אודות המוניטור
מדור "המוניטור" של גלובס ו"המרכז להעצמת האזרח" מנגיש לציבור מעקב אזרחי אחר יישום, או אי יישום, החלטות ממשלה וחקיקות, ומבוסס על עבודת חוקרי המרכז ומערכת גלובס. המרכז להעצמת האזרח (CECI) הוא עמותה הפועלת משנת 2003 ועוסקת ביכולות הביצוע של המגזר הציבורי. המדור מתפרסם פעם בשבועיים.
תחקיר: הדר יזרעלי ורועי חומרי
למקורות ולמתודולוגיה, חפשו "המוניטור" באתר גלובס ובאתר המרכז להעצמת האזרח: https://www.ceci.org.il
כך בדקנו
המרכז להעצמת האזרח הוא ארגון חברה אזרחית הפועל למען הגברת יכולת הביצוע במגזר הציבורי וחיזוק האמון בין הממשל לאזרחים. מיזם "המוניטור" היא האמצעי המרכזי עבור מטרה זו.
"המוניטור" מבצע מעקב וניטור אחר יישום החלטות ממשלה, לאור ערכי האחריותיות (Accountability) והשקיפות ובמטרה לטייב את עבודת הממשל בישראל, להצביע על הפער שבין ההצהרה וקביעת מדיניות הממשלה לבין ביצועה בפועל. מלבד הצגת תמונת יישום עדכנית של כל סעיפי ההחלטה האופרטיביים, תחקירני המוניטור, העוברים הכשרה מקיפה, מנתחים את החסמים והמאפשרים בכל החלטה, כלומר - מה היו הסיבות והתנאים שתרמו לביצוע או אי-ביצוע סעיפי ההחלטה השונים.
התחקיר מתבצע באמצעות קריאה במקורות גלויים כגון פרוטוקולים, מאגר החקיקה, דוחות ממשלתיים, דוחות מבקר המדינה וכדומה. לאחר מיצוי המקורות הראשוני, מתבצעת פנייה אל אנשי המקצוע בממשלה, ובחלק מהמקרים נערכת היוועצות עם שחקנים רלוונטיים נוספים כגון גופי חברה אזרחית, מושאי המדיניות ועוד.
דוח המוניטור כולל התייחסות לרקע, הנסיבות והאקלים הציבורי סביב קבלת ההחלטה, הצגת סטטוס יישום סעיפיה השונים, ניתוח המאפשרים והחסמים, סיכום ואינטגרציה של המידע וכן המלצות לייעול תהליכים והסרת חסמים.
כיצד נבחרות החלטות ממשלה למעקב?
■ החלטות בנושאים חברתיים וכלכליים, הנבחרות לאחר שיח ומיפוי מול גורמי ממשל, אקדמיה וחברה אזרחית.
■ החלטות ממשלה אופרטיביות - החלטות יישומיות.
■ החלטות אסטרטגיות - תקציב גבוה או השפעה נרחבת על אזרחי ישראל.
■ החלטות ממשלה מורכבות - בעלות פוטנציאל לחסמי ביצוע בשל מעורבות מספר משרדי ממשלה, תהליך ארוך וכדומה.
■ החלטות בשלות - עברה לפחות שנה מהרגע שהתקבלו בממשלה.
אמות-מידה למדידת יישום סעיפי ההחלטה
החלטות ממשלה כוללות בתוכן סעיפים ביצועיים מסוגים שונים - שינויי חקיקה, תקצוב, הקמת וועדות, ביצוע עבודת מטה ועוד. דוח המוניטור מביא את סטטוס היישום של כל אחד מסעיפי ההחלטה - יושם, לא יושם או יושם חלקית (לדוגמה - במקרה בו תקציב הוקצה אך לא מומש).
ניתוח חסמים ומאפשרים
המרכז להעצמת האזרח ביצע ניתוח ועיבוד נתונים של יותר מ-100 דוחות מוניטור לכדי מחקר כמותני המאפשר ראיית מאקרו על יכולת הממשלה ליישם את החלטותיה ואת התחייבויותיה לציבור. הניתוח העלה 13 מאפשרים ו-11 חסמים בדרך ליישום החלטות ממשלה. חסמים לדוגמה - היעדר לוח זמנים מחייב, קושי בביצוע התקשרויות, חוסר תיאום בין משרדי ממשלה ועוד. מאפשרים לדוגמה - צוות מתכלל, מנגנון ביקורת חיצונית, הגדרת מדדי תוצאה ועוד.
