הדפוס חי ובועט
בני לנדא, האיש שכנראה המציא את המושג דפוס דיגיטלי והפך אותו מחזון למציאות, יכול להיות מאוד מסופק מהשנה האחרונה. 2016 הייתה השנה שבה החברה השנייה שלו אחרי אינדיגו, לנדא דיגיטל פרינטינג (Landa Digital Printing) הוכיחה מסחרית את יכולותיה הטכנולוגיות אחרי 14 שנות פיתוח. בעקבות תערוכת דרופה (drupa) שנערכה במאי האחרון, תערוכה שמתקיימת מדי ארבע שנים והיא המובילה בעולם לפתרונות דפוס, קיבלה החברה - שכבר מוערכת לפי שווי של מיליארד דולר - הזמנות בשווי של מעל 450 מיליון אירו למכונות שפיתחה, ואת הראשונות תתחיל לספק בשנה הבאה.
את לנדא דיגיטל פרינטינג הקים לנדא רגע אחרי שמכר את אינדיגו ל-HP. הוא עצמו השקיע בחברה, לפי הערכות, 40 מיליון דולר, ולפני כשנתיים הכניס לראשונה כמשקיע חיצוני את קבוצת Altana הגרמנית שהזרימה 100 מיליון אירו לפי שווי מוערך של 800 מיליון עד 1 מיליארד דולר. ייתכן שלאור הפריצה המסחרית שלה, החברה שווה כעת יותר, "על הנייר" כמובן.
לנדא דיגיטל פרינטינג מנסה לייצר פתרון עבור החלק העיקרי של תעשיית הדפוס בכללותה: זו שנעה בין הצורך להדפיס בין 1,000 עותקים עד 10,000 עותקים, אך אינה מצליחה להרוויח על הדפסות בטווח זה, מכיוון שהדפוס הדיגיטלי יעיל בהדפסות קצרות, ואילו הדפוס הקונבנציונלי (לא דיגיטלי) יעיל בהדפסות ארוכות. לפי לנדא, התשובה לבעיה זו היא ננו-גרפיקה (Nanography), טכנולוגיית ננו עבור דפוס. ננו-מטר זו יחידת מידה השווה לביליונית המטר, וזה אומר קטן. מאוד קטן. לנדא פיתח דיו שגודל חלקיקיו קטן מגודלו של חיידק, דהיינו גודל מיקרוסקופי, וראש דיו שמסוגל לנצל תכונה זו כדי להדפיס על כל חומר - החל בדף, דרך עץ וכלה במתכת - ולהפיק הדפסות חדות ובעלות עושר גוונים שאף מכונת דפוס לא אפשרה עד כה. מעבר לחדשנות הטכנולוגית, הדפסות בשיטת ננו-גרפיקה הן הרבה יותר חסכוניות מדפוס דיגיטלי או קונבנציונלי רגיל, והן עמידות יותר בגלל פיגמנט הצבע של הדיו שגודלו נע בין 1 עד 100 ננו-מטר.
ארבע המכונות שפיתחה עד כה החברה פונות לשלושה שווקים שונים: קרטונים מתקפלים (כמו אריזת קורנפלקס); דפוס מסחרי (כמו קטלוגים, כרטיסי ביקור, ספרים, חוברות), ואריזות גמישות (כמו שקיות של חטיפים). תעשיית הדפוס כולה מנסה להקטין כמה שיותר את הקוטר של פיגמנט הדיו מכיוון שככל שהפיגמנט קטן יותר, הוא פחות סותם את החורים במזרקי הדיו ובולע את האור בצורה יעילה יותר. כרגע יש חברות שכבר הצליחו למזער את הקוטר לכמה מאות בודדות של ננו-מטר, אך לנדא דיגיטל פרינטינג כבר הצליחה להקטינו לכמה עשרות של ננו-מטר, וכאן טמונה המהפכה שהחברה מנסה להוביל.
כתבה: טלי ציפורי