפה. אחרי שבע שנות פיתוח, התשובות שאנחנו מייצרים לכל שאלה כזו הכרוכה בפתרון משימות וניבוי הפתרון הטוב ביותר עולה על הפתרונות שקיימים בתעשייה. 

עד היום גייסה החברה 44 מיליון דולר, מהם 10 מיליון דולר בסיבוב גיוס חדש עליו היא מכריזה כעת, לפי שווי חברה של 350 מיליון דולר. זוהי קפיצת שווי ביחס לחודש מרץ האחרון, אז גייסה החברה 22 מיליון דולר לפי שווי של 130 מיליון דולר בלבד. היא נסמכה עד כה בעיקר על משקיעים פרטיים אמריקאים בהם ג'ושוע בוגר, מייסד חברת ורטקס פרמסוטיקלס שמתמחה בתרופות לטיפול במחלת ה-ALS. בסבב האחרון לקחו חלק משקיעים פרטיים רבים בהם ג'ים וויטהרסט, לשעבר נשיא IBM וכיום יו"ר יוניטי, החברה שרכשה את איירון סורס, ארון אין, יו"ר UKG ובראדלי בלום, ממייסדי קרן ברקשייר פרטנרס, קרן פרייבט אקוויטי שמשקיעה גם בחוות שרתים בישראל. לחברה גם משקיעים ישראליים המושקעים בה משלבים שונים: קרן הישראלית ניו ארה (New Era) של גדעון ארגוב ורן שמחה וסגן נשיא אינטל לשעבר, דדי פרלמוטר כמשקיע פרטי.