החברות הזרות חוזרות לטוס מנתב"ג ללונדון: צפי לירידת מחירים החל מיוני

החזרה של שתי חברות בריטיות גדולות לישראל - בריטיש איירווייס באפריל ואיזי ג'ט ביוני - פותחת לישראלים אפשרויות הגעה לאחת מהבירות האירופיות הפופולריות, שסבלה זמן רב מהיצע נמוך של טיסות • וגם אייר פראנס הודיעה על חזרתה לישראל החל מסוף השבוע

מטוסים של בריטיש איירווייס / צילום: Shutterstock
מטוסים של בריטיש איירווייס / צילום: Shutterstock

כבר זמן רב שהישראלים נתקלים בקשיים בניסיון להגיע ישירות ליעדים במערב אירופה. בין היעדים שבלטו במיוחד בהיבט זה הייתה הבירה האירופית הפופולרית לונדון. כעת, חזרתן של שתי חברות תעופה בריטיות צפויה לשנות את התמונה.

האמריקאית הראשונה שצפויה לחזור, וכמה יעלה לכם לטוס עם ארקיע לניו יורק
שלוש חברות תעופה מתכוונות לחזור בקרוב. האם המשבר מאחורינו?

השבוע הודיעה ענקית התעופה בריטיש איירווייס על חידוש הטיסות לישראל החל מ-5 באפריל 2025, באופן מדורג: תחילה תפעיל החברה שבע טיסות שבועיות בקו תל אביב-לונדון, וב-20 באפריל תגדיל את התדירות ל-14 טיסות שבועיות.

בשבוע שעבר הודיעה גם חברת הלואו קוסט הבריטית איזי ג'ט על חזרה בתחילת יוני, עם שמונה טיסות בשבוע ללונדון (לוטון).

גם וויזאייר, שהחזירה את טיסותיה מישראל ללונדון ב-15 בינואר, מסייעת להגדלת ההיצע, עם תוספת של ארבע טיסות שבועיות לבירה הבריטית. מדובר בסך-הכול בתוספת משמעותית של למעלה מ-20 טיסות שבועיות.

במשך למעלה משנה סבל הקו ללונדון מהיצע נמוך של טיסות, עם בלעדיות של חברות תעופה ישראליות שהתקשו לעמוד בביקושים. מעבר לפופולריות התיירותית של לונדון, בעיר נמצאת גם קהילה יהודית משמעותית, והיא מהווה יעד מרכזי לטיסות עסקיות, מה שתרם לשמירה על ביקושים יציבים גם במהלך המלחמה. באל על אף החליטו להקצות מושבים מיוחדים לאנשי עסקים בטיסות לעיר, במטרה לאפשר את המשך הפעילות העסקית החיונית לכלכלה הישראלית.

ירידה של 50% ללונדון

לפי נתוני רשות שדות התעופה, הממלכה המאוחדת דורגה במקום השמיני בין המדינות הפופולריות ביותר בקרב נוסעים מנתב"ג, כאשר 631,866 נוסעים טסו אליה במהלך השנה האחרונה - 4.55% מהיקף הנוסעים. מדובר בירידה של 50% כמעט לעומת השנה שעברה.

זוהי הירידה החדה ביותר מבין כל המדינות הממוקמות בעשירייה הראשונה. אחריה ברשימה נמצאת איטליה עם ירידה של 42%, גרמניה עם 40% וספרד עם 34%.

את הירידה ניתן להסביר בין היתר גם בירידה המשמעותית של היצע הטיסות ללונדון, שהביאה לעליית מחירים ולמחסור במושבים, לצד הסנטימנט האנטי-ישראלי בקרב מהגרים בממלכה ואזהרות המסע שחלו עליה במהלך השנה האחרונה.

דרן רוזובסקי, מנכ"ל lastminute.co.il, מסביר כי "מתחילת השנה אנו רואים עלייה הדרגתית בהזמנות, ישנה תחושת אופטימיות גוברת ושוב הופעה של חברות תעופה, מה שמעיד על חזרה לשגרה. לקוחות שהיו בספק, עברו למוד של הזמנות פעילות".

חברה נוספת שמפעילה בשגרה טיסות ללונדון היא וירג'ין אטלנטיק, שאמורה לשוב לישראל בסוף חודש אוקטובר 2025 על-פי הדיווח האחרון. למרות הקשר הישראלי של החברה - המנכ"ל שי וייס - עדיין לא התקבלה החלטה אם יחודשו הטיסות לארץ. החברה, שהשעתה את פעילותה בישראל מאז שהחלה המלחמה, נקבה במספר תאריכי חזרה לאורך השנה האחרונה, אלא שהמצב הביטחוני טרף את הקלפים בכל פעם מחדש.

