מספר ההזמנות של ישראלים באתרים הבינלאומיים גדול פי 2.5 מזה שבאתרים הישראלים - כך עולה מהמדד השנתי של גלובס הבוחן את רכישות הישראלים באונליין.
● ברשת זועמים על החלטת וולט להעלות את דמי המשלוח
● משרד הכלכלה חוזר בו: סימון המחירים לא יבוטל
"שנת 2024 החלה בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אך ראינו התאוששות לאורך הדרך", אומר נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס, המספקת את הנתונים, ומצביע על שלושה נתונים בולטים. "ראשית, הענף העיקרי שטרם חזר לשגרה הוא התעופה, עקב ביטולי הטיסות של לא מעט חברות.
"שנית, רשתות המזון בוולט מאתגרות את רשתות המזון הגדולות, עם צפי לנגיסה בסל הרכישה בהן. ושלישית, בתחום המרקטפלייס, סופר־פארם בולט השנה מי שממלא את הוואקום של עזריאלי.קום וגרו".
שליטה סינית
שלושת האתרים הבינלאומיים המובילים ב־2024 הם סינים, ומרכזים יחד כ-75% מההזמנות. בראש נמצא עלי אקספרס, שמרכז כ־57% מההזמנות, כאשר הסל הממוצע באתר עומד על כ־53 שקל להזמנה. במקום השני, ובמרחק עצום ממנו, נמצא אתר שיין המרכז כ־9% - אך עם סל ממוצע שעומד על כ־300 שקל להזמנה.
במקום השלישי נמצא אתר טמו שהוא ה"צעיר" ביותר. האתר החל לפעול בישראל במאי 2023, ונכנס לראשונה למדד בסוף אותה שנה. כבר בינואר ובפברואר נרשמו עליות חדות בהזמנות, אך נראה כי במהלך השנה הוא הגיע לתקרת הזכוכית שלו עם נפח הזמנות הקרוב לזה של שיין. בחישוב שנתי, טמו מרכז כ־8% מההזמנות באתרים הבינלאומיים, וממוצע ההזמנה עומד על כ־155 שקל.
האתר האמריקאי אמזון, שהרכישות בו הן לרוב של מוצרים יותר יקרים מאלה הסינים, נמצא רק במקום הרביעי. בנובמבר השיקה החברה את אמזון Haul, שזמין במובייל בלבד ומציע מוצרים במחיר של עד 20 דולר (רובם עד 10 דולר) במטרה להתחרות בשיין וטמו. נכון לעכשיו מדובר בגרסת בטא שפתוחה רק ללקוחות בארה"ב, כאשר זמן המשלוח לא קצר ועומד על בין שבוע לשבועיים. אם וכאשר האתר החדש ייפתח גם לישראלים, יהיה מעניין לבחון את השפעתו על השוק המקומי.
ענף התיירות משגר שני נציגים לעשירייה. למרות שהשמיים של ישראל היו סגורים חלקית במשך תקופה ארוכה, ולמרות כלל השפעות המלחמה, בוקינג מתמקם במקום החמישי, ואילו Airbnb סוגר את העשירייה. "מדובר בשני המותגים המוכרים והפופולריים בתחומם בעולם, ולכן הם מצליחים גם כאן", מזכיר יעקובי. "הם מספקים חווויית לקוח טובה, מלאי עצום ומדיניות ביטולים נוחה יחסית".
המעמד של וולט
העשירייה המובילה מקרב הישראלים ב־2024 מורכבת ברובה מצמדים: שתי רשתות מזון, שני מרקטפלייסים, שני אתרי אופנה ושני אתרי קפה. בנוסף ישנם אתר BUYME וחברת אל על, שנהנתה מהמצב שבו חברות תעופה רבות בחרו שלא לטוס לישראל וממנה בעקבות המלחמה.
בפברואר 2024 נכנסו האחים שלומי ויוסי אמיר לשופרסל, ומאז הובילו שורה של מהלכים, בהם ביטול המשלוח חינם לסלי קנייה גדולים באונליין. למרות זאת, אתר הרשת הוא הישראלי החזק ביותר השנה בכלל, ובקרב רשתות המזון בפרט.
