![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
אלה אלקלעי ואורי ליכטצמיחה תחילה, רק אח"כ תעסוקה | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
המעורבות הממשלתית למען צמיחת המשק בטווח הארוך, צריכה להתמקד בתעסוקה מיתון כלכלי נמדד במונחי ירידה בצמיחת התוצר, אבל הגורם המשמעותי יותר, הן במובן צמיחה בת קיימא והן במובן רווחת תושבי המדינה הוא תעסוקה. אבטלה (או תעסוקה) היא אינדיקטור מובל ולא אינדיקטור מוביל ולכן השיפור בצמיחת התוצר יגיע לפני שיפור בגיוס העובדים. זו סיבה טובה למשקיעים להתמקד בשאלת הצמיחה ולא בשאלת התעסוקה. בהיבט המעורבות ממשלתית תקציבית ובהיבט של פוטנציאל הצמיחה של המשק לטווח ארוך, אולי נכון יותר להתמקד בסוגיית התעסוקה. לסוגית התעסוקה רבדים רבים, החל בהכרח לתמוך בתעסוקה בכקטר המוביל של המשק מגזר ההי טק, וכלה בהגדלת מעגל המועסקים במקומותינו. בהינתן שכל עובד בהי טק יוצר מעגלי תעסוקה משניים (מפעלי הרכבה, רואי חשבון, ברוקרים, הזנה וכו') ברור למה המדינה חייבת להשקיע במגזר זה. נקודה חשובה נוספת שעל קובעי המדיניות לתת עליה את הדעת היא שמעגל המועסקים במקומותינו הוא מהנמוכים במדינות המפותחות והגדלתו, קרי הקטנת היקף האוכלוסייה הנתמכת, הוא תנאי לשיפור בכושר התחרות הגלובלי של ישראל. בהיבט הגדלת מעגל המועסקים, צומחת בשנים הנוכחיות בארץ תעשייה מרתקת של העסקת אנשים עם מוגבלויות. המנוף והשיח הציבורי בתחום גוברים בגלל שכמו רבים מהשירותים הסוציאליים האחרים הטענות כנגד רמת הטיפול והשירותים הניתנים לאנשים עם מוגבלויות עולה. למה זה משנה? מכיוון שקצת קשה לטפל לאורך זמן רק בצמרת העץ, תעשיית ההי טק, אם השורשים חולים והגזע אכול. הידעתם? יש בארץ רשת ארצית של מרכזי עבודה שיקומיים (מע"ש) המונה 68 מרכזים, הנותנים מענה תעסוקתי ליותר מ-4,000 אנשים הסובלים מפיגור שכלי (מעל גיל 21). רשת המע"שים כפופה למשרד הרווחה, ומופעלת על ידי הרשויות המקומיות. עיקר העבודה השיקומית מתמקדת בהכשרת החניכים ברכישת מיומנויות שונות הקשורות בתפקוד היומיומי כגון: שימוש בתחבורה ציבורית, מיומנויות תעסוקה והתמודדות עם יחסי עובד מעביד, פתרון קונפליקטים ומיומנות חברתיות ועוד. כחלק מתהליך הקידום, כהעשרה לפעילות החוסים וכמקור הכנסה נוספת, פועלים מרבית המע"שים כחברות ללא מטרת רווח ומבצעים עבודות של קבלנות מישנה כגון אריזות של מוצרים עבור חברות שונות. באנלוגיה של העץ - אם ההי טק הוא הצמרת אלו הם השורשים. לאחרונה קראתי תוכנית לייעוץ ארגוני שעושה צוות של עמותת נובה (ארבעה סטודנטים בהנחיית יונתן לרנר) עבור מע"ש רחובות הפועל כ-30 שנה ומספק מקום עבודה לכ-80 אנשים בעלי פיגור. לכאורה אם החוסים יעבדו הרי שזו פעילות שתעשיר את חייהם ותעשיר את הכנסתם ותגדיל את רמת הפעילות אותה הם מקבלים אבל, תחשבו כמה דילמות מוסריות יש בפעילות הפשוטה הזו לכאורה: מי צריך לדאוג לתעסוקת החוסים המדינה? עמותות שלא למטרת רווח? מפעיל פרטי שזכה במכרז על הפעלת המע"ש? שימוש בלי ניצול