גלעד ריקלין: "אגד מספקת ביטחון תחבורתי למדינת ישראל"

בכנס תשתית לעתיד של גלובס תיאר מנכ"ל אגד, גלעד ריקלין, את השינוי שהתחולל באגד בעשור החולף • בנוסף לכך הוא ציין כי בתקופה זו פרשו לפנסיה 2,500 עובדים ולמעלה מרבע מהנסיעות של אגד מתבצע כיום באירופה • קרן קיסטון, המחזיקה כ-60% מהחברה, בדרך לעלות ל-78%

גלעד ריקלין, מנכ''ל אגד / צילום: תמר מצפי
גלעד ריקלין, מנכ''ל אגד / צילום: תמר מצפי

"אני מניח שכולכם מכירים את אגד גם ברמה הלאומית וברמה האישית, אבל אגד היא הרבה יותר מזה", כך פתח גלעד ריקלין, מנכ"ל אגד, את הרצאתו הבוקר (ב') בכנס תשתית לעתיד של גלובס. 

כנס תשתית לעתיד | רון חולדאי: "לא קיבלתי 'חלושס' בעניין החניה בתל אביב, מגיע לי צל״ש"
כנס תשתית לעתיד | אהוד דנוך: "בנייה מתועשת יכולה לחסוך 30% בזמן הבנייה" 

ריקלין תיאר כיצד החברה, שהוקמה ב-1933, פעלה במשך למעלה מ-80 שנים כמונופול. לדבריו, "היו תקופות יותר טובות ופחות טובות, אבל היינו מונופול וקיבלנו סובסידיה ממשלתית". ב-2015 נכנסה אגד לתהליך של שינוי, כאשר הממשלה החליטה על התייעלות אגרסיבית והורדת עלויות בהיקף משמעותי באגד. 

עוד החליטה הממשלה בעשור הקודם, כי אגד תצטרך לשנות את מבנה האגודה השיתופית למבנה של חברה עסקית, ולמכור חצי מהמניות לגורם פרטי. אגד אף נדרשה להעביר חלק מפעילותה למפעילים חיצוניים. "תחשבו על כל מי שהיו חברי אגודה וצריכים להתכונן עכשיו לשינוי גדול עם הרבה תחרות", אמר ריקלין. 

ריקלין תיאר את השינוי שהתחולל מאז באגד. "לגבי התייעלות, שיעור העובדים הוותיקים והיקרים יותר במצבת כח האדם ירד מ-63% ב-2015 ל-26% ב-2024. בתקופה הזו פרשו למעלה מ-2,500 עובדים לפנסיה". 

בנוסף, שיעור האוטובוסים החשמליים של אגד עלה באותה תקופה מ-2% מצי האוטובוסים ב-2021 ל-24% ב-2025. ריקלין הבטיח: "עד סוף השנה יהיו לנו 1,104 אוטובוסים חשמליים, הצי הגדול ביותר במזה"ת ובאירופה. בדימונה וכרמיאל כל האוטובוסים שלנו הם כבר חשמליים". 

התרחבות לשווקים חדשים

ריקלין תיאר גם את התרחבותה של אגד לשווקים חדשים. כך, אגד זכתה במכרז הקו האדום של הרכבת הקלה, והחברה שמפעילה את הקו "תבל" היא בבעלות אגד. לדבריו, מאז השקת הקו מציגה החברה נתונים איכותיים, ובהם 98% זמינות.

אגד אף הקימה חברות בנות, ובהן חברת "דרך אגד", המסיעה 6 מיליון נוסעים בירושלים, וחברת "אגד נדל"ן", המובילה עסקאות רכישה ואחראית לפיתוח הנדל"ן שבבעלות החברה. 

במישור הבינלאומי, ריקלין הציג נתונים ולפיהם ב-2023 רשמה אגד הכנסות בהיקף של מיליארד שקל וב-2024 עברה את הרף הזה כבר ברבעון השלישי. לדבריו, 28% מהקילומטרים שאגד מסיעה בהם הם באירופה. 

לצד זאת, רשת המוסכים שמפעילה אגד ראתה עלייה של 300% בהכנסות בחמש השנים האחרונות, תוך שהיא משרתת לא רק את צרכי החברה עצמה אלא גם לקוחות חוץ. חברת "אגד היסעים" אף נכנסה לתחומי פעילות חדשים עם הכנסות שיא ב-2024.

ריקלין תיאר את השינוי המבני שעברה אגד ואשר במסגרתו הפכה לחברה עסקית. קרן  קיסטון   זכתה בהליך התחרותי שנערך במסגרת השינוי ורכשה 60% מאגד לפי שווי של 5 מיליארד שקל. קיסטון צפויה להגדיל את אחזקותיה ל-78%. "בזמן הזה שמרנו על רמת שירות גבוהה - כולל מקום ראשון במדד השירות של משרד התחבורה לחציון הראשון של 2024 עם ציון של 83.85", סיפר ריקלין. 

השינויים הדרמטיים האלה עמדו למבחן ב-7 באוקטובר. "קיבלנו אז צו 8 להפעיל את התחבורה הציבורית בשעת חירום. באותה שבת התייצבו יותר מ-1,300 נהגים לסייע בהעברה של יחידות לוחמות ובפינוי תושבים". עוד תיאר ריקלין, כי במהלך המלחמה סיפקה אגד 1,850 הסעות לחיילים, הסעות לנתב"ג ושירותים נוספים. "הכל קרה כשבמקומות כמו קריית שמונה הדברים נעשים תחת אש". 

הניסיון שנצבר במלחמה הוביל להסקת מסקנות. לדברי ריקלין, "למדנו אז שלישראל יש צרכים ייחודיים - חוץ מביטחון צבאי, תזונתי ורפואי צריך גם ביטחון תחבורתי. בתחום זה נדרשת פריסה ארצית, גיוון בהון האנושי, תשתית לוגיסטית תומכת ועצמאית, תורת הפעלה לשעת חירום, יכולת היענות לדרישות של משרד הביטחון תוך רציפות תפקודית - והכל צריך להתבצע בטלפון אחד. סיפקנו את זה, אבל המדינה חייבת לספק ביטחון תחבורתי בשגרה ובחירום". 

גילוי מלא: הכנס נערך בחסות: אקרשטיין, כאף, רכבת ישראל, נתיבי ישראל, אגד ובהשתתפות: נמל אשדוד ומקורות.