שרון קדמי: בימים הקרובים נדע אם טורקיש איירליינס חוזרת לטוס לישראל

מנכ"ל רשות שדות התעופה, שרון קדמי, נכנס לתפקיד באחת התקופות הסוערות בענף • בשיחה עם בר לביא בכנס תשתית לעתיד של גלובס הוא מספר איך בונים תוכניות עבודה כשאין ודאות, ואיך נערכים ליום שבו יעברו בנתב"ג 40 מיליון נוסעים בשנה • על גידול הנוסעים הצפוי בפסח הקרוב: "תמיד יהיו תורים בשדה תעופה"

שרון קדמי, מנכ''ל רשות שדות התעופה, בכנס תשתית לעתיד של גלובס / צילום: תמר מצפי
שרון קדמי, מנכ''ל רשות שדות התעופה, בכנס תשתית לעתיד של גלובס / צילום: תמר מצפי

רשות שדות התעופה עברה שנה מאתגרת שכללה טילים לעבר נתב"ג, פיטורי עובדים, סגירה של טרמינל 1 והיעלמות חברות תעופה זרות שהובילה לירידה בהכנסות. אל תוך הכאוס הזה נכנס לרש"ת שרון קדמי כמנכ"ל חדש. בראיון עם בר לביא, ראש מערכת החדשות של גלובס, בכנס תשתית לעתיד של גלובס, חשף קדמי כיצד הרשות נערכת לחזרתן של חברות התעופה הזרות, ולקראת הכלת 40 מיליון נוסעים בשנה.

כנס תשתית לעתיד | רועי כחלון: "לא יכול להיות שמנכ"ל חברה ממשלתית לא יכול למנות את הסמנכ"לים שלו"
כנס תשתית לעתיד | מנכ"ל כאף ישראל: "רכבת ישראל צריכה להכניס שחקנים נוספים"
כנס תשתית לעתיד | הקמת רכבת לאילת: פרויקט מגלומני או אלטרנטיבה הכרחית?

אתם צופים בעתיד כ-40 מיליון נוסעים בשנה, מספר הרבה יותר גבוה מהיום. איך נערכים לכך?
"קצב גידול הנוסעים בנתב"ג יהיה כמיליון נוסעים נוספים בכל שנה. עד 2040 נגיע ל-40 מיליון נוסעים, ונתב"ג במתכונתו הנוכחית לא יוכל להכיל את המספרים האלה. הבעיה היא לא נדל"נית, שדה תעופה בונים מהשמיים. הבעיה היא התעבורה האווירית מעל נתב"ג ותנועת המטוסים פנימה והחוצה.

"לכן צריך להתחיל לבנות ולהרחיב, והרשות תשקיע כ-15 מיליארד שקל, לא רק בנתב"ג, אך חלק גדול מההשקעה יתמקד בו. השלב הראשון הוא הרחבת הטרמינל, הרחבת טרמינל 1 החדש ותכנון ארוך-טווח להתמודדות עם גידול הנוסעים".

טרמינל 1 צפוי להיפתח בפסח, אבל בסוף מדובר בארגון של 5,000 עובדים, וזה לא קל לפתוח ולסגור שדה תעופה כמו אקורדיון.
"זה כן מסובך. האתגר הגדול ביותר שלנו הוא האבטחה החמושה. המאבטחים שלנו הם ברמה הכי גבוהה, כולם לוחמים. 70% מהסד"כ גויס ב-7 באוקטובר. חלקם חזר, חלקם לא רוצה לחזור לאבטח, אחרי מלחמה זה לא פשוט. גיוסים זה אתגר גדול מאוד".

השאלה היא לא אם נצטרך שדה נוסף, אלא מתי 

מי שטס בפסח צריך להתכונן לתורי ענק, כמו אחרי הקורונה?
"תמיד יהיו תורים בשדה תעופה. אנחנו נערכים לבום גדול מאוד עם החזרה של חברות התעופה. אנחנו שומעים מדי יום על חברות שחוזרות, וזוהי בשורה משמחת. אנחנו מתכוננים ונערכים מראש".

מה יקרה ביום שבו נהיה חייבים שדה תעופה נוסף?
"בסופו של דבר, ההחלטה בידי הממשלה. היא הריבון, והיא זו שתחליט. יש חילוקי דעות אם השדה הנוסף יהיה ברמת דוד או בנבטים, אבל אנחנו מסתכלים קדימה, לא רק 10-15 שנים קדימה אלא הרבה מעבר.