איך דואגים למינון נכון של תעסוקה המייצרת רווח מחד ושאיננה מביאה לניצול מחפיר של החוסים מאידך? האם נכון בכלל לדאוג לתעסוקה עסקית לחוסים? האם לא עדיף שהמדינה תתמקד בייצור מקומות תעסוקה לאזרחים מהשורה שמציאת עבודה קבועה עשוייה להוציא אותם ממעגל הסעד? מע"ש מטפל באנשים עם פיגור שכלי, מי מטפל באנשים בעלי נכויות אחרות? אם המדינה מחליטה לקדם תעסוקת אנשים בעלי מוגבלויות, איזו אוכלוסיה מקבלת קדימות? חשבו על עולם אוטופי, שבו המדינה לוקחת אחריות על אזרחיה. במקום שדורית בובליל, המנהלת מרכז מורכב כמו מע"ש רחובות, המגיעה מתחום יעוץ ארגוני והרווחה, תאלץ להתמודד הן עם דאגה יום יומית מורכבת לרווחת החוסים והן עם מציאת תעסוקה ושיווק התוצרים, בעולם האוטופי שלנו היא מקבלת הדרכה וליווי בתחום הפיננסי ממלווה עסקי צמוד. היא לא צריכה לעסוק בגיוס מקורות תעסוקה לחוסים במע"ש כיוון שיש גוף ממלכתי הדואג הן להקים קו ייצור רלוונטי והן לערוץ שיווקי מובטח (למשל סנדביצ'ים לכל מוסדות הציבור באזור רחובות, שירותי גריסה לכל המוסדות הפיננסים באזור רחובות או לכל חברות ההי טק באזור התעשייה בין נס ציונה לרחובות וכו'). בעולם אוטופי, היא לא צריכה לעסוק בגיוס עבודה מקבלנים כיוון שבהסכם ההפרטה החדש של המע"ש, מחויב המפעיל הפרטי מראש לדאוג להתקשרות עם קבלנים שונים המספקים תעסוקה והמע"ש מתוגמל על הצלחתו במשימה. חשבו על החיסכון לגופים הציבוריים המקבלים שירותים זולים ומסודרים, חשבו על החיסכון שנוצר במידה וההתייעלות הפשוטה שתיארנו להלן מאפשרת למדינה להוריד את היקף התמיכה במע"ש כשהתוצאה היא עדיין הגדלת התקציב הכללי העומד לרשות המע"ש. אולי כדאי לכל הגורמים המעורבים, ובפרט משרד התמ"ת, האוצר, הרווחה, נציגי המעש"ים, ועמותת נובה לשבת, לחשוב על הבעיות האלו וללמוד מהניסיון של מע"ש רחובות על מנת לקדם את הרווחה של כל הצדדים ובעיקר של החוסים. אם בוחרים ללבוש את המשקפיים הורודים יש כאן מסר מאוד חיובי ללא ספק והוא שלמרות הבירוקרטיה והבריחה מאחריות המאפיינים את המגזר הציבורי שני המגזרים האחרים העסקי וההתנדבותי יכולים להוביל אותנו כנראה גם אל מעבר למשבר הכלכלי והערכי הנוכחי שאנו מצויים בו. הבעיה היא בצבעי המציאות כשאנו מורידים את המשקפיים הורודים ומסתכלים על דוחות התעסוקה והמעש. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
סקירות קודמות:
עשרה דברים שצריך לדעת בקריאת "תיק ישראלי"
1. הניוזלטר הוא תוצר הידע שנצבר במחלקת המחקר של חברת IBI אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI. לאלה ניסיון של קרוב ל- 15 שנים באנליזה בשוק ההון הישראלי ושנים רבות של מעקב אחר שוק חברות הפרמה העולמי. לאלה תואר ראשון ושני בביולוגיה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. יובל זעירא, מנהל מחלקת מחקר בבית ההשקעות IBI. תנאי שימוש יש לך שאלה לגבי מגזר מסוים או מניה? רוצה להביע את דעתך? אפשר לפנות במייל לכתובת israeliportfolio@globes.co.il ונתייחס לכך בניוזלטרים הבאים. |