ניתוח המאפשרים והחסמים מסייע לקבל תמונת מצב רחבה מבוססת נתונים על אופן עבודת הממשלה ולהפיק המלצות כדי לבנות החלטות ממשלה ישימות ויעילות יותר למען הציבור בישראל.
בשבוע שעבר, משרד הבריאות הכריז בחגיגיות על כך שהוא "מפרסם לראשונה את ציוני בתי החולים במדד לשירות ואיכות במחלקות הפנימיות". שר הבריאות בירך, גורמים במשרד הסבירו ש"מדובר על צעד חשוב" וכלי התקשורת עטו על זהויות בתי החולים ה"מנצחים" וה"מפסידים".
● קישור לדוח המלא
אז למה אנחנו מטריחים אתכם עם זה? ובכן, מאחורי הנתונים ה"יבשים" הללו מסתתרת דרמה לא קטנה - שנכון לעכשיו מאיימת לשבש את העבודה במחלקות הפנימיות בבתי החולים כבר בשבועות הקרובים. במה מדובר?
- למה ההחלטות האזוריות של הממשלה נתקעות, ומה הפתרון?
- בדרך לצפון עוצרים בטבריה: האם עכשיו היא תצליח להשתקם?
- אומת הסטארט־אפ? אם הממשלה לא תפעל, התואר לא יחזיק מעמד
- רגע ההכרעה קרוב: האם הממשלה תצליח להיאבק בתופעת הזנות?
- מה מונע ממפרץ חיפה להתחזק כמטרופולין, ומה אפשר לעשות?
- הניסיון להציל את בית שמש מלמד את ישראל שיעור קריטי
- אחרי קיץ שובר שיאים: כך מנסה הממשלה להיאבק בשמש
- הסיוע למשרתי המילואים: מה המדינה הבטיחה ומה ניתן בפועל?
- הבטחות על הנייר: למה הממשלה לא מבצעת את ההחלטות שלה?
- מספר הסובלים מבעיות התמכרות הולך וגדל. האם המדינה ערוכה?
- שנתיים ל"תוכנית המיליון": איך נראית הגמילה מהרכב הפרטי?
- איך מטפלים בבירוקרטיה שעולה למשק עשרות מיליארדי שקלים?
- האתגר האסטרטגי השקט: איך מתמודדים עם הזדקנות האוכלוסייה?
- מהפכת הענן הממשלתי: הפוטנציאל אדיר, המימוש רחוק
- איפה הממשלה הייתה במלחמה? "המוניטור" במעקב מיוחד
- צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?
- פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד
- הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה
- המלחמה חושפת נשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?
- בבתי החולים בנגב ובגליל נלחמים על החיים, אבל החמצן הולך ואוזל
- שנים סבלנו מהמשבר במקצועות הבריאות. עכשיו הוא יחריף
- האוכלוסיות המיוחדות זקוקות לסיוע במיוחד עכשיו. האם הוא מגיע?
- המלחמה היא מבחן גורלי לרשויות המקומיות. איך הן עומדות בו?
- ענף הבנייה בשפל חסר תקדים, אך הממשלה מתקשה למצוא פתרונות
- החקלאות ניצבת בפני איום קיומי. מה הממשלה עושה בעניין?
- אף שמערכת החינוך קריטית כעת, קשה לה להתאושש מהכאוס
- רווחה תחת אש: כשפורץ משבר חסר תקדים, ואין מספיק כוח אדם
- כשלי פינוי התושבים במלחמה: מתברר שמדובר בבעיות כרוניות
- בעלי עסקים שממתינים לפיצוי? כך זה הסתיים במשברים הקודמים
- הכסף נתקע, המיגון לא הספיק: מה קרה להבטחות לחזק את עוטף עזה?
- הממשלה דורשת יעילות אנרגטית, מה קרה כשניסתה זאת בעצמה?
- הכסף נתקע, המיגון לא הספיק: מה קרה להבטחות לחזק את עוטף עזה?
