רון חולדאי: "לא קיבלתי ׳חלושס׳ בעניין החניה בתל אביב, מגיע לי צל״ש"

בכנס תשתית לעתיד של גלובס אמר ראש עיריית תל אביב־יפו כי הרפורמה "נכפתה מבחוץ על ידי הממשלה" • על הקמת רשויות מטרופוליניות אמר: "הכרחי שיהיו, אבל כשמישהו עושה את הדברים מסיבות פוליטיות ולא מקצועיות – זה לא יעבוד"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: תמר מצפי
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: תמר מצפי

"מדינת ישראל החליטה לפני זמן רב, עוד בימי הממשלה הקודמת, על מהלך מסוים. הגיע הזמן והגיע פרקו והוא נכנס לתוקף משפטי - רפורמה שהיא הרבה יותר מעניין החניה בלבד. אני ראיתי את ההזדמנות, וקידמנו את הרפורמה כפי שהיא. זה נכפה מבחוץ על ידי הממשלה. כשבכנסת החליטו שהולכים לבטל את הכול, הצלחתי להוציא משהו. מגיע לי צל"ש, כי הצלחתי להציל את המעט שיכולתי". את הדברים האלה אמר הבוקר (ב') ראש עיריית תל אביב־יפו, רון חולדאי, בשיחה עם כתב התחבורה של גלובס, אסף זגריזק, במסגרת כנס תשתית לעתיד של גלובס הנערך במרכז הכנסים של הבורסה לניירות ערך בתל אביב.

כנס תשתית לעתיד | אלונה בר און: "בישראל יש בעיית נתונים ומידע. קשה לתקן את מה שלא יודעים לכמת"
כנס תשתית לעתיד | בכירי הענף על במה אחת

כשנשאל חולדאי מהי מדיניות החניה של העירייה, ענה ראש העירייה כי אין לו שום עניין לענות על השאלה, ובמקום זאת הפנה את החיצים אל הממשלה: "אין במדינת ישראל סוף מעשה במחשבה תחילה. אנחנו נשארנו בימים שלפני קום המדינה. אז, כשרצו לבנות ולהקים את חניתה, המטרה הייתה קביעת גבולות הריבונות של העם היהודי, וכשזו המטרה אפשר לדעת איך לעשות אותה, ואז שאלת התשתיות היא מינורית ומשנית. היום אין במדינת ישראל יעד אחד שניתן למדוד אותו: מה תהיה מהירות הנסיעה בין באר שבע, קריית שמונה וראשון לציון לתל אביב בעוד עשר שנים; מה הם יעדי הבגרות לטווח הארוך; מה גובה הבינוי. הכול הצטברות של המסורת היהודית 'נעשה ונשמע', במקום 'סוף מעשה במחשבה תחילה'. זה הסיפור האמיתי". 

מה נותר מרפורמת החניה בתל אביב? 

חלוקת העיר לאזורים

המצב לפני: 7 אזורי חניה
הצעה מקורית: 14 אזורים
בפועל: 9 אזורי חניה

צמצום הטבת החינם

המצב לפני: חניה בכחול לבן בחינם ברחבי העיר
הצעה מקורית: תשלום על כל חניה מחוץ לאזור המגורים
בפועל: תשלום ייגבה רק מהשעה השלישית

הגבלת מספר תווי חניה
משק בית לא יוכל להחזיק ביותר משני תווי חניה. שניהם ינתנו בחינם, בניגוד לתכנון במקור

הארכת שעות התשלום
בבקרים - הקדמת דרישת התשלום ברחוב מתשע לשמונה, בימי שישי וחגים - איחור מ־13:00 כיום ל־17:00

"אנחנו לא הכי חכמים בעולם ולא יודעים את הכול"

חולדאי נשאל גם על נושא הקמת הרשויות המטרופוליניות שמקדמת הממשלה - נושא שהוא עצמו קידם עשרות שנים, אך כיום מתנגד אליו. "בכל העולם תחבורה מנוהלת על ידי גורמים שמתחת לממשלה. אצלנו, 'כי אנחנו הכי טובים בעולם', אנחנו לא יודעים להסתכל מה שעושה מישהו אחר ולעשות כמוהו. למרות שבכל העולם יש מערכות שכבר עובדות. את הרכבת הקלה בתל אביב הקימו עם טכנולוגיה שלא מתאימה לנסיעה על הקרקע, כי חלק ממנה נוסע מתחת לקרקע. אנחנו צריכים להבין שאנחנו לא הכי חכמים בעולם ולא יודעים את הכול. 

