תו של הצלחה
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, נהנה ב-2016 משנה נוספת שבה הוא הלך וביסס את מעמדו כמנכ"ל מוערך של רשת השיווק הגדולה בישראל. שופרסל החלה השנה לקטוף את פירות התוכנית האסטרטגית לרשת, שהתווה אברכהן. כך, בזמן שספינתה של המתחרה הגדולה "מגה" היטלטלה, שופרסל התגלתה כרשת מנוהלת היטב, עם אסטרטגיה ברורה ותוכנית סדורה להתמודדות עם השינויים בשוק.
מנועי הצמיחה שהרשת ביססה, הניבו פירות. מכירות הרשת באונליין אחראיות כבר ל-8.6% ממחזור המכירות הכולל של הרשת - קצב מכירות של מעל מיליארד שקל בשנה. קצב מכירות המותג הפרטי עומד על כ-2.3 מיליארד שקל בשנה כששיעור מכירות המותג הפרטי מגיע לכ-20% מהמכירות. שופרסל המשיכה במדיניותה לסגור סניפים הפסדיים.
לצד כל אלה, אברכהן דאג במקביל לתעל את הקריסה של מגה לטובתה של שופרסל. היא אמנם נהנתה, כמו יתר רשתות השיווק, מעלייה בתנועת הלקוחות על רקע המחסור במוצרים שחוותה מגה ערב הקריסה, אך גם לאחריה. וחשוב מכך, שופרסל הפכה בעקבות הקריסה למונופול בשוק תווי הקנייה. לפי הערכות, היא מכרה תווים בהיקף של 1.7 מיליארד שקל, מתוך שוק שמגלגל כ-2.5 מיליארד שקל בשנה. קודם לכן הסתכמו מכירות התווים של שופרסל ב-1.2 מיליארד שקל בלבד.
השליטה הכמעט מוחלטת בשוק תווי הקנייה תרמה למכירות שופרסל בחגים כיוון שמימושי התווים נעשים ברובם (כ-80%) ברשתות המזון והיא גם מנעה משופרסל את הצורך בהורדת מחירים אגרסיבית לקראת החגים.
התוצאה של כל אלה הייתה שיפור בכל הפרמטרים הכספיים של הרשת. בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמחו הכנסותיה של שופרסל ב-4.6% והסתכמו בכ-9 מיליארד שקל. המכירות בחנויות זהות עלו ב-6.8%. הרווח הגולמי עמד על 2.28 מיליארד שקל ושיעורו מהמכירות עלה מ-23.8% ל-25.4% - תוצאה ישירה של כלל המהלכים הנזכרים לעיל ששיפרו את הרווחיות. שיפור זה התגלגל לרווח התפעולי שעלה ב-72% והסתכם ב-314 מיליון שקל. בהתאם, שיעורו מהמכירות עלה מ-2.1% ל-3.5%. כך, חתמה שופרסל את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם הכפלה של הרווח הנקי ל-166 מיליון שקל. תוצאות אלה לא נעלמו מעיני המשקיעים וגם השווי של שופרסל בבורסה עלה בשיעור דו ספרתי מתחילת השנה והגיע נכון לכתיבת שורות אלה יותר מ-3 מיליארד שקל.
כתבה: אילנית חיות