חניה לא מתוכננת
כשבע שנים מכהן רונן גינזבורג כמנכ"ל אחת מחברות הביצוע הגדולות בישראל, דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל, אבל ספק אם במשך כל אותה התקופה הוא חווה משבר כמו קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב.
בשעות הצהריים המוקדמות ביום ב' 5 בספטמבר, חניון תת-קרקעי ענק שנמצא בהליכי בנייה מתקדמים קרס במפתיע. החניון בן ארבע הקומות נבנה על ידי חברת דניה סיבוס וכתוצאה מקריסתו נהרגו שישה עובדים ששהו במקום. עבודות החילוץ לאיתור הנעדרים נמשכו שישה ימים כאשר כוחות גדולים מיחידת החילוץ של פיקוד העורף עבדו יום ולילה באתר ברחוב הברזל פינת רחוב הנחושת עד מוצאי שבת 10 בספטמבר, אז אותרה הגופה האחרונה. גם היום, כחודשיים לאחר הקריסה טרם התבררה סיבת הכשל, האם מדובר בכשל תכנוני או כשל ביצוע של חברת הבנייה. כך או כך, גינזבורג לא ישכח את אותו היום בתחילת ספטמבר.
לא פשוטה היא עבודתו של מנהל חברת ביצוע גדולה בישראל. צבר פרויקטים עצום שעליו אחראית החברה לצד רווחיות זעומה שמאפשר ענף הביצוע מחייבים את החברה לעבוד מסביב לשעון. במקביל, בשנה האחרונה גם החברה האם, קבוצת אפריקה ישראל לא עוברת תקופה פשוטה בלשון המעטה.
כאשר בתקופה האחרונה חברות ביצוע קטנות יותר הגיעו למצב של הקפאת הליכים, וגם חברות מוכרות כמו אחים שגראווי מנצרת או אורתם סהר הבורסאית, ענף הביצוע לא הופך לפשוט יותר ובטח לא לסלחני יותר. אורתם סהר למשל, כפי שעולה מבקשת הקפאת ההליכים שהגישה לבית המשפט בנובמבר, מעידה כי אחד מהגורמים להתדרדרותה היה אירוע קריסת המרפסת בחדרה בסוף 2013. אירוע כמו קריסת החניון ברמת החייל לא יישכח לדניה סיבוס בקלות ובשנה הקרובה יצטרך גינזבורג להוכיח כי לא מדובר במקרה שעשוי לחזור חלילה. קריסת החניון גם העלתה למודעות נושא נוסף והוא הבטיחות של פועלי הבניין באתרי הבנייה, עוד נושא ששם על המוקד את חברות הביצוע, ובצדק.
שנה לא פשוטה מסתיימת כעת לגינזבורג ושנה חדשה מתחילה. במשרד האוצר מנסים להגביר את קצב הבנייה כדי לנסות ולפתור את משבר הדיור. אבל חברות הביצוע הולכות ומתמעטות. מצד אחד, המציאות הזו מבטיחה כנראה שלדניה סיבוס לא תחסר עבודה. מצד שני, ענף הביצוע, שצריך ברובו טיפול שורש בכל הנוגע לבטיחות, מכניע גם חברות גדולות יחסית.
"אני מביע צער עמוק על מותם של העובדים באתר", אמר גינזבורג לאחר קריסת החניון, "אני מהנדס אזרחי בעצמי, מנהל עבודה מוסמך, למרבה האירוניה אני גם קצין חילוץ וזה טראגי וקשה מאוד האירוע זה קשה לי... דניה תעשה הכול כדי לשתף פעולה עם גורמי החקירה לחקר האמת. מהרגע הראשון לא נסתיר דבר וניתן את מלוא החומר. המקרה הנוכחי לא קשור לבטיחות בעבודה. החניון עמד שלושה ימים לפני מסירה. יש פה כנראה כשל הנדסי ולא נושא של בטיחות". ימים יגידו היכן היה הכשל שגרם לקריסה ובשנה הקרובה יהיה זה גינזבורג שיצטרך לנווט את אחת מחברות הביצוע הגדולות מחוץ לאזור הסכנה.
כתב: אורי חודי