לפעמים עדיף להפסיד
קריאת מפת הפארמה הגלובלית תגלה להערכתנו שהעסקה שטבע לא עשתה - תשתלם לה
ההיסטוריה של שוק ההון הישראלי רצופה בדוגמאות לכך שלא תמיד טוב לנצח במכרז על נכסים או חברות. במקרה של טבע, אנו סבורים שאמנם גלומים במרק נכסים שהיו עשויים להאיץ את הצמיחה בפעילות טבע ולחזק את אחיזתה במספר שווקים, אבל ההפסד הוא לא בהכרח רע לחברה.
התפתחות של קבוצה חזקה של חברות גלובליות בתחום הגנרי עשויה להוות מנוע חשוב להתפתחות התעשייה מחוץ לארה"ב, וזאת בתקופה שבה הביקוש למוצרים גנריים בעולם, נמצאת במגמת עליה מתמדת ומשמעותית.
אחד ממנועי הצמיחה החשובים לשוק הפארמה בכלל ,ולשוק הגנרי בפרט, הוא צמיחת התחום מחוץ לארה"ב. במרבית השווקים מחוץ לארה"ב, השוק הגנרי - בדומה לשוק התרופות המקוריות - הוא שוק ממותג. כלומר, לא ניתן לרכוש תחליף גנרי אלא אם כן הרופא מכיר את המותג ונותן אותו כמרשם לחולה.
העובדה שהרופא חייב להכיר את המותג, מחייבת קיומו של מערך שיווק מפותח: גדול, מתמחה ויקר. העובדה שהמוצרים ממותגים ושהשיווק יקר, כמו גם העובדה שבמקרים רבים מחירי התרופות נמצאים תחת רגולציה ואינם נקבעים על ידי כוחות השוק, גרמו לכך שהשוק הגנרי מחוץ לארה"ב התפתח בקצב איטי ובהיקף קטן, ביחס לשוק הגנרי האמריקאי. הבדל חשוב נוסף הוא בהיקף הבזבוז שקיים במערכת, במקומות שבהם יש הכרח במערך שיווק ישיר לרופא.
במרבית המדינות, בדומה לישראל, התפתחו חברות שיווק מקומיות שעסקו הן בייצור והן שיווק של מוצרים גנריים הן בשיווק מוצרים רפואיים של יצרנים שונים; והן בניסיונות לפתח מותגים ותרופות מקוריות.
כחלק מתהליך הקונסולידציה והתבגרות הענף, מרבית החברות האלה נרכשו בשנים האחרונות על-ידי סנדוז, טבע, אקטוויס ו-Barr. והנה, גם Mylan מצטרפת לקבוצה הגלובלית המובילה (החברות ההודיות - למרות מסע הרכש באירופה - עדיין ניצבות בשורה השנייה).
העובדה שיש חברות גלובליות, בעלות מחזורי מכירות של מיליארדי דולרים, בעלות מערכי ייצור אמינים ומנוסים, בעלות ידע וניסיון נצבר ברישום, אישור ושיווק סל גדול של מוצרים רפואיים, מחזקת דרמטית את יכולת השוק הגנרי הגלובלי להתפתח.
השווקים הבולטים שנמצאים בתהליך שינוי הם השוק הגרמני על 82 מליון תושביו והשוק היפאני על 125 מליון תושביו. בשני שווקים אלו, אף כי מרשמים גנריים נפוצים מאוד, השוק הגנרי סובל מהגיבנת המוכתבת על-ידי הרגולציה ומנגנון ניהול השוק במדינות אלו.
התפתחות והבשלת צד ההיצע, על ידי התפתחות קבוצת חברות מובילה, עשויה להוות קטליזטור לשינויים הנדרשים בשוק. אלה יתרמו להמשך הצמיחה בענף ומתוך כך להמשך הצמיחה של החברות המובילות בו, וטבע - נכון להיום - בראשן.