פנצ'ר ברכבת?
בדיחה שרצה בזמן האחרון בליכוד אומרת שלבולמוס הרכבות של ישראל כ"ץ בעמק יזרעאל ובעיירות הדרום יש הסבר פשוט: הן נועדו לחבר בין סניפי המפלגה. חברי המרכז, שמבינים דבר או שניים בפוליטיקה, לא פספסו את העובדה שדימוי הבולדוזר שבונה כ"ץ לעצמו הוא כיסוי למהותו החשובה באמת: הפוליטיקאי. לא תמיד שני הדברים משתלבים. הדוגמה הבולטת ביותר לדואליות שבין שר התחבורה של כולם לבין יו"ר המזכירות של הליכוד, היא התנגדותו המוחלטת לכניסת "אובר" לישראל, מחשש מפני נהגי המוניות המאורגנים. דוגמה נוספת היא החידלון של כ"ץ בכל הנוגע לתחבורה הציבורית בשבת, למרות שתקנות התעבורה מסמיכות אותו לאשר קווים חיוניים. בעיני עצמו הוא ראש ממשלה פוטנציאלי, וככזה הוא לעולם לא יסכן את יחסיו עם החרדים.
לעיתים כ"ץ רוצה להיות יותר ביבי מביבי וגם הצליח לא מעט במיתוג העצמי כ"בולדוזר", אבל להצלחה הזאת היה מחיר כבד ביחסיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבמהלך שבועיים בלבד באוגוסט-ספטמבר איים פעמיים לפטרו. כ"ץ אולי סבור שהוא נבנה מעימותים ישירים עם ראש הממשלה, אך ישנם גם אחרים שסבורים ש-2016 היתה מבחינתו "שנת הזובור".
כמעט שמונה שנים לאחר שכ"ץ נכנס לתפקיד שר התחבורה, כבישי ישראל פקוקים כפי שמעולם לא היו. כ"ץ מתהדר בבניית תשתיות, והוא אכן ראוי לקרדיט מסוים, אך תחום התחבורה הוא כזה שבו יש בהגדרה תקציבים גדולים. מבקריו מציינים כי מרבית התוכניות לקידום התחום היו מוכנות טרם כניסתו לתפקיד ומבחינה זאת כ"ץ הוא לא רק בולדוזר אלא גם טרמפיסט.
במשרד התחבורה הבינו לאחרונה שיש להוסיף 1,800 אוטובוסים כדי לתת שירות מינימלי, אך זאת הבנה מאוחרת מאוד. שר תחבורה ותיק ומנוסה היה צריך להבין כבר לפני כמה שנים שלצד התשתיות ארוכות הטווח יש לדחוף במהירות פתרונות ביניים, שימנעו בזבוז עשרות מיליארדי שקלים בשנה. גם בתחום מוניות השירות פעולתו של כ"ץ היא מחדל מתמשך. במקום לפתח את מוניות השירות ככלי תחבורה מהיר, גמיש וכלכלי, היכול לגרום לנהגים רבים להשתמש הרבה פחות ברכבם הפרטי, הוא הזניח את הנושא במשך שנים.
אבל היו לכ"ץ גם הצלחות השנה. הוא השיק בתחילת השנה את הרפורמה החשובה בתעריפי התחבורה הציבורית במטרופולינים, שהוזילה את הנסיעות בעד 40%. הוא סייע גם בהגדלת שכר הבסיס של נהגי האוטובוסים ל-39 שקלים לשעה, כדי לתקן עיוות שגרם למחסור חמור בנהגים. הפעלת רכבת העמק גם היא עשויה להתברר כהישג, אם היקף הסחורות שיעבור בה לירדן יהיה גדול כמובטח, ואם יתווספו לה תחנות שיסייעו לתושבים להשתמש בה.
מעבר לכל אלה, הישג גדול של כ"ץ השנה, המצביע על רצון אמיתי לשפר את מצב התחבורה, הוא מינויה של קרן טרנר המוערכת למנכ"לית המשרד. אנשים שבאו במגע עם המשרד בחודשים האחרונים מעידים שטרנר מביאה רוח חדשה והרבה שכל ישר, ונראה שהיא מנסה להתחיל לטפל בהרבה כשלים שהצטברו במהלך השנים. זהו מינוי חשוב ומעורר ציפיות של כ"ץ.
כתב: נתי יפת