אלה אלקלעי ואורי ליכט גיליון 16, 04.05.2008 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
שטראוס, כיל כבד של כבש ומה שביניהם חשוב להכיר בעובדה שלא רק שאנחנו לא יודעים אלא אנחנו גם לא יכולים לדעת מה ילד יום. להכיר בעובדה זו זה חשוב בעיקר מכיוון שזה מונע לקיחת סיכונים מיותרים. בספר שקראתי לאחרונה נפתח הפרק הרביעי, העוסק בחיזוי, בתיאור דגם של כבד של כבשה ממסופוטמיה המוצג ב- British Museum. במשך 300 שנה למדו המסופוטמיים הקדומים (1700-2000 לפני הספירה) את רזי כבד וריאות הכבשה וכיצד פגמים ושינויים שונים בצבע ובצורה יכולים לאפשר לכוהנים לחזות את העתיד. 3700 שנים עברו ועדיין קשה לנו להכיר בעובדה שלא ניתן לחזות את העתיד. כלי החיזוי שלנו אמנם השתכללו ונשענים על עולמות ידע שנראים אולי ריאלים יותר, אבל גם העולם נעשה הרבה יותר מורכב וקשה לחיזוי. חודש אפריל היה חודש טוב למשקיעים וחודש מאי החל אף הוא ברגל ימין. הכלכלה האמריקאית עדיין לא גלשה למיתון למרות ההאטה המשמעותית ומספרי התעסוקה האחרונים אף שלא היו טובים, הפתיעו לטובה כי היו פחות גרועים מהתחזיות. האם זה אומר שצריך לחזור להגדיל את הרכיב המנייתי בתיק? התשובה האמיתית היא כנראה שאין לדעת מה נכון. צריך להכיר בעובדה שההפסד מהגדלת הרכיב המנייתי שאחריו השוק ירד, יכאב באותה מידה כמו ההפסד מהקטנת הרכיב המנייתי שאחריו השוק יחזור לעלות. המניה הבודדת גם ברמה של מניה בודדת אנחנו לא יודעים לחזות מה יקרה. אנחנו יודעים לתת הסתברויות, אנחנו יודעים להסביר תהליכים, אנחנו יודעים להשוות בין אלטרנטיבות בכל נקודת זמן ואנחנו יודעים להמליץ לבזר את ההשקעות בכדי להקטין סיכון. מניית שטראוס עלית יכולה להוות דוגמא נוספת סביב החדשות האחרונות. קרן ההשקעות הפרטית טקסס פסיפיק הודיעה על רכישת 25% מחברת הקפה של שטראוס. שווי EV שבו נכנס המשקיע: 1,005 מיליון דולר (לפני הכסף). הרווח התפעולי ב-2007 היה 231 מיליון שקלים, או 66 מיליון דולר. מתוך כך המספרים מיצגים מכפיל תפעולי של 15 על 2007 שימו לב כי שטראוס הקבוצה נסחרת לפי מכפיל תפעולי 12.5. מצד אחד שטראוס שעיקר פעילותה במכירות מוצרים מוגמרים לצרכן הקמעונאי צפויה להמשיך ולסבול מהאינפלציה בתחום הסחורות בעולם שבו יכולתה לגלגל את עליות חומרי הגלם לצרכן הסופי או לרשתות השיווק הולכת ונחלשת. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
סקירות קודמות:
עשרה דברים שצריך לדעת בקריאת "תיק ישראלי"
1. הניוזלטר הוא תוצר הידע שנצבר במחלקת המחקר של חברת IBI אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI. לאלה ניסיון של קרוב ל- 15 שנים באנליזה בשוק ההון הישראלי ושנים רבות של מעקב אחר שוק חברות הפרמה העולמי. לאלה תואר ראשון ושני בביולוגיה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. יובל זעירא, מנהל מחלקת מחקר בבית ההשקעות IBI. תנאי שימוש יש לך שאלה לגבי מגזר מסוים או מניה? רוצה להביע את דעתך? אפשר לפנות במייל לכתובת israeliportfolio@globes.co.il ונתייחס לכך בניוזלטרים הבאים. |