"הכרחי שיהיו רשויות תחבורה מטרופוליניות בישראל. את התוצאה של היעדרן כולנו רואים היום. אבל כשמישהו עושה את הדברים מסיבות פוליטיות ולא מקצועיות - זה לא יעבוד. תל אביב זו העיר שבה אנשים נוסעים הכי הרבה באוטובוסים ובאופניים, ביקשנו שייתנו לנו לאכוף את זה, וזה עובד". 

להערה מהקהל, על כך שהאכיפה מצד העירייה נעשית כדיל העשיר את קופתה, ענה ראש העיר: "זו התשובה הכי פופוליסטית לסיפור. אני מוכן שזה יהיה נקי לגמרי, שאף אחד לא יעבור על החוק, ושאני לא ארוויח גרוש. לבוא ולהגיד שאני עושה משהו בשביל כסף, זה עוול. לא אכפת לי כמה קנסות נתנו. אם היעילות לא עלתה ואם אנשים נוסעים שלא כחוק, זה לא משנה כמה קנסות נתת". 

"השלטון המקומי בישראל אינו שלטון"

נושא נוסף שעורר סערה גדולה בימים האחרונים, וממשיך לעורר הדים, הוא תעריף הארנונה - שעלה משמעותית בכל הארץ, ו"קפץ" בשיעור גבוה מאוד בתל אביב עצמה. על כך אמר חולדאי: "השירותים שמקבל אזרח תל אביבי מול מחירי הארנונה הם הטובים ביותר בארץ. הוא מקבל שירותים שלא מקבלים במקומות אחרים בארץ, תמורת ארנונה נמוכה יותר מרוב העיריות מסביב. בתל אביב הדבר היחידי היקר באמת זה הסיפור של הנדל"ן. כל היתר קורה כי ישראל יקרה. מחיר הקוטג' פה לפעמים יותר זול מאשר בדימונה, שם אין תחרות בין הסופרמרקטים. יש כאן הרבה יותר מתנ"סים, קאנטרי קלאבים, צהרונים - הרבה יותר מבכל מקום אחר. 

"ארנונה היא לא בדיוק משהו שאני שולט עליו במדינת ישראל. רוב עליית הארנונה נובעת מהחלטות ממשלתיות, לדוגמה ההחלטה לגבות מאיתנו כספים בגין המטרו שעוד לא קם. השלטון מקומי במדינת ישראל איננו שלטון - הוא לא יכול לחוקק, הוא לא יכול לאכוף. הוא לא שלטון אמיתי". 

לגבי תוכניות הנתיבים המהירים אמר חולדאי: "אחד העוולות הגדולים שקורים במדינה הוא שכתוצאה מחוסר היכולת והרצון לייצר תוכניות, מעבירים את התכנון לחברות התשתית. לדוגמה, חניון שפירים: הפקקים פשוט עברו ליציאה מרמלה ומלוד, וזה לא שיפר כלום, אבל זה מונע מאנשים את היכולת לצאת מהבית באוטובוס, וזאת הבעיה שלנו. יצרו תוכנית שמזיקה לתחבורה במדינת ישראל".

כשנשאל איפה הוא רואה עצמו בעוד חמש שנים אמר חולדאי: "בבית, ומקווה לשמור לעצמי 2 מ"ר על חוף הים שבהם אבלה". 

גילוי מלא: הכנס נערך בחסות: אקרשטיין, כאף, רכבת ישראל, נתיבי ישראל, אגד ובהשתתפות: נמל אשדוד ומקורות.