רועי כחלון: "לא יכול להיות שמנכ"ל חברה ממשלתית לא יכול למנות את הסמנכ"לים שלו"

מנהל רשות החברות הממשלתיות, בהופעה ראשונה מאז שנכנס לתפקיד, דיבר בכנס תשתית לעתיד של גלובס על התוכניות שהוא מוביל • הוא נגע בנושא עודפי הרווחים הלא מחולקים, היוזמה לקצוב את כהונת כל המנהלים בחברות הממשלתיות, ואילו חברות צריכות ללכת להפרטה • "צריך גמישות כמו במגזר הפרטי"

רועי כחלון, מנהל רשות החברות / צילום: תמר מצפי
רועי כחלון, מנהל רשות החברות / צילום: תמר מצפי

"שנת 2025 צפויה להיות שנת שיא בכל הנוגע לחלוקת דיבידנדים בחברות הממשלתיות, שצפויים להגיע ל-8 מיליארד שקל". כך אמר היום (ב') מנהל רשות החברות הממשלתיות, רועי כחלון, בהופעה ראשונה מאז שנכנס לתפקיד. את הדברים אמר כחלון בשיחה עם כתב התחבורה והתשתיות של גלובס אסף זגריזק, בכנס תשתית לעתיד.

כנס תשתית לעתיד | רון חולדאי: "לא קיבלתי 'חלושס' בעניין החניה בתל אביב, מגיע לי צל״ש"
כנס תשתית לעתיד | אלונה בר און: "בישראל יש בעיית נתונים ומידע. קשה לתקן את מה שלא יודעים לכמת"
כנס תשתית לעתיד | בכירי הענף על במה אחת

כחלון ציין, כי נכון להיום בקופות החברות הממשלתיות קיימים עודפי רווחים "תקועים", שנצברו ב-15-20 השנים האחרונות. "החברות מנסות להשקיע את העודפים בשוק ההון אבל זה לא התפקיד שלהן. הכסף צריך לעבור לקופת המדינה. יש חשב כללי שצריך לטפל בזה. קיים מדד פשוט - תשואה להון. בסוף הכספים האלה צריכים לשרת את האינטרסים של המדינה".

כחלון הזכיר כי בשנים האחרונות עזבו עשרות עובדים את רשות החברות הממשלתיות - כולל 10-15 עובדים שעזבו וחוזרים כעת מהמגזר הפרטי. "הרשות עוברת כרגע התחדשות. אני לא רוצה לקרוא לזה שיקום, אלא התחדשות. גם בחברות התחבורה, גם בקידום מיזוגים", אמר כחלון. לדבריו, "האוריינטציה היא עסקית. אנחנו מגבים את המנכ"לים שפועלים לפי יעדים עסקיים ברורים מאד. סיימנו ב-1 בינואר את הכנת היעדים ל-2025. אחת לרבעון נמדוד את המנכ"לים כמו שנהוג במגזר הפרטי".

השדרה הניהולית

"מנכ"לים בחברות ממשלתיות מתקשים להחליף את השדרה הניהולית. אתה נכנס לתפקיד ומגלה שאתה לא יכול להזיז אנשים"

גל עזיבות ברשות

"בשנים האחרונות עזבו עשרות עובדים את רשות החברות הממשלתיות - כולל 10־15 עובדים שעזבו וחוזרים כעת מהמגזר הפרטי" 

נבחרת הדירקטורים

"אני מכיר אנשים שהגיעו מהנבחרת וישבו בדירקטוריון בשביל הבורקסים. דירקטורים צריכים להיות אנשי מקצוע ולפעול לטובת החברה"

מיזוג גופי תחבורה

"חוצה לישראל תוכל להתמזג לנתיבי איילון. בסוף אין הצדקה לחפיפה בין שתי החברות. עלויות המטה של חוצה ישראל הן כיום 80 מיליון שקל"

הפרטת תע"א

"זה הזמן של התעשייה האווירית ללכת להנפקה. זה נכון שיש אתגרים שהם לא תלויים רק בנו, כמו מול משרד הביטחון, אבל הכול פתיר"

הפרטה והחלפת מנהלים

כחלון נקב בשמותיהן של החברות קצ"אא ונמל אשדוד כדוגמאות לחברות שבהן הגישה צריכה להתמקד ביעדים עסקיים כמו רווחיות ותשואה להון.

לדבריו, ישנה בעיה הנובעת מכך שמנכ"לים מתקשים להחליף את השדרה הניהולית בחברות שהם מנהלים. "אתה נכנס לתפקיד ומגלה שאתה לא יכול להזיז אנשים", אמר. כחלון הודיע, כי בכוונתו ליזום מהלך לקצובת כהונה של מנהלים בכל החברות הממשלתיות. לדבריו, "מנכ"ל יימדד לפי הביצועים שלו, אחת לרבעון. אם המנכ"ל לא יתפקד, הוא יוכל לזוז. תוך שלושה שבועות כל הדירקטוריונים של החברות הממשלתיות יתכנסו ותחול קציבת כהונה על כל המנהלים. מי שכבר 20 שנה בתפקיד נגיד לו תודה. אי אפשר לכהן 20 שנה ולצפות שהכל יהיה בסדר".

כחלון התייחס לתכנית להפריט חברות ממשלתיות נוספות, בדומה לנמל חיפה. לדבריו, "חברות ממשלתיות שפועלות בסביבה תחרותית לא יישארו ממשלתיות. בתעשייה האווירית זה הזמן ללכת להנפקה ולהפרטה מלאה, גם אם זה יתרחש בשני שלבים. זה נכון שיש אתגרים שהם לא תלויים רק בנו, לדוגמא - יש גם את משרד הבטחון - אבל הכל פתיר. אם הבעיה היא פעילויות מסווגות, אפשר להוציא אותן לחברה שתפעל באופן מסווג. עצם העובדה שהתעשייה האווירית היא חברה ממשלתית גורמת לנו להפסיד סינרגיה עם המגזר הפרטי. אפשר יהיה לייצר עוד תע"א ועוד רפאל".