- התחדשות עירונית: אחרי עשור של תכנונים, הגיע זמן המעשים
- מחסור בעובדים בהייטק? כך הממשלות התמודדו עם זה
- הממשלה ניסתה לצמצם את זיהום האוויר, אך המרחק מהיעד עדיין רב
- הרפורמה במשק החשמל: אחרי ציפייה ארוכה, התחרות החלה
- עושק האזרחים הוותיקים: המלאכה של הממשלה עוד מרובה
- רפורמת שטרום שינתה את ענף הבנקאות, אך התחרות עוד לא פה
- האוהלים של "המחאה החברתית" קופלו, אבל יוקר המחיה עדיין כאן
- השירות הציבורי משווע לרענון. אז למה המדינה לא עומדת ביעדים?
- המדינה התחייבה לייעל את המגזר הציבורי. אך כמעט דבר לא השתנה
- בממשלה מתלוננים על חוסר משילות אך ההבטחות לתקן נותרו על הנייר
הצג עוד לכל הכתבות
דעיכה של שלושים שנה
נתחיל מההתחלה. לאחר מערכת לחצים מצד האיגוד לרפואה פנימית בישראל, בפברואר 2019 מינה מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ועדה לשיפור הטיפול במערך האשפוז הפנימי, בראשות פרופ' רן טור־כספא.
למה צריכים ועדה מיוחדת רק למחלקות הפנימיות? "מערך האשפוז הפנימי ניצב בליבת מערך האשפוז במדינת ישראל, ועומד בראש סדר היום הלאומי", נכתב בדו"ח הוועדה. "האשפוז במחלקה הפנימית הינו מרכיב חשוב ביותר וקריטי בטיפול באדם החולה. המחלקה הפנימית היא ייחודית, מהווה את הבסיס המוצק של מערכת האשפוז בכל מרכז רפואי ואין לה תחליף".
מדור מס' 49: הוועדה לשיפור המחלקות הפנימיות | יולי 2019
שם ההחלטה: הוועדה לשיפור הטיפול במערך האשפוז הפנימי
המטרה במילים "רגילות": גיבוש המלצות לשיפור מערך המחלקות הפנימיות בבתי החולים
הסבר: לנוכח העומסים במחלקות הפנימיות ושחקית הצוותים העובדים, מונתה ועדה שתפקידה היה להמליץ על שינויים משמעותיים במערך האשפוז הפנימי.
גורם אחראי: משרד הבריאות ובתי החולים
בנוסף, ממשיך הדו"ח, "החטיבה הפנימית, בהיותה החטיבה הגדולה ביותר בכל בית חולים, נאלצת והתרגלה לקלוט אליה חולים מדיסציפלינות אחרות (אונקולוגיה, עור, נוירולוגיה, כירורגיה, המטואונקולוגיה ועוד) בשל מצוקת אשפוז באותן המחלקות, בנוסף כמובן לקבלת חולים מהמלר"ד. המחלקות הפנימיות קולטות גם חולים מהמחלקות לטיפול נמרץ: כללי, לב, ופנימי".
אבל הבעיה היא שלפי הוועדה, "בשלושת העשורים האחרונים ירדה קרנה של הרפואה הפנימית, והמחלקות הפנימיות נקלעו למשבר קשה. המחלקות הפנימיות מפסידות בתחרות על המשאב האנושי מול המקצועות שמציעים אתגר, עניין, יוקרה, תנאי עבודה נוחים, אפשרות לביצוע מחקר וקידום אקדמי, תפקידים ותנאי השתכרות טובים יותר. שכבת הרופאים הבכירים במחלקות הפנימיות בתפקידי מפתח הולכת ומצטמצמת".
זאת, דווקא כש"עם הזמן, נדרשת מיומנות בעיסוק ברפואה הפנימית יותר ויותר, שכן האוכלוסייה מזדקנת והתחלואה הופכת למורכבת יותר עקב ריבוי אבחנות במקביל, מחלות שמערבות מספר מערכות במקביל או ב'אפקט דומינו', וריבוי מספר התרופות בשימוש לאדם אחד".
מדדים מאחור
אם כן, ועדת טור־כספא הגישה את הדו"ח שלה הוגש בהמשך שנת 2019, והוא הציע שורת המלצות, בהן חיזוק כוח האדם במקצועות הרפואה והסיעוד, שדרוג התשתיות, איסור מוחלט על אשפוז בפרוזדורים, פיתוח שירותים בקהילה ותמרוץ קופות החולים לשיפור רצף הטיפול.