מלבד המצב הביטחוני, וירג'ין אטלנטיק, כמו חברות תעופה נוספות, מתמודדת עם אתגרים הנובעים מזמינות של חלקי חילוף למנועי רולס רויס טרנט 1000, המותאמים למטוסי הבואינג 787-9 בשימוש החברה, ובהתאם לכך היא נדרשת לבצע שינויים בלוח הטיסות לשנת 2025, לא רק לישראל, ודוחה את תחילת הפעילות ביעד חדש שתכננה להפעיל אליו טיסות (אקרה, בירת גאנה).

"למרות שלונדון עדיין יקרה יחסית, במיוחד ללא טיסות של וירג'ין, היא צפויה לשוב ולהיות אחד היעדים המובילים למטיילים ישראלים, עם ציפיות גבוהות לחזרתן של חברות התעופה הגדולות. לפני המלחמה הייתה יציבות רבה יותר במספר הטיסות ודרישה גבוהה לנופש ולתיירות מישראל לאירופה. כיום המצב הביטחוני משפיע על הביקוש, ויש ירידה בטיסות מסוימות, אך יחד עם זאת אנחנו עדים להתאמות של חברות התעופה, והציבור שנמצא עדיין מעוניין בטיסות", מוסיף רוזובסקי.

ומה יקרה למחירים?

לפי נתוני חברת lastminute.co.il, עם חזרתה של בריטיש איירווייס לשוק הישראלי בחודש אפריל, הידוע כתקופה של ביקוש גבוה בשל חג הפסח והחופשים ממערכת החינוך, בוויזאייר המחיר ההתחלתי יהיה 480 דולר, ובבריטיש איירווייס המחיר ההתחלתי עומד על כ-480 דולר. עם הצטרפות איזי ג'ט בתחילת יוני, המחיר ההתחלתי צפוי לרדת באופן משמעותי לכ-350 דולר.

לפי התמחור הנהוג בענף התעופה, מחיר המושב מושפע מהיצע וביקוש: ככל שחברת תעופה פועלת זמן רב יותר בשוק, כך המושבים מתמלאים מהר יותר, מה שמעלה את המחירים. במקרה של אל על וישראייר, סביר שהמחירים מושפעים מכך שישראלים כבר התחילו להזמין כרטיסים, בניגוד לחברות שחזרו לאחרונה לשוק ומציעות מושבים במחירי מינימום.

בנוסף, בתאריכי ביקוש גבוהים, חגים או בסופי שבוע, כאשר ההיצע קטן וחברות תעופה ישראליות נמצאות בחופשה, חברות זרות נוטות להעלות מחירים באופן משמעותי. כך למשל מצאנו טיסה של בריטיש איירווייס בעיצומו של חג הפסח בלמעלה מ-1,500 דולר.

גם פריז מתקרבת

שתי חברות משמעותיות נוספות שחוזרות לישראל יגדילו את תדירות הטיסות לפריז עוד לפני תחילת פברואר. לאחר חודשים של השעיה בעקבות המצב הביטחוני, אייר פראנס הודיעה רשמית על חידוש הפעילות בישראל, לאחר השהיית הטיסות שהחלה בסוף ספטמבר. הטיסות לנתב"ג יחודשו מ-25 בינואר 2025. החברה תפעיל שבע טיסות שבועיות במטוסי איירבוס A350-900.

כמו כן, לפי דיווח באתר Aviation Week, חברת טראנסוויה, חברת הלואו קוסט מבית קבוצת אייר פראנס-KLM, תחדש את טיסותיה בקו תל אביב-פריז החל מ-27 בינואר 2025.

יעדים נוספים באירופה, בהם אמסטרדם, ציריך, בריסל וז'נבה, הפכו לנגישים פחות עבור הישראלים בשנה האחרונה, עם מיעוט טיסות ישירות ובלעדיות של חברות ישראליות. עם חזרתה המתוכננת בתחילת חודש פברואר של לופטהנזה - קבוצת התעופה הגדולה בעולם הכוללת חמש חברות משמעותיות - יתווספו שבע טיסות שבועיות לפרנקפורט ושבע טיסות שבועיות למינכן באמצעות חברת לופטהנזה; סוויס תפעיל שבע טיסות שבועיות לציריך, אוסטריאן איירליינס תפעיל שבע טיסות שבועיות לוינה, בראסלס תציע שלוש טיסות שבועיות לבריסל, ויורווינגס תפעיל שתי טיסות שבועיות לדיסלדורף.

במקביל, ITA Airways האיטלקית, המיועדת להצטרף לקבוצת לופטהנזה לאחר רכישת 41% ממניותיה, תחדש את טיסותיה לרומא עם שבע טיסות שבועיות. בנוסף, איזי ג'ט תפעיל טיסות בין היתר גם ליעדים נוספים, בהם שש טיסות שבועיות לז'נבה, לאמסטרדם ולמילאנו, וארבע טיסות שבועיות לברלין, לבאזל ולניס.