התוכנית של מנכ"ל רכבת ישראל: "300 מיליון נוסעים ב-2040"

מנכ"ל רכבת ישראל משה זנה אמר בכנס תשתית לעתיד כי התכנון הוא "להכפיל את המסילות כך שב-2040 נהיה כבר עם 2,600 ק"מ מסילה ו-300 מיליון נוסעים" • זנה הכחיש כי יש מתח בינו לבין מנכ"ל נת"י, ואמר לגבי קו הרכבת משדרות כי: "בוחנים לעלות בשעות העומס לשתי רכבות בשעה"

משה (שיקו) זנה, מנכ''ל רכבת ישראל / צילום: תמר מצפי
משה (שיקו) זנה, מנכ''ל רכבת ישראל / צילום: תמר מצפי

משה (שיקו) זנה, מנכ"ל רכבת ישראל, שוחח עם אסף זגריזק, כתב התחבורה של גלובס, במסגרת כנס תשתית לעתיד שהתקיים היום (ב').


כנס תשתית לעתיד | נסים פרץ: "משבר העומס נמצא רק בתחילתו, ותוספת כבישים לא תפתור את הבעיה"
כנס תשתית לעתיד | גלעד ריקלין: "אגד מספקת ביטחון תחבורתי למדינת ישראל"
כנס תשתית לעתיד | רועי כחלון: "לא יכול להיות שמנכ"ל חברה ממשלתית לא יכול למנות את הסמנכ"לים שלו"

זנה פתח את דבריו בכך ש"אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה רכבתית". הוא הסביר את כוונתו כי יש  היום ההשקעה  של "67 מיליארד שקל בתשתיות רכבת ישראל, ועם כל הקיצוצים שעברנו, שרת התחבורה ומנכ"ל המשרד התעקשו לא לגעת בשקל מפרויקטי הרכבת. זו אמירה לדעתי".

מנכ"ל הרכבת הוסיף כי התכנון הוא "להכפיל את המסילות כך שב-2040 נהיה כבר עם 2,600 ק"מ מסילה. מבחינת נוסעים, נהיה עם 105 מיליון ב־2030 וב־2040 נהיה עם 300 מיליון. אלו לא מספרים הזויים, אלא מספרים שבעקבותיהם אנחנו עושים את תוכנית החומש. החלום - 30 דקות ברוטו מבאר שבע או מחיפה לתל אביב".

התכנון: שתי רכבות בשנה לנגב המערבי - מאוגוסט

זנה התייחס גם לביקורת על כך שיש רק רכבת אחת בשעה בקו המשרת את הנגב המערבי ושנפתח מחדש רק השבוע: "בתהליך התאוששות די מהיר אחרי 7 באוקטובר הצלחנו לפתוח את כל התחנות, למעט מקטע אחד שפיקוד דרום אסר על הפעלתו. רצינו להביא בשורה לנגב המערבי אבל משרד הביטחון לא אפשר. לשמחתי בסוף זה קרה. אכן כרגע יש רק רכבת אחת בשעה בקו הזה, אבל אנחנו בוחנים בשעות העומס לעלות לשתי רכבות בשעה. כשנסיים לחשמל באוגוסט הקרוב את כל האזור, יהיו שתי רכבות בשעה".

על ההחלטה המסתמנת להשקיע בזמן הקרוב רק בתשתית קיימת ולא בתשתיות חדשות לרכבת ישראל, אמר: "זו החלטה לא טובה לטעמי. רכבת ישראל עומדת על שלוש רגליים - נוסעים, מטענים ופיתוח תשתיות. פיתוח תשתיות זה העתיד של הרכבת ובלי זה אין עתיד. פרויקט רכבתי הוא 10 עד 15 או 17 שנים, אלו תהליכים מאוד ארוכים. אם רכבת ישראל לא תעשה את זה, לטעמי זה פחות טוב. לשמחתי יש לנו פרטנרים, נתיבי ישראל לדוגמא, ויחד אנחנו עובדים על אינטגרציה ועל חיבור פרויקטים. גם אם לא תמיד יש הסכמות".

בהקשר זה ענה גם על השמועות כי יחסי העבודה בינו לבין פרץ אינם טובים: "ניסים פרץ הוא חבר מהצבא, וכל השמועות הן בגדר 'קשקוש בצבע גוש'. אנחנו מסתדרים טוב, לפעמים לא מסכימים וזה נורמלי. אנחנו יושבים יחד וממשיכים לדון איך לעשות טוב למדינת ישראל".

 ***גילוי מלא: הכנס נערך בחסות: אקרשטיין, כאף, רכבת ישראל, נתיבי ישראל, אגד ובהשתתפות: נמל אשדוד ומקורות.