כ-300 אלף לקוחות ניידו עד יום שני בשבוע שעבר את החשבון שלהם מחברת החשמל, בעקבות הרפורמה במקטע האספקה, שיצאה לדרך לפני חצי שנה, כך עולה מנתוני נגה - ניהול מערכת החשמל. קצב זה גדול פי שלושה מהציפיות, אך הוא גם יצר אתגרים תמוהים בהליך הניוד, חשש מהשלכות עליית תעריף החשמל ב-3.5% על החברות והערכות גורמים בשוק כי זו רק שאלה של זמן עד שמספר השחקניות הנוכחי יקטן - בעקבות סגירת פעילות או קונסולידציה.
● האוכלוסייה תגדל פי שלושה? ההזדמנויות ליזמים בשיקום הצפון
● התוכנית החדשה של עיריית תל אביב במתחם שלאורך רחוב קרליבך
הרפורמה אפשרה גם ללקוחות בעלי מוני חשמל בסיסיים, שאינם מאפשרים קריאה מרחוק, לנייד את חשבון החשמל שלהם. כל זאת, בעת שחברת החשמל אחראית על האצת התקנת המונים החכמים, כשכיום מספרם עומד על 1.3 מיליון מתוך 3.1 מיליון לקוחות החשמל בישראל. העסקאות עם הלקוחות הפרטיים מתבצעות על בסיס הנחה ביחס לתעריף החשמל הביתי (64.02 אגורות כולל מע"מ), שכולל את רכיב הייצור, רכיבי התשתית וניהול המערכת.
הרכיב היחיד שבו מתאפשר למספק לרכוש בהוזלה הוא רכיב הייצור, בזמן שתעריף התשתית משולם לחברת החשמל וניהול המערכת לנגה. אל האתגר הזה מתווסף היצע ייצור דל, וכאשר 2.8 מיליון לקוחות עדיין לא ניידו את חשבון החשמל שלהם, המספקים בתווך מתקשים למצוא מהיכן לרכוש חשמל במחיר כדאי.
רק תחנות כוח עם אסדרה מלפני עשור מורשות למכור חשמל ישירות למספקים, והן אינן כוללות, למשל, את התחנות שמכרה חברת החשמל בעקבות הרפורמה במשק החשמל (רמת חובב, חגית מזרח, אלון תבור ואשכול). אלו מעבירות אנרגיה לנגה, שמייצרת מעין "בורסה" של אנרגיה, שבה לטענת החברות נוצרים תעריפים טובים פחות. רשות החשמל אינה מתאימה את האסדרה הזו, אף שבעולם מעודדים יותר מגע ישיר בין מקטעי הייצור לאספקה - ופחות נוקטים את שיטת ה"בורסה".
עלייה במודעות הצרכנית לאפשרויות ההוזלה
עליית תעריף החשמל הגבירה את המודעות הצרכנית לאפשרות הקיימת להוזיל את חשבון החשמל החודשי. מובן שמבחינת הצרכן אפשרות זו מועילה אף יותר לאחר עליית התעריף, שכן הנחה נגזרת כעת מחשבון שהתעריף הראשוני בו גבוה יותר.
מנגד, את החברות זה מדאיג, כי עבורן העלויות עולות. אלו הן חלק מהסיבות לכך שלאחר עדכון תעריף החשמל, החליטו בזק ופזגז להקטין את גובה ההנחה הקבועה שמוצעת ללקוחות חדשים מ-7% ל-6%.
סוגיה נוספת היא החלטת רשות החשמל לבצע שימוע לשינוי דרסטי של העלויות. במכתב ששלחו הוט, פזגז, אמישראגז, אלקטרה פאוור, בזק ופרטנר, הן קבלו כי הרשות מציעה, בד בבד עם עליית תעריף החשמל, להעלות בפעימה אחת את עלויות תעריף ניהול המערכת בקרוב ל-50%, ואת עלויות תעריף רכיב הרשת המשתנה בממוצע של כ-14% לצורכי מתח נמוך.
