לגלובס נודע שמשרד התחבורה צבר חוב של כמיליארד שקלים לקבלנים שביצעו עבורו עבודות, ונקבע שהם זכאים לתשלום, משום שתקציב המדינה הוא תקציב המשכי. "הקבלנים הם לא הבנק המממן של המדינה, מתעללים בנו", אומרים בהתאחדות הקבלנים.
● בלעדי | עד 3,700 אירו ללילה: השרה מירי רגב תלון בסוויטה יוקרתית במרוקו
● בלעדי | התקלה ברכבת הקלה שיצרה בור של 60 מיליון שקל והאיום ממשרד התחבורה
משרד התחבורה מבצע פרויקטי תשתית ברחבי הארץ באמצעות חברות התשתית הממשלתיות, שמתקשרות בחוזים מול קבלנים. קבלן שביצע את עבודתו נדרש להגיש חשבונית לחברת התשתית, שנבדקת על ידיה ועל ידי חברות בקרה חיצוניות. לאחר בדיקת החשבוניות הן מועברות למשרד התחבורה, והתשלום מבוצע מהמשרד לחברת התשתית וממנה אל הקבלן.
לפי חוק מוסר תשלומים נדרש לשלם בתחומי הנדסה ותשתיות בין 70 ל-85 יום לאחר מכן, אלא שמכסת התקציב שקיבל משרד התחבורה ממשרד האוצר בחודש האחרון הייתה נמוכה במיליארד שקלים מהמתוכנן. זאת בגלל העובדה שעדיין לא עבר תקציב מדינה, כך שהתקציב כרגע הוא תקציב המשכי, כלומר חלוקה של תקציב השנה הקודמת ב--12 עבור כל חודש. החלק ה-12 הוא מהתכנון, ולא מהביצוע, אבל בשנה האחרונה היו חריגות משמעותיות בגלל השלכות המלחמה, ונוצר פער. כך, קבלנים רבים קיבלו הודעה שיצטרכו להמשיך ולהמתין לכסף, שאולי יגיע בחודש הבא. אף שבמשרד האוצר מכחישים, גורמים בממשלה אישרו לגלובס את דבר החוב.
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: שלומי יוסף
גורם בממשלה אמר לגלובס, ש"ספקים פונים אלינו בדמעות שאין להם כסף לשלם משכורות, ובזמן הזה מירי רגב טסה לסוויטה במרוקו. קבלנים סובלים, אז מצופה היה לצמצם ולו במעט את ההוצאות האלו, אבל זה לא מעניין".
תחום התשתיות "חי" על תזרים, וזאת לנוכח סכומי העתק שמדובר בהם להקמת פרויקטים, עלויות המימון הגבוהות ושולי הרווח הקטנים יחסית בתחום, ולעיכוב בתשלומים עלולות להיות השלכות קשות.
סגן נשיא התאחדות הקבלנים, צביקה דוד, אמר לגלובס ש"קבלנים קורסים כי גם כשכבר מגיע כסף, הם מקבלים אותו בשיהוי רב; הסכום הגיע למיליארד שקל, אבל זה כבר דפוס, ולפני מספר שנים הגענו גם לסכום של 4 מיליארד שקל, ולקח חודשים עד שהמדינה שילמה".
לדבריו, "אף אחד לא מרוויח מזה, טוענים שזה בגלל התקציב ההמשכי, ואם היו אומרים שהקבלנים לא יקבלו חלק מהסכום והיו מדברים איתנו כשותפים, אז היינו יכולים לעשות מאמצים, אבל אף אחד לא מדבר איתנו ואנחנו צריכים לרוץ מחדר לחדר בממשלה, ומתעללים בנו כי חושבים שאנחנו בנק מממן של המדינה".
משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים / צילום: תמר מצפי
תגובות: "פועלים לצמצם את העיכוב"
לדבריו, מי שחשופים בעיקר להתנהלות הם קבלני משנה קטנים, שאין להם כיסים עמוקים. אבל לדבריו, "גם הקבלנים הגדולים לא מסתדרים, כי אלו סכומים גדולים. כל ענף התשתיות היום לצערנו, עם המשברים שאנחנו עוברים, בנוי על תזרים. בעבודה מול הממשלה הקבלנים רואים נקודת עוגן, כי כשקבלן מגיע לבנק ואומר שכסף אמור להיכנס מהמדינה, זה כסף שנחשב בטוח, אבל גם את האמון של הבנקים אנחנו מתחילים לאבד, כי כבר אי אפשר לסמוך על כסף של הממשלה. פרויקטים יתייקרו כי קבלנים יצטרכו לקחת מרווח ביטחון של המימון, כי אי אפשר לבנות על זה שכסף יגיע בזמן. אם זו הייתה פעם ראשונה ויחידה היינו עוברים את זה, אבל המצב הזה חוזר על עצמו כל הזמן".
ממשרד החשכ"ל נמסר, כי "לנוכח מגבלת התקציב ההמשכי, נדחו תשלומים מסוף ינואר במספר ימים, לתחילת פברואר. אין חובות לקבלנים".
ממשרד התחבורה נמסר: "חלו עיכובים בביצוע תשלומים לחלק מחברות התשתית של משרד התחבורה. חלק מתשלומי ינואר לחברות התשתית שולמו בתחילת חודש פברואר. המשרד התחבורה פועל מול האוצר לצמצם את העיכוב ככל הניתן".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.