טלטלה באוויר
שנה מטלטלת עברה על מנכ"ל אל על, דוד מימון, שנכנס לתפקידו במארס 2014. מחד, שנה שבה המשיכה מניית אל על לספק תשואות גבוהות והחברה הציגה תוצאות חיוביות, ומאידך שנה טעונה בגלל שיבושים רבים בטיסות בעקבות סכסוך ההנהלה עם ועד טייסיה.
בתחילת השנה התבשרנו על הסכם ותום הסכסוך - אלא שההסכם הזה החזיק זמן קצר בלבד. דיונים סוערים במשרדי ההסתדרות והאשמות הדדיות בכלי התקשורת - וגם בוועדת הכלכלה של הכנסת - לא הרגיעו את הרוחות עד אשר בהתערבות הסתדרות העובדים הכללית הושג בנובמבר הסכם, שקובע בין היתר, העלאת שכר לטייסים בשיעור של 8.75%, כפועל יוצא של מהלכי התייעלות מצדם. עוד כולל ההסכם שיפור תנאיהם של העובדים הזמניים באל על, שמהווים כיום 40% מסך עובדי החברה.
הסכסוך המתוקשר בא לידי ביטוי גם בדוחות הכספיים של החברה. דוחות הרבעון השלישי של החברה הציגו צניחה של 25% ברווח הנקי של אל על ל-70 מיליון דולר. וזאת, למרות הירידה בהוצאות הדלק בעקבות ירידת מחירי הנפט. באל על מייחסים את סיכום הרבעון להוצאות תפעול גבוהות בעקבות שיבושי הטיסות. בעקבות פרסום הדוחות הגיבה מניית אל על בירידה חדה, אולם עדיין, בשלוש השנים האחרונות היא מספקת תשואה שמגיעה לכ-630% והחברה נסחרת בשווי של כ-1.6 מיליארד שקל. עם זאת, נזכיר שביצועי החברה מושפעים בעיקר ממחירי הדלק הזולים בעקבות השפל במחירי הנפט בעולם בשנים האחרונות. מימון גם יכול לרשום לזכותו השנה גם את תוכנית ההצטיידות של אל על - רכישת וחכירת 15 מטוסי בואינג 787 דרימליינר בהיקף של 1.25 מיליארד דולר.
צריך להעריך את מימון על כך שהחליט לצאת למאבק בוועד הטייסים החזק, אך עם זאת יש לזכור שמדובר במהלך מסוכן. האם הסכסוך המתמשך, שפגע באלפי נוסעים - ישראלים ותיירים - יעלה לאל על בירידה בהיקף הנוסעים? ימים יגידו. עד סוף אוקטובר טסו השנה עם אל על כמעט 4.8 מיליון נוסעים - עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
סכסוך העבודה בא בתקופה לא פשוטה. השמיים ממשיכים להיפתח בתחרות על יעדים שעד כה הייתה לאל על בלעדיות בטיסות ישירות אליהם - בעיקר במזרח הרחוק. מימון אמר השנה בראיון ל"גלובס" כי "הרבה גורמים ניבאו רעות לאל על עם פתיחת השמיים ואני חושב שהוכחנו היום, שלוש שנים אחרי, שאנו יכולים להתמודד".
כתבה: מיכל רז-חיימוביץ'