הנוסעים יחכו שרגב ונתניהו יגזרו סרט: לגלובס נודע שהאישורים הבטיחותיים לפתיחת הארכות הקו האדום בירושלים ניתנו כבר ביום חמישי, אבל האישור הסופי מטעם משרד התחבורה, שלרוב ניתן אוטומטית עם אישורי הבטיחות, מתעכב. גורמים בענף מסבירים שהסיבה לכך תמוהה במיוחד: כולם מחכים לטקס בהשתתפות שרת התחבורה מירי רגב וראש הממשלה בנימין נתניהו לפני ההפעלה של הקו.
● 8 שקלים לכיוון: מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בת"א ובירושלים עולה
● הסיבה התמוהה במיוחד שעומדת לסבך את הפרויקט הגדול בישראל
עבודות ההקמה בשטח הסתיימו די מזמן, גם נסיעות המבחן שגרמו להשבתת הקו כולו הסתיימו בהצלחה והאישורים הבטיחותיים ניתנו מטעם חברה גרמנית שעוסקת בהנפקת הרישיונות. במשרדי צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים, הגוף האחראי על הקמת הרכבות הקלות בבירה, נתלה שעון עצר ענק עד לפתיחה שתוכננה להתקיים ביום שלישי בבוקר - אבל כשהשעון התאפס הרכבות עדיין חנו במוסך והציבור עוד לא יכול להשתמש בהארכות הקו.
העבודות הושלמו, ומועד הפתיחה נדחה שוב ושוב
הקו האדום בירושלים נפתח לציבור בשנת 2011 והוא כולל 14 ק"מ של מסילה בין פסגת זאב בצפון הבירה ועד הר הרצל בדרום ודרך רחוב יפו במרכז העיר. בשנת 2009 אישרה הוועדה המחוזית בירושלים את הארכת הקו משדרות משה דיין בפסגת זאב עד לשכונת נווה יעקב עם ארבע תחנות חדשות, וכמה שנים מאוחר יותר אושרה גם התוכנית להארכת הקו מהר הרצל עד לבית החולים הדסה עין כרם, תוך הקמת שמונה תחנות נוספות. הפרויקט התעכב במשך שנים ארוכות בעקבות סכסוך בין המדינה ובין הזכיינית הקודמת, סיטיפס, עד שזו הוחלפה בזכיינית המורכבת מחברת שפיר הנדסה הישראלית ו־CAF הספרדית שהחלו את עבודות ההקמה ב־2021.

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Shutterstock
מאז, מועדי פתיחת הארכות הקו נדחו כמה פעמים. יולי 2023 היה מועד הפתיחה המקורי, ולאחר מכן סוכם תאריך חדש שנדחה אף הוא בגלל מלחמת חרבות ברזל. בהמשך הוערך שהקו ייפתח בסוף שנת 2024.
עם תחילת נסיעות ההרצה, במשרד התחבורה סברו שהקו ייפתח לנוסעים ב־21 בפברואר, יום שישי האחרון. ואכן, יום לפני כן האישורים הבטיחותיים - אלו שבתל אביב עיכבו את הפעלת הרכבת בחודשים ארוכים - התקבלו, והרכבת הירושלמית הייתה מוכנה להפעלה.
משרד התחבורה דרש עוד כמה השלמות ושעון העצר התעדכן ליום שלישי בבוקר, אלא שגם אז הרכבת שהעבודות עליה סוף סוף הסתיימו נשארה עומדת ריקה. במשרד מעוניינים לפתוח את ההארכות בטקס בהשתתפות השרה מירי רגב ורה"מ בנימין נתניהו, כך שבינתיים הנוסעים ותושבי העיר ימשיכו להמתין לפתיחת הקו עד לגזירת הסרט.
עיכובים חריגים גם בקווים האחרים בעיר
גם יתר הפרויקטים בבירה נקלעו לעיכובים. הקו הירוק בירושלים נדחה בשנה אחת לפחות תוך חילופי האשמות בין חברת מוריה העירונית ובין הזכיינית ביחס לטיב התכנון, תוך כדי התפרעויות של מיעוט מהחברה החרדית נגד הקמת הקו בבר אילן. כך יצא שהמקטעים לא נמסרו לזכיין, ואחרי איחור של יותר משנה עדיין לא ברור, באופן חריג למדי, מתי המקטע הזה יתחיל לפעול. המשטרה בינתיים מתקשה להגן על הציוד, והנזק שנגרם נאמד עד כה בכ־300 מיליון שקל.
בהקמת הקו הכחול בבירה זכו בספטמבר 2023 החברות דן ודניה סיבוס עם החברה הספרדית קומסה (COMSA) ועם פסה (PESA) הפולנית. לאחר תחילת המלחמה קומסה התקפלה מישראל בעקבות לחצים פוליטיים, וגם פסה נטשה את הפרויקט לאחר שזכתה בו. בינתיים, לנוכח התפרקות הקבוצה, גם הסגירה הפיננסית של הפרויקט (כלומר השגת המימון הבנקאי להקמתו) עדיין לא התקיימה והדד ליין נדחה ע"י המדינה לחודש הבא.
הקבוצה פעלה להכניס את החברה הדרום קוריאנית יונדאי לישראל במהלך שהיה שם קץ לשיתוף הפעולה עם חברות סיניות ומכניס שחקנים נוספים שיאתגרו את החברות האירופיות במחירים ובאיכות, אלא שבסופו של דבר המהלך לא הבשיל. כעת הקבוצה פועלת להכניס את חברת CRRC הסינית לפרויקט במקום הנוטשות, לאחר שזו נפסלה במכרזי ההקמה של הרכבת הקלה בגוש דן במה שנראה אז כסוף העידן הסיני בתחום התשתיות.
משרד התחבורה מסר בתגובה כי "בניגוד לטענתכם, דוח הבקר הבינ״ל מגרמניה אודות הפעלת הארכות הרק״ל הגיע רק הלילה. הדוח משתרע על פני כ-200 עמודים והתהליך הקבוע כולל ניתוח מעמיק של הדוח ומסקנותיו, לרבות ווידוא יישום מסקנות הדוח בפועל.
"באשר למועד, כמקובל בעולם, במערכת חדשה מבוצעת ההפעלה בימים בהם הביקושים נמוכים על מנת לוודא התחלת פעילות בטוחה ומדורגת. כך היה בכל אירועי ההפעלה עד כה בירושלים, ולפיכך נבחר יום שישי, כמועד הפעלה. אין כל מקום לפשרות בנושאי בטיחות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.