רווחים בצל חקירות
זו לא הייתה השנה של רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה ואיל נדל"ן. איש העסקים שנישא על גל של אהדה ציבורית חריגה בהיקפה ואף זכה להדליק משואה בהר הרצל, מצא עצמו בן לילה בעין הסערה. זה התחיל עם פוסט שהעלה לפייסבוק אלקי אלון, בכיר לשעבר בחברה הבת רמי לוי תקשורת, שבו הפנה האשמות חמורות כלפי הרשת והעומד בראשה. בין היתר, טען אלון להטרדות מיניות מצד מנהלים בחברה הבת שהושתקו, הטעיה של משרד התקשורת ועוד. רמי לוי טען אז, כי אלון מנסה לסחוט אותו והוא אף הגיש במשטרה תלונה נגד אלון.
במארס השנה הפרשה הזאת קיבלה תפנית כשמשטרת ישראל עצרה את לוי וחקרה אותו שעות ארוכות באזהרה, בחשד לשימוש במערכת התקשורת של רמי לוי תקשורת לצורך מעקב אחרי עובדים וגורמים נוספים שהיה לו קשר איתם. יחד עם לוי נחקר תחת אזהרה גם חתנו, אופיר אטיאס, ששימש כמנכ"ל רמי לוי תקשורת וכן כסמנכ"ל התפעול בחברה. האחרונים גם נעצרו למעצר בית למשך שבוע והורחקו ממשרדי החברה.
ביוני 2016 חלה התפתחות נוספת כאשר אטיאס נחקר שוב תחת אזהרה, הפעם בחשד לכאורה למתן שוחד לשוטר. אטיאס חשוד כי שילם שוחד לשוטר על מנת שזה יעביר לו מידע על חומר שמסר אלון למשטרה. לפי מקור משטרתי, החומר אכן נמסר לאטיאס.
במקביל, משטרת ישראל חקרה גם את החשדות להטרדות מיניות, הן ברשת השיווק והן בחברת התקשורת. בפסח האחרון הועברו כל חומרי החקירה, שהתבצעה בשיתוף פעולה מלא של משרד המשפטים, לפרקליטות המדינה, עם המלצה להעמיד את רמי לוי לדין. הפרקליטות טרם קיבלה החלטה בעניין אך הפרשה ממשיכה לרחף כל העת מעל ראשו של לוי.
חקירת המשטרה והמעשים בהם חשוד לוי פגעו בתדמית הציבורית שלו, והשפיעו גם על שווי החברה הבורסאית הנמצאת בשליטתו. בתוך שבוע איבדה מניית רמי לוי שיווק השקמה 13% מערכה - כ-300 מיליון שקל על הנייר. המניה צנחה אז לשווי שוק של 2.05 מיליארד שקל לאחר שבתחילת השנה התקרב שוויה ל-2.4 מיליארד שקל. מניית רמי לוי לא חזרה לימי השיא וגם בעת כתיבת שורות אלה נסחרת החברה לפי שווי של 1.9 מיליארד שקל.
רמי לוי שיווק השקמה, כמו רשתות השיווק האחרות, נהנתה מקריסתה של רשת מגה והדבר השפיע באופן ישיר על ביצועיה הכספיים. בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמחו הכנסות הרשת ב-13% לכ-3.38 מיליארד שקל - קצב מכירות שנתי של 4.5 מיליארד שקל. פתיחת סניפים חדשים תרמה לנסיקת הרווח התפעולי ב-32%, ל-101.9 מיליון שקל וגם שיעורו מהמכירות עלה ל-3%. מדובר אמנם בשיעור נמוך בהשוואה לשיעורי הרווח התפעולי שהרשת רשמה בתחילת דרכה הציבורית, אך עדיין בשיפור לעומת שיעור הרווח התפעולי בתקופה המקבילה אשתקד. בהתאם עלה גם הרווח הנקי ל-76.6 מיליון שקל.
כתבה: אילנית חיות