"מעיון בשימוע מתקבל הרושם, כי הרשות לא שקלה את השפעת המוצע בו על מספקים וירטואליים בכלל ועל מגזר אספקת החשמל לצרכנים ביתיים בפרט", ביקרו בחברות.
"צריך לפתוח גם לתחנות קונבנציונליות"
בכיר בענף אומר לגלובס, כי רשות החשמל אינה צריכה לשנות תעריפים, לא לשנות רטרואקטיבית את כללי המשחק - וכן לאפשר להם לרכוש יותר חשמל מתחנות כוח. "בסוף, אין מספיק שדות סולאריים וצריך לפתוח גם לתחנות קונבציונליות. רשות החשמל מקדמת את זה לאט".
עמית פרגמנט, מנכ"ל שותפות לאספקת החשמל של אנלייט ואלקטרה פאוור, מסביר כי העלייה המשמעותית של סך התשלומים לשימושי הרשת ולמנהל המערכת פגע בחלק מהמספקים דרמטית. "עבור שחקנים בלי מקורות ייצור, זהו הפסד של 400-300 שקל בשנה מול לקוח פרטי. מדובר במגה-אירוע, לא משנה אם מדובר בשחקן גדול או קטן. בעקבות כך, רואים את השוק הולך אחורה עם הורדת הנחה או הורדת שיווק".
גורמים שונים בענף מציפים בעיה נוספת, שנובעת מתהליך הניוד של המונים הבסיסיים. חברת החשמל בעצמה לא מבצעת קריאת מונה בכל חודש. עבור הניוד של מונה בסיסי, הלקוח נדרש לצלם את המונה יומיים לפני סוף החודש. אם לא יעשה כן, הניוד לא יתבצע - אף שגם המספק הפרטי יחייב אותו על בסיס הערכת צריכה, ועם קריאת המונה בפועל מבצעים התאמה.
הסיטואציה הנוכחית תמוהה למדי, שהרי חברת החשמל מאפשרת ללקוחותיה באופן שוטף להזין ידנית את קריאת המונה כחלק מהפעילות השוטפת, אבל אין יכולת כזו בניוד. "בכל פעם יש מרדף להגיד ללקוח לצלם, תוך שהוא צריך להתחבר למערכת חברת החשמל עבור סדרת פעולות", מסביר פרגמנט. "היכולת להשפיע מוגבלת. על כן, מתקיימות שיחות עם הרגולטור לפישוט התהליך". בכיר נוסף באחת החברות מספר לגלובס כי רבע ממי שממלא אצלם את כל הפרטים, האשראי והתהליך, "נופל על צילום. גם למה צריך לתת ללקוחות רק יומיים? אם מישהו בחו"ל מה הוא אמור לעשות?".
הערכות: שחקניות יעזבו את המגזר הביתי
התוצאה של כלל האתגרים היא הערכות בכירים בענף בפני גלובס, כי עוד השנה נראה שחקניות מסוימות מבין שבע הקיימות עוזבות את המגזר הביתי. הם פורטים שלוש אפשרויות שעשויות לבוא לידי ביטוי: החל מ"הקטנת פרופיל" של שחקניות שכמעט לא ירגישו אותן, דרך מיזוגים בתוך הענף ועד לשחקניות שיחליטו לסגור את הפעילות.
המנכ"ל בפועל של נגה, שמעון (שיקי) פישר, מספר כי מתוך כ-300 אלף שניידו את חשבון החשמל שלהם - כ-141.1 אלף הם בעלי מונה בסיסי וכ-158.7 בעלי מונה חכם.
"אנו רואים במהלך החודשים האחרונים את ההבנה של הציבור לפתיחת תחרות אמיתית בין המספקים. מספק שייתן את השירות וההנחה הגדולים ביותר, יקבל את אמון הצרכנים, ומי שלא, הציבור יעזוב אותו ויעבור למספק אחר. סימן מעודד נוסף הוא, שעוד ועוד צרכנים לומדים לצרוך בצורה נכונה להם ונכונה למשק. צריכה נכונה של הצרכנים, תביא להגדלת היעילות במשק החשמל לצד החיסכון המשפחתי".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.