משרד הבריאות אימץ את המלצות ועדת טור־כספא, ובשנת 2022 החל בתקצוב מודל תמרוץ שיועד לעודד את בתי החולים לפעול ליישום ההמלצות הללו, במטרה להבטיח שיפור באיכות הטיפול, הפחתת העומסים ושמירה על כבוד המטופלים במערכת הבריאות. לשם כך, הוקצו קרוב ל־100 מיליון שקלים בכל אחת משלוש השנים הבאות.
איך התקציב חושב? אף על פי שהוועדה הציעה שמודל התקצוב ייבנה על בסיס מדדים, בשנים הראשונות הכספים הועברו אל בתי החולים רק על בסיס גודלם. רק בשנת 2024, הכספים הוקצו לבתי החולים על בסיס מדדים הנוגעים למחלקות הפנימיות שגובשו בשיתוף האיגוד לרפואה פנימית, בהתאם להמלצות ועדת טור־כספא.
עד כאן מינהלות. מה קרה בשטח?
לא מחכים למשרד
אף על פי שמשרד הבריאות חגג את פרסום המדדים התקדימי, היה מי שסירב לחכות וכבר לפני חודשים עמל על איסוף הנתונים. המרכז להעצמת האזרח בשיתוף איגוד הרפואה הפנימית בישראל, ערכו מחקר שבוחן את המצב הקיים במחלקות הפנימיות בישראל בהתייחס להמלצות ועדת טור־כספא.
במחקר נסקרו 56 מחלקות פנימיות, כמחצית מכלל המחלקות בבתי החולים השונים ברחבי הארץ, שנבחרו על ידי האיגוד כדי לספק מדגם מייצג של בתי החולים בישראל. איסוף המידע בוצע בעזרת סקר שנשלח למנהלי המחלקות ושיחות טלפוניות. הבחינה בוצעה על ידי השוואה בין נתוני המצב הקיים (בהתייחס לחודש יוני 2024) לבין המלצות דו"ח ועדת טור־כספא.
הממצאים, בקצרה, היו רחוקים מלהיות משביעי רצון. המחקר גילה שיש פער עמוק בין הפריפריה למרכז כמעט בכל היבט שנבדק. בנוסף, נמצא שהמלצות הוועדה מיושמות באיטיות, לא נעשה שימוש במדדים רלוונטיים ומרבית מהכספים המיועדים בכלל לא הגיעו למחלקות הפנימיות. וכעת לחדשות בהרחבה.
![](https://res.cloudinary.com/globes/image/upload/v1739441181/COT_Pic/cot18-19_a9phsz.png)
בין הפריפריה למרכז
ועדת טור־כספא קבעה ש"הסטנדרט האידיאלי" אליו שואפים הוא שהיקף המיטות במחלקות הפנימיות החדשות יעמוד על 38 מיטות, והצוות של מחלקה פנימית יפעל בהיקף של 16 רופאים, מתוכם לפחות 4 מומחים (מנהל מחלקה וסגנו ו־2 מומחים) ו־12 מתמחים. כלומר, הוועדה קבעה תקן של יחס של 0.42 רופאים למיטה - 42 רופאים על כל 100 מיטות.
כמה מחלקות עומדות בתקן הזה? מתוך 56 מחלקות שנבדקו, רק 15 - 27% - היחס בין מספר הרופאים למספר המיטות עומד על 0.42 ומעלה. כלומר, בכמעט שלושה רבעים (41 מתוך 56) מהמחלקות יש פחות מהתקן המומלץ על ידי הוועדה. מעבר לשיעור היישום הכללי הנמוך, בחינה מפורטת יותר של הממצאים חושפת את הפערים בין הפריפריה למרכז: בעוד שבמרכז ובירושלים 32% מהמחלקות עומדות בתקן, בדרום הנתון עומד על 11% בלבד ובצפון 26%.
היבט משמעותי אחר של הטיפול הוא האיזון בכוח האדם הרפואי. ועדת טור־כספא קבעה יחס של ארבעה מומחים ל־12 מתמחים, כלומר יחס של מומחה אחד על כל שלושה מתמחים. אומנם התקן הזה גובש טרם הפעלת מודל קיצור התורנויות ולא הביא בחשבון את צמצום שעות העבודה של המתמחים בבתי החולים בהם הופעל הפיילוט, אך עדיין אפשר להתחשב בו כנקודת ייחוס השוואתית טובה.
