סין ביצעה ביום הולדתו של מאו דזה דונג ב־26 בדצמבר טיסות ניסוי ראשונות במה שמסתמנים כמטוסי הדור השישי J-36 ו־J-50. הטיסות הללו עשויות להצביע כי סין תהיה המדינה הראשונה שהופכת למבצעי מטוס בעל יכולות שעד לפני שנים לא רבות היה נראה כעתידני. "מאמצי המודרניזציה" שסין הפגינה, כך לפי דויטשה בנק, עלו ליצרנית ה־F-35 לוקהיד מרטין בהורדת דירוג של המניה.
● השבוע בתעשיות הביטחוניות | רוסיה מקימה גדוד חדש, ואלו חדשות רעות למערב
● עסקה של 700-500 מיליון אירו: יוון מתקרבת לרכישת תותחי PULS מאלביט
הקדמת ארה"ב, מעצמות אירופה ורוסיה, שנמצאות בשלב מוקדם יותר במרוץ לפיתוח מטוס הדור השישי, תהווה הישג טכנולוגי משמעותי לבייג'ינג. לפי הערכות, המטוס יכלול יכולות חמקנות משופרות שיקשו על מכ"מים קיימים, מכ"ם משופר שיאפשר זיהוי איומים במרחקים גדולים, פעילותו תכלול שילוביות עם כלי טיס בלתי מאוישים שתאפשר לטייס לנהל בו זמנית משימות תצפית, הגנה ותקיפה, ותוטמע בו בינה מלאכותית שתאפשר לעבד במהרה מידע בהיקפי ענק ממערכות המטוס, הכטב"מים ולוויינים.
באתר "ארמי רקוגנישן" מציינים כי אחת התכונות המשמעותיות שצפויים הסינים לשלב במטוס הדור השישי הוא הפעלת איומים היפרסוניים. אותם טילים מהווים חיבור יכולות בין טיל בליסטי שטס במהירות היפרסונית (יותר ממאך 5 - 1,500 מטר בשנייה), לבין טיל שיוט שנע באיטיות, אבל מסוגל לתמרן. האיום ההיפרסוני אינו טיל בליסטי, אך הוא מתרומם כמוהו. הוא גם לא מגיע לגובה של בליסטי, אלא נכנס לתווך אווירי של 30 עד 70 ק"מ - תוך שהוא טס במהירות גבוהה במיוחד של 15־20 אלף מטר בשנייה.
למערכות יירוט יהיה ככל הנראה קשה להתמודד עם הטיל ההיפרסוני בשל אותה מהירות גבוהה, וכן בשל המסלול שהוא עושה שמקשה לצפות לאן האיום יגיע והיכן יצלול. ההערכות כיום גורסות כי אף שהסינים, הרוסים והאיראנים טוענים כי יש ברשותם "איומים היפרסוניים", לטילים שברשותם יש אלמנטים היפרסוניים - אבל לא את מכלול התכונות.
אי אפשר להתעלם ממהירות המטוס. חלק מהניתוחים צופים כי J-36 מונע במערכת תלת־מנועית ולצד יעילות השימוש בדלק ומבנה המטוס - הוא עשוי להגיע למהירות של 2.5 מאך (כ־3,087 קמ"ש). כל זאת, כשמסתמן שהמהנדסים הסיניים יצרו מטוס ללא זנב, במטרה לשפר את יכולות החמקנות והאווירודינמיקה. מטוס F-35 אמריקאי מהדור החמישי הוא מטוס תקיפה מוביל בעולם ומהירותו המקסימלית 1.6 מאך (כ־1,976 קמ"ש).
מה מחיר המטוס?
כפי שמשתקף מטיסת הבכורה הזו, סין משקיעה סכומי עתק בתחום הביטחון. לפי הערכת המכון למחקר מדיניות כלכלית (CEPR) הבריטי, תקציב הביטחון הסיני עומד על 541 מיליארד דולר, שווה לכ־59% מההשקעה האמריקאית. במסגרת המחקר נמצא כי הענף הביטחוני של סין תלוי יותר בכוח אדם ממקבילו בארה"ב, אך הוא כבר נמצא בעיצומו של הליך מודרניזנציה. היעד הסופי באוויר, בים וביבשה, הוא להפוך את סין למעצמה צבאית עולמית עד חגיגות מאה השנים להקמת הרפובליקה העממית ב־2049.
סוגיה מעניינת היא שבבייג'ינג לא הציגו את טיסת הבכורה במסגרת הצהרה על הישג. אלו היו תושבי העיר צ'נגדו במרכז סין, שתיעדו ופרסמו ברשתות החברתיות סרטונים של המטוס שהמריא, ככל הנראה, ממתקן של חברת CAC. זו חברה־בת של התעשייה האווירית הסינית, שכבר מייצרת את מטוס הדור החמישי J-35. מעצם היותו אב־טיפוס חסר תקדים ל־J-36 אין "תו מחיר", אבל ל־J-35 כבר יש.
לפי הערכת סוכנות הידיעות "ג'יינס", מחיר J-35 עומד על 70 מיליון דולר. מחיר מטוס F-35 מתוצרת לוקהיד מרטין שמפעיל חיל האוויר הישראלי עומד על כ־80 מיליון דולר ליחידה. מחיר F-15EX איגל II המתקדם של בואינג לדוגמה, עומד על כ־90־97 מיליון דולר ליחידה. סימני השאלה בנוגע ל־J-36 עוסקים בתכונות הפיזיות של המטוס. הערכות מדברות על אורך של 26-22 מטר, ומוטת כנפיים של כ־20 מטר. לפי חלק מהדיווחים, המטוס אף עשוי לכלול תא טייס לשני טייסים שיושבים האחד ליד השני.
במגזין "דיפלומט" מדווחים כי המטוס ארוך מספיק לנשיאת טיל PL-17, שמיועד לפגיעה במטרות בטווח של עד 400 ק"מ. התוצאה היא שמשקל ההמראה המרבי עשוי לעמוד על כ־55 טונות. לשם ההשוואה, משקל ההמראה המרבי של F-35 עומד על כ־31 טונות.
בדויטשה בנק מודאגים
מטוס הדור השישי השני הוא J-50. תכונה משמעותית שלו היא שילוב טכנולוגיות לצורך הפחתת חתימות המכ"ם, בניסיון להגביר את יכולות החמקנות של המטוס. בין השאר, גוף המטוס כולל זוויות שנועדו להפריע לחזרת גלי המכ"ם, והכנפיים מאפשרות תמרון במהירויות גבוהות.
האף של המטוס עשוי להצביע על מכ"ם מדור מתקדם. אותה מערכת תוכל לסייע ל־J-50 לזהות איומים בטווחים גדולים. בנוגע לתקיפות, J-50 ככל הנראה נושא חימושים בגוף המטוס, כדי לייעל את החמקנות שלו.
הצגת המטוסים הביאה את דויטשה בנק להוריד את דירוג מניית לוקהיד מרטין, יצרנית F-35, מ"מכירה" ל"החזק", בגין "מאמצי המודרניזציה של מטוסי הקרב הסיניים". מטוסי F-35, לפי "בארונס", מהווים מקור לכרבע ממכירות לוקהיד מרטין. "אנחנו מורידים את לוקהיד ל'החזק', בשל התגברות הדאגה לגבי התמיכה ארוכת הטווח ב־F-35", כתבו כלכלני הבנק הגרמני.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.