אלה אלקלעי ואורי ליכט גיליון 31, 20.08.2008 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
הענפים שירוויחו מירידת הנפט יובל זעירא הוא מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI עדיין לא ניתן לומר בבטחה שמחיר הנפט והסחורות ימשיכו מכאן רק לרדת, אך אין ספק שבשבועות שחלפו, הוכח בבירור שיש אי ודאות לגבי התחזקות מחירי הסחורות בתקופתנו. צמיחת התל"ג העולמי, לא תוכל להימשך באותו קצב, במחיר סחורות גבוהים כפי שהיו לפני כחודשיים. טענתי כך כשהנפט היה בשיאו ואני סבור כך גם לאחר הירידות האחרונות. הביקושים ירדו בעתיד וכך גם מחירי הנפט. כמובן שעדיף שהאחרון ירד קודם. עליית מחיר הנפט והסחורות משתקפת כמובן דרך האינפלציה שמכה במרבית כלכלות העולם, ואולם לא כל תהליך עליית מחיר חומרי הגלם התגלגל לכיס הצרכנים. חלקו נעצר בסעיף ההוצאות של החברות, שהתייעלו ככל יכולתן, וכאשר לא יכלו עוד, התבטא בירידה ברווחיות וכתוצאה מכך גם בירידה משמעותית בשער מניותיהן. אם ירידת מחיר הנפט תימשך, יש ענפים שייהנו מכך מיד, ומניותיהן יגיבו בעליות. זאת משום שהתייקרות כבר באה לידי ביטוי מהעלאת תעריפים ומחירים ובצעדי התייעלות שנאלצו לבצע: יצרניות כימיה אלה, בסופו של דבר יקבעו מהתחרות בפרט ומתנאי השוק בכלל, אך ברור שבירידה, לא ימהרו החברות להוריד מחירים מצד אחד, אך ייהנו מהקיצוץ בעלויות מצד שני (שלגבי שורת הרווח - זה אותו צד בדיוק). המשך ירידה במחיר הנפט יוזיל עלויות בתי הזיקוק. חלק ממניות בתי הזיקוק, למשל אלון US , כבר החלו בשבועות האחרונים לעלות בחזרה.
ענף ההובלה הימית מתחלק לשלוש חברות המתמחות בשלושה סוגי הובלה: מובילות דלק במיכליות, מובילות חומרי גלם בבטן האוניה, ומובילות מוצרים מוגמרים במכולות. כאשר נסק מחיר הנפט, העלו המובילות חומרי גלם בבטן האוניה ומובילות דלק במיכליות, את תעריפיהן בהתאמה. לעומתן, מובילות המוצרים המוגמרים במכולות, העלו את מחירן באחוזים בודדים בלבד, ולכן רווחיהן נפגעו מאד בתקופת גאות הנפט. שימו לב לחברת China Shipping שמניותיה התרסקו כתוצאה מעלית הדלק. בשבוע הבא נראה דוגמא מקומית למציאות זו הפסדים בדוחות צים. ירידת מחיר הנפט, תאושש את החברות המובילות במכולות ואני צופה שמחיר מניותיהן יעלה חזרה. תעופה הדלק מהווה את ההוצאה הקבועה הגבוהה ביותר של חברות התעופה, היא יכולה להגיע לכ-40% מכל ההוצאות. מתחילת השנה, כ-25 חברות תעופה בעולם פשטו רגל. כמו במקרים דומים, גם במקרה זה, מי שישרדו ויתחזקו הן הגדולות והחזקות: שימו לב לקפיצות של US Airwayes ואמריקן איירליינז כשמחיר הנפט ירד משיאו. מניית בריטיש איירוויז עדיין לא עשתה את המהלך. טיסה נעימה... |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
סקירות קודמות:
עשרה דברים שצריך לדעת בקריאת "תיק ישראלי"
1. הניוזלטר הוא תוצר הידע שנצבר במחלקת המחקר של חברת IBI אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI. לאלה ניסיון של קרוב ל- 15 שנים באנליזה בשוק ההון הישראלי ושנים רבות של מעקב אחר שוק חברות הפרמה העולמי. לאלה תואר ראשון ושני בביולוגיה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. יובל זעירא, מנהל מחלקת מחקר בבית ההשקעות IBI. תנאי שימוש יש לך שאלה לגבי מגזר מסוים או מניה? רוצה להביע את דעתך? אפשר לפנות במייל לכתובת israeliportfolio@globes.co.il ונתייחס לכך בניוזלטרים הבאים. |