הרפורמה של דודי אמסלם

בנושא נבחרת הדירקטורים בחברות הממשלתיות, כחלון התייחס לכך שמחר (ג') צפוי השר הממונה, דודי אמסלם, להציג רפורמה בנושא של הכשרות ומינוי דירקטורים. "יצא לי לעבוד עם אנשים שהגיעו מהנבחרת ועם כאלה שהגיעו לא מהנבחרת", אמר כחלון. "בסופו של דבר אנחנו צריכים אנשים טובים. אני מכיר אנשים שהגיעו מהנבחרת וישבו בדירקטוריון בשביל הבורקסים. דירקטורים צריכים להיות אנשי מקצוע ולפעול לטובת החברה, כולל בחירה של המנכ"ל הטוב ביותר לתפקיד".

בהקשר זה, כחלון תיאר כי בכוונת הרשות לאפשר למנכ"לים בחברות הממשלתיות לשפר את תהליך הבחירה של הסמנכ"לים בחברות. "קחו את הדוגמא של איתמר בן מאיר בנת"ע", אמר כחלון. "מאיר צריך לקבל את המפתחות ולהוביל את החברה. כך גם ברכבת". לדברי כחלון, הבעיה במצב הנוכחי היא ש"כל אחד מפחד שיזיזו לו את הגבינה. צריך גמישות כמו במגזר הפרטי. נדאג גם למענקים ראויים, סמכות ואחריות למנהלים צריכות להיות ביחד".

אתמול (א') נחשפה בגלובס תכניתה של רשות החברות הממשלתיות למזג בין חברת חוצה ישראל, האחראית על כביש 6, לבין חברת נתיבי איילון. בהקשר זה, כחלון אמר כי "חוצה לישראל תוכל להתמזג לנתיבי איילון. בסוף אין הצדקה לחפיפה. עליות המטה של חוצה ישראל הן כיום 80 מיליון שקל".

כחלון ציין כי תכנון התשתיות חייב להתבצע בצורה הוליסטית. "הייתי בדיון שהתקיים בדירקטוריון נת"ע. דיברנו שם על כך שאי אפשר להכין תשתיות בלי לראות את המעטפת. צריך שהרגולציה תשפר את ההשקעה בתשתיות". יו"רית נת"ע, מיה ליקוורניק, צפויה לסיים את כהונתה בעוד שלושה חודשים. לדברי כחלון, מדובר בתפקיד "המאתגר ביותר. השרים יצטרכו לעשות בחירה טובה ומקצועית. יש לנו כרגע 5 - 6 חברות שבהן ייבחרו יו"רים חדשים - בתעשייה אווירית קיים משבר עם היו"ר, בחברת נגה היו"ר מסיים קדנציה כפולה של 6 שנים והמדיניות שלנו היא רוטציה - לא הגיוני לכהן בקדנציה שלישית ורביעית". כחלון תיאר כי הרשות מובילה בדיקה לגבי כל סוגיות הממשל התאגידי, כולל הקשר בין ההנהלה לדירקטוריון.

"כשהגעתי לרשות היו כמה דוחות בדיקה שחיכו לפרסום. כך למשל לגבי דוח בנושא נמל אשדוד ב-5 השנים האחרונות. הדוחות האלה צריכים להתפרסם. מטרת הדוחות איננה לבוא למנהלים עם מצ'טות אלא לשפר את תהליכי העבודה, במיוחד בנושאים הכלכליים".

דיקטטורה של המשרד להגנת הסביבה

סוגיה בוערת נוספת שאליה התייחס כחלון היא דוח מבקר המדינה, אשר הצביע על כך שישראל נמצאת על סף פגיעה במשק הדלקים בגלל הגבלות שמחיל המשרד להגנת הסביבה על קצ"אא. מנגד, במשרד להגנת הסביבה טוענים כי הבעיה בהזרמת הנפט למפרץ אילת לא קשורה לתקנות הסביבתיות אלא למצב הבטחוני ולאיום החותי.

בהקשר זה, כחלון תקף בחריפות את המשרד להגנת הסביבה. "סיפור החותים ייפתר בדרך כזו או אחרת. אבל אסור לתת לדיקטטורה של המשרד להגנת הסביבה להמשיך ולהתקיים". לדבריו, "קצ"אא בסופו של דבר משנעת דלקים מאילת לאשקלון ומשפרת את הבטחון האנרגטי שלנו. לבוא ולהגיד שיש אפס תוספת סיכון זה מטורלל. בירדן, שני ק"מ ממול, אתה יכול לפרוק את כל הדלקים בלי רגולציה. אצלנו, במקום לעשות את הבדיקות הנכונות עושים מלחמת דת על הסביבה. אתה גם משלם המון כסף על כל ההגנות האלה ובסוף גם מונעים ממך את השינוע".

כחלון סיפר, כי הציע להשתמש ברווחי קצ"אא לטובת בניית בטחון אנרגטי - אך "לא היה עם מי לדבר" במשרד להגנת הסביבה. לדבריו, "לא חייבים שכל המאגרים יהיו באילת. עבדנו בנושא בשיתוף פעולה מוצלח עם משרדי האוצר וראש הממשלה, כי אם לא יהיו דלקים לא יהיה בטחון".

***גילוי מלא: הכנס נערך בחסות: אקרשטיין, כאף, רכבת ישראל, נתיבי ישראל, אגד ובהשתתפות: נמל אשדוד ומקורות.