אלו חברות התעופה הזרות שדוחפות לתיקון חוק שירותי תעופה

ועדת הכלכלה תדון מחר בתיקון לחוק שירותי תעופה • בריטיש איירווייז יחד עם חברות נוספות מקדמת תיקון שעלול לפגוע בצרכנים, כעת חברה נוספת מוכנה להיחשף ומודה שנאלצה לשאת בעלויות של קרוב ל-4 מיליון יורו בשל חובות מכוח חוק שירותי תעופה

מטוס של בריטיש איירווייז / צילום: Shutterstock, Jarek Kilian
מטוס של בריטיש איירווייז / צילום: Shutterstock, Jarek Kilian

חברות התעופה הזרות מגבירות את הלחץ לתקן את חוק שירותי תעופה, אשור יידון מחר (ב') בוועדת הכלכלה. לפי החברות, החוק במתכונתו הנוכחית אינו מותאם למציאות הביטחונית שנכפתה בעקבות המלחמה. בין החברות שדוחפות למהלך באופן גלוי ניתן למצוא את בריטיש איירווייז, שלפני מספר שבועות שלחה יחד עם חברות תעופה זרות המיוצגות בארץ מכתב ליועץ המשפטי לוועדת הכלכלה בכנסת, בו התייחסו להצעת תיקון לחוק שירותי תעופה. לפי הערכות הצטרפו אליה מספר חברות משמעותיות, בהן איזיג'ט, וויזאייר ודלתא. 

ישראייר במכתב חריף למשרד התחבורה: "מצב בלתי נסבל שמחייב תיקון" 
ישראייר וארקיע ינחתו באמריקה? התוכנית של משרד התחבורה להגדלת היצע הטיסות לארה"ב 

החברות הזרות דורשות שלושה שינויים עיקריים בחוק: ראשית, חברות התעופה מבקשות פטור זמני מחובת הפיצוי לנוסעים שטיסותיהם בוטלו בשל המצב הביטחוני. שנית, הן מבקשות הגבלה בחובת מתן טיסה חלופית. כיום, על החברות להציע לנוסע טיסה חלופית במקרים של ביטול. החברות הזרות מציעות שהחובה הזו תחול עד סכום מסוים בלבד, כך שלא יידרשו לספק כרטיס יקר באופן משמעותי מהמחיר ששולם בכרטיס המקורי, דבר שמוביל להפסדים נוספים במצב הנוכחי. שלישית, החברות מבקשות סיוע במימון הביטוח להפעלת טיסות בישראל, בדומה לסיוע שניתן לחברות הישראליות (בהפעלת טיסות החברה במטוסים שאינם חכורים). זאת כדי להתמודד עם העלייה הדרמטית בעלויות הביטוח עקב המצב הביטחוני ולהמשיך לפעול בתנאים יציבים ככל האפשר. 

מבקשים לקצר את תקופת ההודעה המוקדמת על ביטול טיסות

כעת מצטרפת גם חברת הלואו קוסט האירית ריינאייר במכתב משלה, בו היא חושפת את היקף העלויות הקשורות בביטולי הטיסות מישראל ואליה מאז אוקטובר 2023: "מדובר בסך של למעלה מ-3.8 מיליון אירו, מתוכם למעלה ממיליון אירו בגין הפרשים בין מחירי כרטיסי טיסה מקוריים לכרטיסי טיסה חלופיים שהנוסעים רכשו בעצמם. ההסדר המשפטי הקיים מוביל לכך שבמצב הנוכחי, עוצמת הפגיעה בחברות טיסות החסך היא באופן אבסורדי גדולה במיוחד, ומביאה, הלכה למעשה, לדחיקת רגליהן מחוץ לשוק התעופה הישראלי". עוד מבקשת ריינאייר, בנוסף למה שביקשו החברות הזרות, לקצר את תקופת ההודעה המוקדמת על ביטול טיסות מ-14 ימים ל-3 ימים בעתות חירום. 

האם תיקון החוק יבטיח את חזרת החברות? למרות התמיכה בתיקון, אין הבטחה חד-משמעית שתיקון החוק יוביל לחזרתן של החברות הזרות לפעילות מלאה בישראל. לצד ההתאמות המשפטיות, ישנם שיקולים נוספים כמו מצב ביטחוני, נכונות של צוותי אוויר לטוס לישראל וגמישות תפעולית של חברת התעופה. 

גם חברת התעופה הישראלית ישראייר תמכה בגלוי בתיקון חקיקה. לפי כשבועיים שלחה חברת התעופה ישראייר שלחה מכתב לגורמים ממשלתיים, בהם שרת התחבורה, שר הכלכלה ושר התיירות, בו קראה לשנות את חוק שירותי התעופה שמחייב חברות תעופה לפצות נוסעים גם במקרים של כוח עליון ומלחמות. מהמכתב, עולה כי חברת התעופה הישראלית מתמודדת עם גל של תביעות משפטיות בעקבות ביטולי ושיבושי טיסות שנגרמו בשל מלחמת "חרבות ברזל", בסכום מצטבר של 2.2 מיליון שקל.