צרפת שוקלת לתגבר את צבא לבנון, והסיבה שפוטין תומך בחמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: צרפת רואה בצבא לבנון גורם שיכול להרגיע את הרוחות במדינה, פוטין מרוצה מהשפעות מלחמת "חרבות ברזל", והמגעים בין חמאס ופת"ח, בתיווך סין, הגיעו למבוי סתום • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

כותרות העיתונים בעולם | מפקד צבא ארה"ב חשף: הסיבה שמלחמה עם חיזבאללה מסוכנת
תקציבי הביטחון של החברות בברית נאט"ו זינקו מסיבה עיקרית אחת
הגנה איראנית בעיראק - הנהגת חמאס מתכננת לעזוב את קטאר

1צרפת עשויה לתגבר את צבא לבנון

מערכת היחסים בין צרפת לבין ישראל נמצאת במשבר חמור, בגין פרשת הרחקת החברות הביטחוניות הישראליות מתערוכת יורוסאטורי היוקרתית. בד בבד, דווקא בתקופה שבה חיזבאללה משגר רקטות וכטב"מים לישראל מדי יום, באופן שמבהיר את חוסר האונים של צבא לבנון, צרפת מתכוונת לתמוך בפריסה צבאית של אותו צבא - עבור "הרגעת הרוחות".

בכיר צרפתי מסר לברייקינג דיפנס כי כדאי לדון באפשרות לפריסת לוחמים מצבא לבנון לצורך הפסקת חילופי האש. "שום דבר לא יקרה בלי אור ירוק פוליטי", ציין הבכיר. "(אך) אנחנו נדרשים להיות מוכנים לסייע להגברת הנוכחות של צבא לבנון בדרום לבנון, במטרה לסייע לביטחון של מדינת לבנון". "צרפת עומדת לצד צבא לבנון, ואנחנו חושבים על יישום יוזמות שונות", אמר הבכיר. "אנחנו תמיד תומכים בפתרון מדיני".

מאת אגנס חילו. מתוך "ברייקינג דיפנס". לקריאת הכתבה המלאה

2פוטין שבע רצון ממלחמת ישראל־חמאס

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מנצל את הניסיון שלו בתחום המודיעין והכרת נקודות תורפה של האויב כדי לפגוע ביריביו, ורואה במלחמה ברצועת עזה הזדמנות לערער את המערב. כך קובעת החוקרת ד"ר איבנה סטראדנר. פוטין תומך בחמאס כדי להחליש את ארה"ב, באמצעות ערעור ישראל.

נשיא רוסיה חושב כי באמצעות המלחמה הנוכחית, הוא יכול לשפר את השפעתו על המזרח התיכון, כשמנגד, עומד מה שמגדיר פוטין כ"מערכת הניאו־קולוניאלית המכוערת של היחסים הבין־לאומיים". החוקרת מציינת כי במוסקבה תופסים את המלחמה בתור עימות אימפריאליסטי שמוביל המערב.

אלכסנדר דוגין, דמות בולטת בתנועה הלאומנית הרוסית, רואה במלחמה ברצועת עזה כחלק ממאבק רחב בין רוסיה לבין מדינות המערב. הוא טוען כי באמצעות "הפרוקסי הישראלי", פועלות מדינות המערב נגד העולם המוסלמי. לכן, לפי משנתו, מדינות מוסלמיות נדרשות לראות במלחמה בין ישראל לבין חמאס חלק מקרב רחב יותר עבור סדר עולמי חדש.

מאת ד"ר איבנה סטראדנר, מתוך FDD (הקרן להגנה על דמוקרטיות). לקריאת הכתבה המלאה

3המגעים הפנים־פלסטיניים במבוי סתום

פגישת בכירי חמאס ופת"ח, במסגרת המגעים לפיוס ברשות הפלסטינית, שהייתה מתוכננת להתקיים החודש בסין, נדחתה למועד לא ידוע. זו הייתה צפויה להיות ישיבת המשך, לאחר שבתום פגישה קודמת, בתיווך שי ג'ינפינג ואנשיו, באפריל - הביעו חמאס ופת"ח רצון להתקדם. אולם כעת, ברור שיש שינוי - כאשר פת"ח וחמאס חוזרים להחליף האשמות בנושא.

מאז הפיכת חמאס ברצועת עזה ביוני 2007, שני הצדדים נמצאים בעימות, כשמעת לעת, יש שחקניות שונות שפועלות כדי לנסות לגשר בין הצדדים. האחרונה שבהן היא סין. בכיר חמאס באסם נעים, שנכח בפגישה הקודמת, טען בפני רויטרס כי פת"ח החליטו על דחייה עד להודעה חדשה. מנגד, דובר פת"ח, עבד אל־פתאח דאולה, טען כי הם לא דחו את הפגישה - אלא קיימו שיחות עם השגריר הסיני בנוגע לתאריך המוצע, בצל "ההסלמה בתוקפנות הישראלית ומורכבות האירועים".

מאת נידאל אל־מוגרבי ועלי סוואפטה. מתוך רויטרס. לקריאת הכתבה המלאה