עם זאת, מול שופרסל פועלת מתחרה גדולה - וולט סופרמרקטים. במהלך השנה חברת המשלוחים הפינית הרחיבה משמעותית את תחום הסופרמרקטים שלה, כולל הגדלת אזורי כיסוי והכנסת רשתות נוספות כמו קרפור ו־AM:PM. כאשר בוחנים את כמות ההזמנות בוולט סופרמרקטים - שגם שופרסל היא חלק ממנו - עולה כי מספר ההזמנות בפלטפורמה משתווה למספר ההזמנות בשופרסל אונליין.
אומנם מדובר בסל ממוצע נמוך יחסית של כ־150 שקל המבוסס על בקניות אימפולס או השלמה, אולם בשופ אנליטיקס מעריכים כי לאורך זמן סביר שקניות הנוחות הללו ינגסו בקניות הסופרמרקט הגדולות. מבחינת מחזור כספי, וולט סופרמרקטים נמצא במקום השלישי אחרי שופרסל אונליין ורמי לוי.
בסוף 2023 נסגרו עזריאלי.קום וגרו, ולתוך הוואקום הזה נכנס המרקטפלייס של סופר-פארם, שמתמקם במקום השני בטבלה. האתר רושם גידול במספר ההזמנות על ציר הזמן, אך מעניין יהיה לראות איזו השפעה תהיה לעובדה שממש בתחילת 2025 שינתה הרשת את מדיניותה, והחלה לגבות תשלום של כ-5 שקלים על איסוף משלוחים מהסניפים - שעד היום היה בחינם. במקום השלישי נמצא אתר איקומרס נוסף - KSP.
אתר האופנה הישראלי המצליח ביותר ב־2024 הוא טרמינל X מקבוצת פוקס, שמתמקם במקום החמישי. עם זאת, כבר לא מדובר רק באופנה - האתר ביצע מספר רכישות, שבעקבותיהן סיים את הרבעון השלישי של השנה עם עלייה של כ־20% במכירות (109 מיליון שקל) ורווח נקי של כ־4.5 מיליון שקל לעומת הפסד של 1.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
כך הפך האתר לפלטפורמת מכר ההנעלה באונליין הגדולה בישראל, לצד פעילות בתחום הטיפוח והקוסמטיקה, כאשר כ־10% מהמחזור שלו מגיע מקטגוריה זו.
עמדות הצרכנים
לרגל סיכום השנה ערכה שופ אנליטיקס סקר בשיתוף PANEL VIEW, שבו לקחו חלק 570 משיבים, כולל החברה הערבית. השאלה המרכזית הייתה מתי לאחרונה רכשת מוצר באונליין. 49% השיבו כי רכשו בשבוע האחרון, 33% השיבו בחודש האחרון, 10% בשלושת החודשים האחרונים. היתר הזמינו בפרק זמן ארוך יותר, כאשר 2% ציינו כי מעולם לא רכשו באופן מקוון. בקרב הרוכשים בשבוע האחרון, מדובר ב-54% מהנשים לעומת 44% בלבד מהגברים.
הנשאלים התבקשו לענות על שתי שאלות העוסקות במחיר זהה לאותו מוצר. בראשונה ההשוואה היא בין יצרן או יבואן רשמי לבין אתר כלשהו. 58% השיבו כי הם מעדיפים לרכוש באתר הרשמי, לשליש מהמשיבים אין העדפה, ורק 10% יעדיפו אתר קניות שאינו רשמי. בשאלה השנייה ההשוואה בין אתר ישראלי לאתר מחו"ל. בהינתן מחיר זהה למוצר, 69% אמרו כי יעדיפו לרכוש באתר ישראלי. לרבע מהמשיבים אין העדפה, ורק 6% אמרו שיעדיפו אתר מחו"ל.
בקניית מוצרים לבית, הפרמטרים החשובים ביותר הם מחיר (93%), טיב השירות (84%), נוחות ההזמנה (77%) וזמן האספקה (73%). שיעור גבוה יחסית - 45% - מהמשיבים רוכשים מוצרים לבית באונליין במחיר של יותר מ-1,500 שקל, אך 55% אינם נוהגים כך.
כך נאספו הנתונים
חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גאוגרפית על־פי אזורי מגורים משתנים. החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.