"עיקרון ההחלפה", "שטיסל 2", "לצבי יש בעיה", "מטומטמת", "תאג"ד", "צומת מילר", "פצועים בראש 2", "מסובך", "האחיות המוצלחות שלי", "הצורף", "אורי ואלה" - זוהי רשימה חלקית של הפקות המקור ששודרו ב-2016, והרשימה הזו מתארכת אם כוללים גם סדרות נוער, עונות חדשות שיעלו השנה וסדרות ששודרו בשלהי 2015.
חלק מהסדרות ברשימה הזו מצוינות (אחת מהן היא יצירת מופת של ממש), אחרות מהוות בידור בלתי מזיק, כמה מהן מפוספסות ועל מקצתן אפשר לומר בזהירות שיש מחלוקת. אבל דבר אחד בטוח: כולן מושקעות מאוד, אף לא אחת מהן נעשתה כלאחר יד או כדי לסמן וי. וזה משמעותי, כי השקעה בהפקות מקור זה משהו שנכפה על חברות הכבלים והלוויין, ועל הערוצים המסחריים - סוג של כאב ראש שלפעמים, בוודאי בשנים הראשונות, גם בא לידי ביטוי באיכות ההפקות עצמן.
היום הדברים נראים לגמרי אחרת, ויותר מזה, במקרה של הוט, הפקות המקור הפכו לאחד היתרונות הבודדים, אם לא היחידי, בתחרות מול yes (גם לאחרונה יש הפקות מקור מוצלחות, אבל קשה לדמיין מנויים שמצטרפים לשירות כדי לצפות בהן - משהו שכן אפשר להניח לגבי הוט).
החוק להשקעה בהפקות מקור (שקובע כי על חברות הכבלים והלוויין להשקיע בין 8% ל-12% מתקציבן בהפקות אלו) הוא אחד הנושאים הנפיצים ביותר מדי שנה, מפני שהוא מאגד תחתיו לא רק את הגופים המשדרים ואת חברות ההפקה, אלא גם את היוצרים ואת התעשייה המקומית, שממילא לא זוכה לתמיכה גדולה בישראל. מסקנות ועדת פילבר, שהוגשו באמצע 2016, דיברו דווקא על הקלות במחויבות הזו, ובאופן אירוני, דווקא בשנה הזו עלתה קרנן של הפקות המקור ביתר שאת. כדאי לקרוא את דוחות הוועדה, מפני שהם מראים עד כמה כל העסק הזה מורכב - בעיקר לאור העובדה הבסיסית שהגוף המשדר צריך להיות גם הגוף המפיק.
עם כניסתן לתמונה של שירותי און-דימנד כמו נטפליקס ואמזון (אצלנו סלקום TV קצת מזכירה את המודל הזה) זה הולך להיות מורכב עוד יותר: האיחוד האירופי כבר הכריח את נטפליקס להשקיע בהפקות מקור במדינות שבהן השירות פועל. בחלק מהמדינות (צרפת, למשל) נטפליקס מיהרה ליצור סדרות כלאחר יד, והתוצאה הייתה כישלונות טלוויזיוניים כמו הסדרה "מרסיי"; בחלק אחר (ברזיל, למשל) התוצאה דווקא הייתה טובה, כמו הסדרה "שלושה אחוז" המצוינת.
האם זה אומר שבקרוב נטפליקס - או קרוב יותר: סלקום TV - תיאלצנה ליצור גם בישראל? זה כבר עניין למועצת הכבלים והלוויין, שגם כך צריכה להתמודד עם תפוח האדמה הלוהט הזה. אבל אם לשפוט על פי איכות הדרמה הישראלית בטלוויזיה בשנים האחרונות - הרבה טוב יכול לצאת מזה.
מיקי לוי