וולט הקפיצה את דמי התפעול למשתמשים. איך הגיבו המסעדות?

דמי התפעול של וולט ישונו מסכום קבוע של 2 שקלים למחיר משתנה בהתאם לגובה ההזמנה - עד סכום מקסימלי של 5.90 שקלים • בנוסף משיקה החברה שירות מנויים בשם וולט פלוס, תוכנית הטבות בשם וולט וואליו ופיצ'ר של משלוח פרטי בין לקוחות בשם וולט פקג' • ראש מטה המאבק של איגוד המסעדות: "המסעדות משלמות כאן קנס כפול.  זו דוגמה אחת מיני רבות לשר אוצר שלא עושה כלום כדי להתמודד עם יוקר המחיה המטורף שהממשלה יוצרת"

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis
שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

המהלך המשמעותי הראשון של מנכ"ל וולט החדש, תומר כהן: העלאת דמי התפעול באפליקציית המשלוחים. עד כה עמדו דמי התפעול של האפליקציה הפופולרית על 2 שקלים, ואילו כעת יעמוד הסכום בהתאם לגובה ההזמנה - עד 60 שקל יהיה מדובר בשקל אחד, ולאחר מכן הסכום יחושב לפי 5% מההזמנה עד לגובה מקסימלי של 5.90 שקלים - פי שלושה לעומת הסכום הקיים כיום.

משרד הכלכלה חוזר בו: סימון המחירים לא יבוטל
מה אנחנו מזמינים הכי הרבה ובאיזה יום? מנכ"לית וולט נפרדת וחושפת את הסודות

לדברי כהן, "אנחנו מנסים ליישר קו עם העולם, ולכן דמי התפעול יהיו דינמיים כמקובל בכל 28 המדינות של וולט. בהזמנה ממוצעת דמי התפעול יעמדו על 4 שקלים". כלומר, הכפלה של הסכום עבור רוב הלקוחות. 

תומר כהן, מנכ״ל וולט ישראל / צילום: עופר חג׳יוב
 תומר כהן, מנכ״ל וולט ישראל / צילום: עופר חג׳יוב

ההחלטה של וולט להעלות את דמי התפעול זכתה לביקורת מצד המסעדות. לילך ספיר, ראש מטה המאבק של איגוד המסעדות ובעלת "פיקוק", אמרה לגלובס בתגובה כי "מי שאחראי ואשם בהעלאת מחירי וולט או כל מוצר אחר במדינת ישראל זו ממשלת ישראל, שמתבוננת מהצד על תוצאות ישירות של ההחלטות שלה כאילו מדובר במדינה אחרת. כל עסק במדינת ישראל סובל מעלית המע"מ, החשמל, הדלק, הארנונה וכו. כל עסק שמעסיק עובדים קיבל מינואר גם בונוס התייקרות הביטוח הלאומי.

"לא צריך להיות גאון כדי להבין שכשמייקרים לך את העלויות - גם המחיר ללקוח יתייקר.
במקום לעודד צמיחה במשק מחליטים על גזרות שיקטינו את הצריכה כי הלקוחות פשוט לא יכולים לשלם. המסעדות משלמות כאן קנס כפול: גם פחות לקוחות יזמינו משלוחים כי זה יקר וגם הכעס של הלקוח יופנה למסעדה כי הסכום הכולל שהלקוח משלם עלה (הלקוח לא מתעניין בפרטי העסקה ולא מודע שהמסעדן לא מקבל שקל מ״דמי התפעול״ שהתייקרו עכשיו). לצערי זו דוגמה אחת מיני רבות לשר אוצר שלא עושה כלום כדי להתמודד עם יוקר המחיה המטורף שהממשלה יוצרת במו אצבעותיה".

Wolt Plus  

במקביל משיקה וולט, שפועלת בישראל זה שש שנים, מספר מהלכים נוספים תחת ההגדרה "החוויה החדשה של וולט". הבולט מביניהם הוא וולט פלוס - אפשרות לתשלום חודשי קבוע של 49 שקל עבור מספר לא מוגבל של שליחויות בכל הסגמנטים. כיום עומדים דמי המשלוח בוולט על 10-24 שקל, בהתאם למרחק מבית העסק, והסכום הממוצע הוא 14 שקל - כך שהמהלך רלוונטי למי שמזמין לפחות ארבע פעמים בחודש.