ובבחינה השוואתית כזאת, מתגלה שגם כאן יש הבדל בין מרכז הארץ לפריפריה: בעוד שבמרכז יש איזון טוב יותר בין מומחים למתמחים, בפריפריה מסתמכים בעיקר על מתמחים, מה שמוביל להזדמנויות מוגבלות להדרכה ולפיתוח מקצועי. כך, למשל, בבית החולים שיבא יש בערך 5 מומחים ו־12 מתמחים (בהתאם לתקן), אך בבית החולים זיו בצפת יש רק 2 מומחים ו־10 מתמחים.
לכן, נכתב במחקר, "בחינה של התפלגות כמות הרופאים מצביעה על תנאי הפתיחה המורכבים של המחלקות השונות. ניתוח מפורט יותר של הרכב כוח האדם בחלוקה של מומחים ומתמחים מנכיחה את עומק הפער הקיים בין הפריפריה למרכז.
"בביצוע סקירה של כמות המומחים והמתמחים בהשוואה לתקן לפי הגדרת טור־כספא, ניתן לראות כי בתי חולים במרכז נהנים מאיזון יחסי בין רופאים מומחים למתמחים, בעוד שבתי החולים בפריפריה נשענים בעיקר על מתמחים, מה שמעלה חשש לגבי איכות הטיפול הרפואי ואיכות הכשרת הרופאים באזורים אלו".
הפער גם קיים בחדרי טיפול מוגבר. לא זו בלבד שהמצב הכללי לא טוב, כאשר קרוב ל־40% מבתי החולים שנבדקו לא מאוישים באופן רציף על ידי איש צוות בעל הכשרה מתאימה - הנתון בצפון עגום אף יותר ועומד על 46%.
המשבר במקצועות הבריאות מערער את המחלקות הפנימיות
לפני שנה בדיוק, פרסמנו כאן את ממצאי המעקב שלנו אחר ההתמודדות הממשלתית עם משבר כוח האדם במקצועות הבריאות.
המונח "מקצועות הבריאות", נזכיר, מכוון לתחומי עיסוק מוגדרים המוסדרים בחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות. החוק כולל שמונה מקצועות בריאות, כאשר לענייננו, נתייחס בעיקר לשלושה מהם: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה וטיפול בהפרעות תקשורת (קלינאי תקשורת).
במשך שנים החריפה מצוקת כוח האדם במקצועות הבריאות במגזר הציבורי - שהוא המעסיק הגדול ביותר של בעלי המקצוע ממקצועות הבריאות. והסימנים הראו שהמצוקה הזאת צפויה רק ללכת ולהחמיר. כבר בשנת 2017, מבקר המדינה מצא שיש מחסור גדול בכוח האדם הטיפולי באותם מקצועות בריאות שהזכרנו. המחסור בכוח אדם הוביל, למשל, לזמני המתנה ממושכים לאבחונים ולטיפולים במכונים וביחידות להתפתחות הילד.
לכן, בשנת 2022 הממשלה החליטה על "תוכנית להתמודדות עם פערי כוח אדם במקצועות הבריאות". ממעקב המוניטור עולה שהתוכנית יושמה באופן חלקי בלבד - וגם זה באיחור של כמעט שנה וחצי. כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם, המשבר לא נפתר.
עם המצוקה הזאת אנחנו נפגשים עכשיו במחלקות הפנימיות. כפי שוועדת טור־כספא ציינה, העומס הפיזי והנפשי הכבד במחלקות הפנימיות מערב גם את "שאר מקצועות הרפואה, כגון: עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים, תזונאים קליניים ועוד - והנטל על כתפיהם גדל משנה לשנה".
אחת התופעות שראינו בתקצוב שניתן עבור המחלקות הפנימיות היא הסטת הכספים האלה למחלקות "רווחיות" יותר. אותו דבר קורה גם עם אנשי מקצועות הבריאות: במקום לעבוד במחלקות הפנימיות, לעתים חלקם מופנים לעבוד במחלקות אחרות. זה כמובן מגדיל את העומס במחלקות הפנימיות, מדרדר את השירות שמקבלים המטופלים - ויכול לעלות אפילו בחיי אדם.
