חדשות רעות למניות? הנתון המדאיג מינואר והמשמעות לוול סטריט

תאוריית "אפקט הסנטימנט של ינואר" קובעת כי תשואת מדד S&P 500 בחודשים פברואר־דצמבר מושפעת מהשינוי במורל הצרכנים בחודש הראשון של השנה • לנוכח הירידה במדד האמון בחודש ינואר, ייתכן שכדאי להמתין עם פתיחת השמפניות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew
רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

חודש ינואר בשוק ההון נחשב באופן מסורתי לאחד החשובים ביותר בשנה הקלנדרית, כשיש הסבורים שהוא משקף ואף מכתיב את הסנטימנט של המשך השנה בשוק המניות. השנה, חודש ינואר ננעל בעלייה של 2.7% במדד הדגל האמריקאי S&P 500. על פניו, זו נראית בשורה חיובית לשווקים, כשעל פי הנתונים ההיסטוריים כאשר ינואר מסתיים בעליות, קיימת הסתברות גבוהה שהשנה כולה תסתכם במגמה חיובית.

בדיקת גלובס | כך ייצר מנהל ההשקעות הוותיק תשואה של יותר מ-80% בקרן הגידור שפתוחה לציבור
מנהל ההשקעות שמסמן שתי מניות ישראליות שהן "קנייה שזועקת לשמיים"

אולם קיים אינדיקטור נוסף שעשוי לצנן את האופטימיות בהקשר הזה. מדובר בתאוריה המכונה "אפקט הסנטימנט של ינואר", ולפיה קיימת קורלציה בין התשואות שיניב שוק המניות בחודשים פברואר עד דצמבר, לבין השינוי בסנטימנט הצרכנים של חודש ינואר, כפי שעולה ממדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן.

התאוריה מבוססת על מחקר סטטיסטי שפורסם בשנת 2018 על ידי שני פרופסורים לכלכלה, זונגדונג צ'ן מאוניברסיטת נורת'רן איווה ופיליפ דייוויס מאוניברסיטת טנסי, שהתבססו על מחקרים שונים שנעשו בתחום המימון ההתנהגותי, העוסקים בהשפעת גורמים פסיכולוגיים ומנטליים על החלטות ההשקעה בשווקים הפיננסיים.

לטענתם, כשהמורל הצרכני גבוה יותר בינואר מאשר בדצמבר, זה מעיד לרוב על אופטימיות בקרב המשקיעים ועשוי לגרום להם להקצות יותר כספים לנכסים מסוכנים, כמו מניות. לעומת זאת, ירידה במורל יכולה להצביע על זהירות רבה יותר, ולהוביל את המשקיעים למשוך כספים משוק המניות לטובת השקעות בטוחות וסולידיות יותר. עוד טענו השניים, כי הקצאת המניות של המשקיעים מתבצעת לרוב בפתיחת השנה הקלנדרית, ומשפיעה על האופן שבו יתרת ההשקעות שלהם ב־11 החודשים הבאים תנותב לשוק המניות.

על מנת למדוד את המורל הצרכני נעזרו עורכי המחקר, כאמור, במדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן, אחריו עקבו מאז שהושק ב־1978 ועד לשנת 2017. המדד נועד להעריך את תחושות הצרכנים כלפי מצב הכלכלה, הן ברמה האישית והן ברמה הכללית. המדד נבנה על בסיס סקר שנערך בקרב צרכנים אמריקאים, ומשקף את התחושות שלהם לגבי עתיד הכלכלה, האינפלציה ושוק העבודה. הוא מוצג בסקאלת ערכים שנעה בין 0 ל־100, כשערך גבוה מציין תחושת אמון חיובית יותר במצב הכלכלה.

מאז שפורסם המחקר, הפגין אפקט הסנטימנט של ינואר עקביות, כך על פי האתר הפיננסי מרקטווץ'. משנת 2017, בשנים שבהן מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן היה גבוה בינואר לעומת דצמבר שלפניו, התשואה הממוצעת של מדד S&P 500 בחודשים פברואר עד דצמבר באותן שנים עמדה על 16.1%, לעומת תשואה ממוצעת של 11.5% בשנים שמדד אמון הצרכנים היה נמוך יותר בינואר מאשר בחודש הקודם.

חשש ליציבות הכלכלה

ומה לגבי ינואר השנה? מהנתונים האחרונים שפורסמו בסוף החודש שעבר, עולה כי תוצאות המחקר מבשרות רעה לגבי המשך הסנטימנט בשנת 2025: מדד אמון הצרכנים ירד מ־74 נקודות בדצמבר 2024, ל־71.1 נקודות בינואר, לראשונה זה שישה חודשים, ירידה חדה של כ־4%. במקביל, הנתון אכזב את הציפיות המוקדמות שציפו כי יעמוד על 73.2 נקודות בינואר.

הירידה במדד נבעה מדאגות הצרכנים לגבי שוק העבודה, כאשר כ־47% מהם צופים שהאבטלה תעלה בשנה הקרובה לרמה הגבוהה ביותר מאז מגפת הקורונה. לצד זאת השתקף מהסקר חשש מעליית מחירים בשוק הסחורות, במקרה שהשינויים במדיניות הסחר שמקדם הממשל החדש של הנשיא דונלד טראמפ יצאו לפועל. גם הציפיות לאינפלציה מילאו תפקיד משמעותי החודש - כשהתייצבו על 3.3% השנה בעוד הציפיות ל־5 שנים נותרו על 3.2%. התייצבות זו מעידה על אופטימיות זהירה אך חושפת את החששות שיש לצרכנים ביחס ליציבות כלכלית לטווח ארוך יותר.

במקביל, רכישות הצרכנים של מוצרים בני קיימא ירדו מעט אך עדיין נותרו גבוהות בכ־30% בהשוואה לשישה חודשים האחרונים. על פי הערכות, הצרכנים ניסו לנצל את רמות המחירים הנוכחיות בחשש מעליית מחירים בעתיד.

אז האם השנה השמפניות יישארו במזווה? מוקדם עדיין לקבוע, אך ניסיון העבר מלמד כי המשקיעים עשויים להעדיף זהירות ולהסיט את כספיהם לנכסים בטוחים יותר.