"נצטרך פתרון גם בצפון וגם בדרום, כי אנחנו מדברים על גידול אורגני של מיליון נוסעים נוספים בכל שנה, כך שנגיע ל-60-70 מיליון נוסעים בשנה בעתיד הלא רחוק. רמת דוד - גם אם יוקם בה שדה תעופה עם שני מסלולים - תוכל להוסיף עד 20 מיליון נוסעים. השאלה היא לא אם נצטרך שדה נוסף אלא איזה שדה יוקם קודם. מבחינת הביקוש והצורך, נבטים יבוא על חשבון נתב"ג. לכן מבחינת הפקק האווירי, הגיוני להתחיל עם רמת דוד".

שדה התעופה רמון הוקם במיליארדים, אבל כמעט שאינו פועל. 
"מדובר בשדה מדהים, מהיפים שנבנו בעולם, עם השקעה של כ-2 מיליארד שקל. אבל הוא מאותגר. צריך להבין שתחבורה ציבורית לשדה תעופה לעולם לא תהיה כלכלית, ככה זה עובד בכל העולם. אבל זה לא אומר שלא צריך לחפש פתרונות ולהביא נוסעים אליו.

"לרמון יש יתרונות שאין לאף שדה אחר: אין שכנים, אין בעיית רעש, התעבורה האווירית פנויה, ויש שטחי קרקע בשפע. אנחנו משקיעים הרבה מחשבה באיך אפשר לפתח את הפנינה הזו ולהפוך אותה למשהו אחר. אני מקווה שבקרוב יהיה לנו מה לספר. אנחנו מנסים למשוך חברות תעופה נוספות, שיביאו תיירים לשם. מנסים למשוך חברות רוסיות כדי לתת מענה לתיירים מרוסיה".

מקווים לטוב - ומתכוננים לגרוע מכל

איך מכינים תוכניות עבודה כשיום אחד שומעים שהאיראנים תוקפים, ולמחרת צריך להיערך לפסח?
"זה הדיסוננס שאנחנו חיים בו. מצד אחד, יש לנו צוות לניהול משברים, שמתכנן מה עושים אם השמיים נסגרים, ו-5,000 עובדים מושבתים. מצד שני, אנחנו רואים התפוצצות של 2 מיליון נוסעים רק באפריל. איך נערכים? עובדים במקביל, מקווים לטוב - ומתכוננים לגרוע מכל".

חברות תעופה חזרו, אבל היו טענות כלפיכם במהלך השנה האחרונה שהערמתם קשיים. עד כמה פתיחת טרמינל או תיקון לחוק טיבי השפיעו על החזרה שלהן?
"יועצי התקשורת והאסטרטגיה של חברות התעופה אלופים בליצור נרטיב מסוים. הם הסבו את תשומת-הלב למשהו לא רלוונטי בעליל. כל האירוע היה ביטחוני לחלוטין. הסיבה היחידה שהחברות לא הגיעו היא ההנושא הביטחוני. אמרנו בצורה ברורה: תתחייבו שאתם מגיעים - ואנחנו נפתח את טרמינל 1. אני מבין את החשש של חברות התעופה, הן חברות עסקיות עם שיקולים כלכליים וביטחוניים, והאירוע היה ביטחוני לחלוטין".

מי הן חברות התעופה העיקריות שעדיין לא חזרו לארץ?
"החברות האמריקאיות הן הסמן הימני, אבל יש חברה אחת מעניינת, לא רחוקה מכאן, שישראל הייתה היעד השני שלה בהכנסות, וזו טורקיש איירליינס. בימים הטובים, טורקיש הפעילה 16 טיסות יומיות. הטיסות הישירות מפה לאיסטנבול אפשרו הגעה להאב הגדול ביותר בעולם. אנחנו מחכים לראות אם טורקיש תחזור לישראל, וכבר בימים הקרובים נדע אם היא תחזור, ואז נוכל לומר שחצינו את הרוביקון".

*** גילוי מלא: הכנס נערך בחסות אקרשטיין, כאף, רכבת ישראל, נתיבי ישראל ואגד ובהשתתפות נמל אשדוד ומקורות.