ההכרזה על שביתה מצד איגוד מקצועות הבריאות מחברת את המשבר במחלקות הפנימיות עם המשבר במקצועות הבריאות. עכשיו צריך למצוא מישהו שיודע לפתור תרגיל של חיבור משברים בעלי מכנה משותף.
השביתה שעל הפרק
אם כן, מערך האשפוז הפנימי במערכת הבריאות בישראל מתמודד עם אתגרים משמעותיים, בהם עומס עבודה חריג, מחסור בכוח אדם רפואי וסיעודי, תשתיות מיושנות ושחיקה גבוהה בקרב צוותים. הראיה: כיום התפוסה במחלקות הפנימיות עומדת על למעלה מ־100%.
כבר בשנת 2019 דו"ח טור־כספא הציע שורת המלצות שמטרתן לשפר את המצב, כולל חיזוק תקני כוח האדם, שדרוג תשתיות, איסור על אשפוז בפרוזדורים ותמרוץ קופות החולים לשיפור רצף הטיפול לאחר השחרור מבתי החולים. המלצות אלה שבו ועלו עת הובילו המחלקות הפנימיות שנתיים מאוחר יותר את המאבק בקורונה והן נכונות גם היום כשם שהיו אז.
הפתרונות ידועים לכולם. קודם כל, יש לתגבר את כוח האדם הרפואי והסיעודי בפריפריה, על ידי הסטת המשאבים הנדרשים לצורך כך ועל ידי שינוי בסדרי העדיפויות הלאומיים. כמו כן, חשוב לשדרג את התשתיות ולתמרץ את קופות החולים לשפר את רצף הטיפול הקהילתי.
בנוסף, יש להקצות משאבים לשיפור הכשרת הצוותים, לעדכון תשתיות ולאיסור מוחלט על אשפוז בפרוזדורים. השקעה מתמשכת ויישום אפקטיבי של המלצות הדו"ח חיוניים להבטחת שירותי בריאות שוויוניים ואיכותיים בכל חלקי הארץ.
ואף על פי שהפתרונות נמצאים במערכת כבר כמה שנים, הנתונים שאנחנו חושפים כעת והנתונים שפרסם משרד הבריאות מעידים שהמשבר כבר כאן. הוועדה, למשל, המליצה על תקן מלא לפיזיותרפיסט בכל מחלקה, אך 75% ממנהלי המחלקות דיווחו כי הטיפול ניתן רק על פי קריאה. מה שכן חשוב לציין הוא ש־75% מהמחלקות עומדות בהמלצה לתקן מלא של עובד סוציאלי.
בנוגע לרוקחות קלינית, ל־40% מהמחלקות אין נגישות לרוקח קליני, אף שהמלצת הוועדה היא לרבע תקן לכל מחלקה. לעומת זאת, ל־95% מהמחלקות יש נגישות לתזונאית. נוכחות רוקח קליני חשובה במיוחד להפחתת סיכוני טעויות רפואיות שמובילות לאשפוזים חוזרים .
"שבע שנים עברו מאז המליצה ועדת טור־כספא על תקנים למקצועות הבריאות במחלקות הפנימיות בבתי החולים", כתב השבוע איגוד מקצועות הבריאות (שפועל תחת ההסתדרות). "לצערנו הרב, למעט בתי החולים של הכללית, לא ניתנו תקנים למקצועות הבריאות בבתי החולים הציבוריים והממשלתיים".
"אי לכך", הודיע האיגוד, "החל מ־1 במרץ 2025 תופסק העבודה במחלקות הפנימיות במערך הממשלתי ובציבורי הדסה ושערי צדק למעט מקרים נשימתיים דחופים. לא יבוצעו הערכות או ניוד ושיקום חולים, לא יינתנו שירותי תזונה, ריפוי בעיסוק וקלינאית תקשורת".
כפי שכתבה ועדת טור־כספא, "מצבן של המחלקות הפנימיות משליך באופן ישיר על כל אזרח, אשר הוא או קרובי משפחתו נזקקים לטיפול רפואי נאות". המשמעות: המחלקות הפנימיות דורשות טיפול דחוף.