עם זאת, חשוב לשים לב לאותיות הקטנות: בקטגוריית המסעדות מדובר בטווח של 4 ק"מ אווירי ומינימום הזמנה 60 שקל. בחנויות (ריטייל, שמהווה שליש מההזמנות כיום בוולט) מדובר ב-6 ק"מ אווירי ומינימום הזמנה 60 שקל. בסופרמרקטים ובפארמים מדובר בטווח של 4 ק"מ ובמינימום הזמנה של 140 שקל (הכפלה של הסכום הקיים כיום) - ובחברה מסבירים כי המגבלה הכספית נובעת מכך שעלות התפעול בהזמנות מסופרמרקטים היא גבוהה יותר. לקוח שירצה להזמין בסכומים נמוכים יותר, יוכל לעשות זאת בתשלום דמי משלוח רגילים.

לוולט יש כיום בישראל כ-2 מיליון לקוחות, שהחברה מציעה להם חודש התנסות חינם באפשרות החדשה. במקביל, כל בתי העסק הפועלים באפליקציה ייקחו חלק במהלך שלושה חודשים - שלאחריהם יוכלו להחליט האם הם מעוניינים להמשיך, בעלות של 3.8 שקלים להזמנה. כלומר, את המשמעות האמיתית של הצעד החדש ניתן יהיה לבחון רק בסוף אפריל 2025. עסק שיישאר בשירות יקבל סימון " W פלוס", כאמצעי זיהוי.

Wolt Value

תוכנית חדשה נוספת שמציעה החברה היא Wolt Value - קופונים, הטבות לסל הקנייה או משלוחי חינם לפי קטגוריות כמו payless night - ערב מסוים שבו יינתנו ההנחות; payless thai - הנחות על קטגוריות מזון מסוימות; ו-payless north - הצעות ערך ספציפיות ללקוחות בצפון בעתיד (כרגע החברה אינה פעילה בצפון באופן מלא למרות הפסקת האש עם חיזבאללה).

באפריל יושק הפיצ'ר וולט פקג' - המהווה תחרות לשירות גט פקג' - שיאפשר הזמנת משלוח פרטי בין לקוחות. כך, ניתן יהיה להזמין שליח מכתובת אחת לאחרת על-מנת להעביר חפצים אישיים, למשל, ולדעת היכן נמצא השליח בכל שלב ושלב באמצעות האפליקציה.

לקראת חגי תשרי תשיק וולט פיצ'ר חיפוש מתקדם להשוואה בין מוצרים בקטגוריות שבהן הדבר מתאפשר - כמו חנויות אופנה, מכשירי טלפון או מוצרי סופרמרקט, למשל. ניתן יהיה להשוות לפי חיתוכים כמו הקרבה של בית העסק למיקום של המזמין, המחיר הטוב ביותר או המלצות של משתמשים אחרים. 

"רוב הלקוחות ירוויחו" 

האם לאור כל השינויים הללו הלקוחות יידעו לבצע את ההזמנה המשתלמת ביותר עבורם? לא בטוח. לדברי עמרי שיינפלד, משנה למנכ"ל וולט, "בשורה התחתונה, שמורכבת מכל המהלכים שלנו, הרוב המוחץ של הלקוחות ירוויחו מהמהלכים האלה וישלמו פחות. המטרה שלנו היא שלכל אחד תהיה אפשרות לחסוך בוולט".

וולט פועלת בישראל מאז 2018, וכיום רשומים בה כ-10,000 בתי עסק, מהם 6,500 מסעדות. ב-80% מהמקרים מדובר בעסקים קטנים ובינוניים, והקטגוריה הצומחת ביותר בשנה החולפת היא אופנה. החברה מעסיקה כ-20 אלף שליחים, 70% מהם עובדים 10 שעות בשבוע בממוצע. התביעה הייצוגית שהגישו העובדים נגד החברה לפני כארבע שנים נמצאת כיום בגישור.

ב-2024 השיקה וולט את אפשרות ההזמנה הכפולה - תשלום אחד של דמי משלוח עבור הזמנה משני בתי עסק שונים, שנמצאים במרחק מסוים זה מזה. כעת, כאמור, היא משיקה שורה של מהלכים נוספים שנועדו להגדיל את אחיזתה בשוק. 

בעקבות המהלך של וולט, המתחרה תן ביס לא נשארה חייבת - ומיהרה לעלות עם מודעה פשוטה בצבע כתום בכל הנכסים הדיגיטליים שלה, כולל באפליקציה, שבה מודגש: "ללא דמי תפעול, ללא דמי מנוי חודשיים".